Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg er ute med jenter på noe, forventer jeg at vi betaler vår andel selv. Betaler jeg eller hu for hele shiten en gang, sier jeg til henne "Neste gang betaler du ;)". Jeg skal jo ikke kjøpe dama til å like meg. Det er jo det samme konseptet som prostitusjon i mine øyne.

Men nå holder jeg aldri ett datepreg over møtene mine. Hadde aldri i livet dratt til en fancy restaurant som første møte. Film eller tur er mye hyggeligere :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville delt regningen omtrent likt, selv om man ikke behøver å telle kroner og øre. Men jeg vil aldri spandere en hel kveld på noen, om så ikke denne personen har gjort seg spesielt fortjent til det. Uansett hvem som har invitert hvem, er jeg alltid forberedt til å betale min egen del. Dette gjelder uansett om det er ei jente, en kompis eller familie man spiser med.

 

Derimot, hvis noen tilbyr seg å betale din del, ser jeg ingen grunn til å krangle. Da ville jeg til gjengjeld vært mer åpen for å spandere noe annet, en annen gang.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg har alltid betalt i startfasen, men etterhvert som man har blitt trygge å hverandre og etterhvert kjenner hverandre godt så foretrekker jeg om jenta jeg er med faktisk er så oppegående at hun tilbyr seg å betale en gang i ny og ne.

 

Det handler om holdninger og også evnen til å spandere på andre noe og det å unne andre. Altså en viktig egenskap :)

 

Litt her og der fra begge parter. Jeg hater gniene jenter som skal spare og leve på andre - for så å bruke de "oppsparte" pengene sine på seg selv og frisørtimer! Spar meg...

Endret av Mantoius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan godt spandere, bli spandert på eller gjøre spleiselag - akkurat det spilller ingen rolle. Det eneste jeg bryr meg om er hennes forventninger til hvordan regningen skal tas. Forventer hun at mannen betaler - punktum - fordi det er en date, eller date-lignende setting/første date, så får hun ryke og reise da hun utviser verdier/personlighetstrekk jeg ikke vil bli bedre kjent med.

Lenke til kommentar

Jeg spanderer om jeg har fått lønning eller har en relativ sum mer penger enn jenta. Men så liker jeg å spandere og da.

 

Edit: Og det kommer selvfølgelig an på om dette er første gang man møter henne eller ikke. Jeg gir ikke ting bort gratis til mennesker jeg ikke vet om jeg noensinne vil se igjen.

Endret av Lakus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier at jeg betaler alt først etter vi har hatt sex. Da ender jeg ofte opp med å bli slappa i trynet. Da begynner jeg å gråte, og løper ut av lokalet. Så må dama betale, dersom hun ikke går med på sex. I motsatt tilfelle, betaler jeg maten og drikken, dersom jeg får snøret i bånn. Er ikke det helt OK, da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som andre har nevnt betaler den som har invitert. Nå er det tilnærmet alltid at det er mannen som tar initiativet til date så det er som regel han som ender opp med regningen.

Går man ut som venner mener jeg at man splitter regningen og at man betaler for sitt, eller betaler annenhvergang

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har plenty med penger, så sånn sett har jeg ingen problemer med å spandere, men jeg mener jo at å bli spandert på skal være en positiv overaskelse, og ikke en forventning.

 

Men det er det som er dilemmaet med nye dater (folk du ikke kjenner). Er det vits i å gjøre et poeng ut av dette på første date og risikere at hun tror jeg er en gniten kjiping?

 

Tanken min er følgende:

- Tilbyr jeg meg å spanderer med en gang er jeg garantert et "godt inntrykk"

- Foreslår jeg at vi deler vil de fleste synes det er OK, mens noen vil få et litt negativt inntrykk.

 

Ergo, på de første datene vil det lureste være å spandere rett og slett for å unngå hele problemstillingen?

 

Postet av anonym: acbfcce0ed6ea47980559a2d7dfd76ba

Lenke til kommentar

Jeg har plenty med penger, så sånn sett har jeg ingen problemer med å spandere, men jeg mener jo at å bli spandert på skal være en positiv overaskelse, og ikke en forventning.

 

Men det er det som er dilemmaet med nye dater (folk du ikke kjenner). Er det vits i å gjøre et poeng ut av dette på første date og risikere at hun tror jeg er en gniten kjiping?

 

Tanken min er følgende:

- Tilbyr jeg meg å spanderer med en gang er jeg garantert et "godt inntrykk"

- Foreslår jeg at vi deler vil de fleste synes det er OK, mens noen vil få et litt negativt inntrykk.

 

Ergo, på de første datene vil det lureste være å spandere rett og slett for å unngå hele problemstillingen?

 

Postet av anonym: acbfcce0ed6ea47980559a2d7dfd76ba

Om jenta får et negativt inntrykk av at jeg vil dele regningen, når vi begge to faktisk har spist mat, så er ikke det en jente jeg vil bruke noe mer tid på ihvertfall.

 

Det sier meg bare at hun har null peiling på hva rettferdighet og likestilling innebærer..

Endret av Kammizez
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om jenta får et negativt inntrykk av at jeg vil dele regningen, når vi begge to faktisk har spist mat, så er ikke det en jente jeg vil bruke noe mer tid på ihvertfall.

 

Det sier meg bare at hun har null peiling på hva rettferdighet og likestilling innebærer..

 

Hadde noen invitert meg ut så hadde jeg reagert, jeg må innrømme det. Men det er uavhengig av kjønn, det har ingenting med om det er mannen som inviterer. Jeg hadde dog selv ikke lagt så mye vekt på det, men jeg hadde tenkt mitt ift at man ikke spanderer på den man inviterer. Det er dog ingen dealbreaker.

 

Personlig er jeg et menneske som liker å spandere og varte opp de jeg er glad i så derfor er det også viktig at den jeg er sammen med også er det men ikke nødvendigvis materielt.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Personlig er jeg et menneske som liker å spandere og varte opp de jeg er glad i så derfor er det også viktig at den jeg er sammen med også er det men ikke nødvendigvis materielt.

Du har vel ikke akkurat rukket å bli glad i noen etter en middag? Som du sier selv der, jeg føler ikke at jeg trenger å kjøpe materielle saker til noen jeg er glad i, det holder at jeg heller viser at jeg er glad i personen.

Lenke til kommentar

Du har vel ikke akkurat rukket å bli glad i noen etter en middag? Som du sier selv der, jeg føler ikke at jeg trenger å kjøpe materielle saker til noen jeg er glad i, det holder at jeg heller viser at jeg er glad i personen.

 

Men når du inviterer noen på middag så regner man ikke med å betale, for meg er det egentlig mangel på folkeskikk. Men meg om det. Uansett, det at man er villig til å gi litt av seg selv viser mye om hvordan man er som person, og man kan få inntrykk av at man er gniten, at man ikke gidder å satse. Man trenger ikke å være glad i noen for å være gavmild og raus. For meg har dette med raushet å gjøre, at man bryr seg litt ekstra, gir ekstra av seg selv. Akkurat som jeg kjøpte en bok om kaffe til mannen min på andre date, for å vise at jeg brydde meg, at jeg tok interesse i han. Han elsker nemlig kaffe og det falt i smak. Det går under samme kategori for min del.

 

Nå skal det sies, min mann inviterte meg på første date og ville dele regnignen. Det var altså ingen dealbreaker, jeg lagde ingen sak ut av det, vi delte regningen og jeg sa min mening da vi hadde blitt sammen.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Jeg har plenty med penger, så sånn sett har jeg ingen problemer med å spandere, men jeg mener jo at å bli spandert på skal være en positiv overaskelse, og ikke en forventning.

 

Men det er det som er dilemmaet med nye dater (folk du ikke kjenner). Er det vits i å gjøre et poeng ut av dette på første date og risikere at hun tror jeg er en gniten kjiping?

 

Tanken min er følgende:

- Tilbyr jeg meg å spanderer med en gang er jeg garantert et "godt inntrykk"

- Foreslår jeg at vi deler vil de fleste synes det er OK, mens noen vil få et litt negativt inntrykk.

 

Ergo, på de første datene vil det lureste være å spandere rett og slett for å unngå hele problemstillingen?

 

Postet av anonym: acbfcce0ed6ea47980559a2d7dfd76ba

Om jenta får et negativt inntrykk av at jeg vil dele regningen, når vi begge to faktisk har spist mat, så er ikke det en jente jeg vil bruke noe mer tid på ihvertfall.

 

Det sier meg bare at hun har null peiling på hva rettferdighet og likestilling innebærer..

 

Ler inni meg når man begynner å bable om rettferdighet og likestilling på en jævla date. Vil du gå videre med dama etter første date åpner du lommeboka og tilbyr deg å betale, vil du ha "rettferdighet" anbefaler jeg deg å gå hjem å heller bruke høyre hånda etter du har fremstått som en gnien gjerrknark som måtte dele regningen.

 

Damer koster penger, sånn er livet.

 

Forventer hun dog at du betaler på andre, tredje og fjerde date, skal du få lov å dumpe henne.

Lenke til kommentar

Nei, livet er ikke sånn (nødvendigvis i alle fall). Synd at du opplever det sånn da.

 

Man betaler for den andre ettersom hvordan det står til med den økonomiske situasjonen til begge. Hvis f. eks. dama er fattig student og har ikke har råd til å dra på dyr resturant, mens du fortsatt har veldig lyst og råd, så kan du spandere. Vanskeligere er det ikke.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Ler inni meg når man begynner å bable om rettferdighet og likestilling på en jævla date. Vil du gå videre med dama etter første date åpner du lommeboka og tilbyr deg å betale, vil du ha "rettferdighet" anbefaler jeg deg å gå hjem å heller bruke høyre hånda etter du har fremstått som en gnien gjerrknark som måtte dele regningen.

 

Damer koster penger, sånn er livet.

 

Forventer hun dog at du betaler på andre, tredje og fjerde date, skal du få lov å dumpe henne.

At guttene alltid skal åpne lommebøkene og betale måltidet til både seg selv og jenta, er en idiotisk "skikk" som har eksistert siden guttene var de eneste som tjente penger. At det fortsatt skal være slik idag, er for meg idiotisk.

 

Ikke misforstå meg, jeg kan godt betale om jeg har penger til overs(noe jeg sjelden har) og liker jenta, men da mener jeg også at jenta skal være villig til å gjøre det samme.

 

Om du mener man oppfører seg gjerrig om man vil dele regningen, og betale sin del, så bør du kanskje revurdere de tankene.

Damer skal heller ikke behøve å koste penger. Om du tror det, så er det noe du har misforstått.

 

Og forresten, om du fortsetter å oppføre deg som en liten drittunge, så har jeg ingen grunn til å svare deg.

Lenke til kommentar

Nei, livet er ikke sånn (nødvendigvis i alle fall). Synd at du opplever det sånn da.

 

Det er ingenting mer jeg hater enn jenter som forventer at man skal spandere på dem hele tiden. Men akkurat på første date mener jeg at mannen bør "investere" i å betale regningen for å da fremstå som raus, gavmild og en snill type, å dele regningen vil gi et sterkt negativt inntrykk på første date etter min mening(og antakligvis ikke bare min). Selvfølgelig kommer det an på situasjonen, men i 80 % av alle tilfeller vil jeg si man bør gjøre det på første date. Dog bør hun fremstå som takknemlig for det, og hvis hun forventer mer spandering er hun lite verdt å holde på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...