indigestion Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Har ein plan om å setja opp ein nettverksdisk hos mine forledre for ekstern backup av mine data. Både eg og dei har kvar våre ADSL-linjer. Men for å oppnå tilfredstillande hastighet ynskjer eg difor å få tilgang til NAS'en via ein trådlaus link. Har pr idag ein Nanostation5M bridge mellom deira hus og ein driftsbygning her eg bur. Vil difor setja opp ein tilsvarande Nanostation hjå meg. Det eg lurer på er korleis eg unngår adressekonflikter etc mellom deira og vårt nett? Må alle enhetane ha fast IP? Deira ip-adresse ligg idag på 192.168.0.1 eller noko i den dur, medan eg har "standard Telenor" 10.0.0.138. Eg vil også unngå å bruka deira internet-forbindelse. Nokon synspunkt på dette? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 NASen som står hos foreldrene dine trenger jo ikke være tilkoblet nettet der over hodet, bare nettet som kommer fra ditt hus. Lenke til kommentar
indigestion Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 NASen som står hos foreldrene dine trenger jo ikke være tilkoblet nettet der over hodet, bare nettet som kommer fra ditt hus. Foreldra mine har allereie ein Nanostation i bruk for link ned til driftsbygning her nede. Dermed hadde det vore greit å kjøpt kun ein Nanostation til og kobla seg til dette eksisterande nettverket. Skal eg gjera slik som du foreslår må eg ha ein ny antenne både her og hjå dei. Veit heller ikkje om det vil skapa noko forstyrrelsar då desse vil bli ståande rett ved sia av kvarandre. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Det vil nok bli litt forstyrrelser ja... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Du kan sette opp routeren din til å bruke en adresse i samme subnett som foreldrene dine. Deres nettverk bruker DHCP som deler ut adresser rundt 192.168.0.100. Hvis du endrer ditt routermodem fra 10.0.0.138 til 192.168.0.254, så vil det fungere sammen med den andre. Du må slå av DHCP-LAN på ditt routermodem, for å forhindre kluss med to DHCP-server. Videre så setter du opp alle dine enheter med statisk ipadresse. f.eks 192.168.0.20x (IP) 255.255.255.0 (Maske) 192.168.0.254 (Gateway) 192.168.0.254 (DNS1) Deretter kan du koble nettet sammen med nanostation. Sannsynligvis vil du måtte kjøpe to pga skarpe direktive antenner (16dBi). Det vil ikke bli 'forstyrrelser' om du velger kanaler i hver sin ende av spekteret. Selv om du skulle velge samme kanal, så er trådløsnett tidsdelt i luker, slik at det dreier seg om å vente på tur. Så det blir ikke forstyrrelser i normal forstand. Endret 9. august 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
indigestion Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Takk for fyldig svar! Videre så setter du opp alle dine enheter med statisk ipadresse. Det er vel ingenting i veien for å gjera det motsett? Altså at eg lar deira nett gå i same subnett som vårt og gir dei fast ip/avslått dhcp? Litt enklare då dei berre har eit par pc-ar å forholda seg til og me ei heil røys... Deretter kan du koble nettet sammen med nanostation. Sannsynligvis vil du måtte kjøpe to pga skarpe direktive antenner (16dBi). Du tenker på retningsstabiliteten? At antennane må peika rett mot kvarandre? Det kan nok vera eit problem sjølv om det ikkje er mange gradene i forskjell på denne og der den peikar idag. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hvis de peker omtrent samme vei (0-30 grader?), så kan det sikkert gå. I såfall, så prioriter først å få godt signal på den lengste linken. Du har selvsagt rett i at det like gjerne kan slås av DHCP på den andre routeren og settes manuelle adresser der. Poenget er bare at man har rimelig kontroll på hva som skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå