grabble Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Hei Har endelig spart opp, rydda leiligheta og kjøpt meg pult, så nå skal jeg ha meg pc. Jeg har skjerm. Jeg vil kunne spille Sims 3, med alt installert og all grafikk osv på fullt uten å merke det. Har også SimCity fra 3000 til Societies, som jeg kunne tenkt meg å spille. Spesielt Societies, siden det alltid krasjet på min forrige maskin. Er også stor fare for at jeg vil spille Civilisation V og Rollercoaster Tycoon 2. Så lenge pcen har 1 TB harddisk, så er jeg vel fornøyd. Og så vil jeg gjerne ha trådløst nett på den. Så vil jeg jo helst at den skal være så billig som mulig, men kan strekke meg opp til 7000, aller helst vil jeg holde meg rundt 5000. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Et part vesentlige spørsmål: a) Skal du bygge pc-en selv, eller skal du kjøpe en ferdig laget en? b) Hvis du skal bygge selv, skal du kjøpe OS? Lenke til kommentar
grabble Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Jeg er rimelig grønn når det gjelder bygging. Om det er vesentlig å tjene på det, og ikke er for vanskelig så kan jeg kanskje tenke meg å bygge. Og da hadde jeg måtte kjøpt OS. Lenke til kommentar
Error Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Å bygge PC er ikke så veldig vanskelig. Hver del har ett sted den passer, så det er vanskelig å gjøre feil. Eneste du trenger å bry deg om er at du ikke er "statisk" (skjermkort osv tåler statisk elektrisitet veldig dårlig) og at du ikke bruker veldig mye makt når du dytter ting på plass, så ikke deler brekker. Men, det som tar litt mer tid er å finne de forskjellige delene. Hvis du kjøper en ferdigpakke får du som oftest en god allround-pc, men samtidig får du en del mindre igjen for pengene. Lenke til kommentar
grabble Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Hvor svindlet bør jeg føle meg om jeg bare går for en pakke-pc fra elkjøp, i forhold til om jeg bygger selv? Jeg har jo absolutt ingen peiling på hva som passer sammen i en pc. Lenke til kommentar
Error Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Hmm, det kommer litt an på. Hvis du absolutt ikke har peiling så kan du komme til skade for å ødelegge noe, selv om jeg tror det er usannsynlig. Hvis du kjenner noen som har littegrann peiling kan jo du bare spørre dem om hjelp og kjøpe en flaske vin til den personen, eller noe. Å kjøpe separate deler er en del billigere, i tillegg til at du kan skreddersy maskinen mer til dine egne ønsker, men er likevel fullt mulig å kjøpe en ferdig-PC og bli godt fornøyd. Nå er uansett ikke de spillene du skal spille så veldig krevende. Civ5 tar litt ressurser, men ellers er det minimalt. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Hvor svindlet bør jeg føle meg om jeg bare går for en pakke-pc fra elkjøp, i forhold til om jeg bygger selv? Jeg har jo absolutt ingen peiling på hva som passer sammen i en pc. PC-er fra f.eks Elkjøp er stort sett bra på alle punkter utenom skjermkortet. De legger altfor stor vekt på prosessor, harddiskplass, osv. Hvis du ikke har bygget før og har tenkt å kjøpe nytt OS, så er det ikke så mye å spare, så da hadde jeg sett på en ferdigbygget en. Det du da skal se etter er en PC med ett av disse skjermkortene: Fra billig til dyrt: Geforce 560ti, 570 eller 580 Radeon 6950 eller 6970 På den andre siden, det er veldig vanskelig å finne en ferdigbygget budsjett-pc med ett av disse kortene. Endret 8. august 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
grabble Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Men da ser vi på ferdigbygde. Så slipper jeg bli skitten på hendene. Noen konkrete pcer det er verdt å se på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå