Gå til innhold

Omtale av Lycoris Desktop/lx

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har lenge bare brukt FreeBSD som operativsystem på mine store arbeidsstasjon, men jeg har en bærbar maskin som inntil nå har kjørt Windows XP. For noen uker siden bestemte jeg å prøve Lycoris, fordi jeg trenger et operativsystem som er stabilt og effektivt, men hvor ting samtidig virker - uten for mye plunder.

Installasjonen gikk smertefritt, alle riktige moduler ble lastet, og med den medfølgende NVidia-driveren var også grafikkortets ytelse sikret. Etter å ha svart på spørsmål gjennom 6-7 enkle steg startet systemet opp, på under 30 sekunder. Jeg kom inn i en svært modifisert utgave av KDE, som er den tesseste integrering av GUI og kjernekomponenter jeg hittil har sett i UNUX-verdenen.

Et standard sortiment av pakker var innstallert - alt som nyttig er, og intet mer. På skrivebordet var Samba automatisk konfigurert mot mitt nettverk, og jeg kunne klikke meg gjennom hjemmenettverket her hjemme - uten så mye som en eneste innstilling gjort på forhånd. Xine DVD lot meg splle DVD-plater. Jeg testet en 4-5 forskjellige, og fant ut at alle fungerte helt utmerket.

Den siste utgaven av Lycoris, build 119, er bygget over Linux-kjerne 2.4.21 og tilbyr XFree86 4.3.0 som utgangspunkt. En del programmer som er vanlig å bruke utenfor XFree86-systemet er behendig luket bort, men de kan igjen enkelt innstalleres ved å laste ned CD 3 - DeveloperTools, som inkluderer alt av verktøy man kan ønske seg til å innstallere og konfigurere et Linux-system. WINE er også ferdiginstallert, og jeg kunne kjøre en rekke av mine Windows-verktøy gjennom den. Blant annet MS Office 97.

Alt i alt - jeg har gjerne likt å ha kontroll på systemet jeg bruker, derfor har jeg valgt å bruke FreeBSD som hovedsystem. Men da jeg trengte et enkelt system for min bærbare, som en slags "kontor-PC" valgte jeg noe brukervennlig. Lycoris er definitvt bedre enn RedHat og Mandrake på sin måte - fordi den ikke er så enorm og dinosauraktig. Trengs systemet å oppdateres, er det bare å kjøre Lycoris Update (ala Windows Update) - og de fleste kommandoer er forenklet og gjort slik at de fleste kan bruke dem - slik som Mac OS og Windows gjør.

Lycoris - er en flott distribusjon av Linux-systemet. Enkelte Linux-nerder vil nok protestere, å påstå det er en enkel nybegynner-distribusjon, men faktum er at Linux i denne distribusjonen fremstår fra en annen side for folk som liker "at ting bare virker".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lycoris er en enkel nybegynner-distro. Det er nettopp det som gjør den så genial! F eks i fjor sommer så hadde IBM harddisken min tatt kvelden, og alt jeg hadde liggende var en gammel 3GB harddisk. Så da ville jeg prøve noe nytt å lstet ned Lycoris. Det var jo like enkelt som Windows!

Lycoris er genialt for dem som trenger et enkelt og greit skrive/surfe/dvd desktop. Det har det meste du trenger for en grei desktop, uten alt det andre. Du kan tilogmed spille Kabal mens pakkene innstalleres :woot:

Lenke til kommentar

Lycoris er genial. Jeg har prøvd en rekke distribusjoner over de siste seks årene med UNIX - og for det meste har jeg holdt meg til de avanserte og mer krunglete utgavene. Nybegynnerversjonene har ofte hatt mye merkelige løsninger opp gjennom årene.

Det å vite at det finnes en utgave der ute som "gjør jobben, uten for mye plunder" er en befrielse med tanke på arbeid og studier. Lycoris er etter min mening den første ordentlige desktop-utgaven av Linux-systemet.

Lenke til kommentar

Du kan laste det ned helt gratis fra www.lycoris.org. Klikk på Download-seksjonen og velg "Mirrors" - der har du litt å velge mellom.

Den kommersielle versjonen inneholder bare litt ekstra pre-innstallert software, pluss tilgang til et lettfattelig software-arkiv.

ProductivityPak er payware. Den inneholder OpenOffice.org - som innstalleres på 5 minutter på gratisversjonen.

Last ned! Det er bra.

UPDATE:

Overførte nettopp mine TrueType-fonter fra Windows, og fikk dem inn i XFree86 4.3. Det gikk fint. Mozilla er nå konfigurert riktig etter de fontene. Dvs. at å surfe i Linux blir det samme som i Windows utseendemessig sett.

I og med at TrueType-fontene er kopirettighetsbesktyttet, er denne operasjonen kun til privat bruk, derfor kan ikke distribusjonsinnehaverene inkludere dette .

Lenke til kommentar
Du kan laste det ned helt gratis fra www.lycoris.org. Klikk på Download-seksjonen og velg "Mirrors" - der har du litt å velge mellom.

Fant den nå :smile:

UPDATE:

Overførte nettopp mine TrueType-fonter fra Windows, og fikk dem inn i XFree86 4.3. Det gikk fint. Mozilla er nå konfigurert riktig etter de fontene. Dvs. at å surfe i Linux blir det samme som i Windows utseendemessig sett.

I og med at TrueType-fontene er kopirettighetsbesktyttet, er denne operasjonen kun til privat bruk, derfor kan ikke distribusjonsinnehaverene inkludere dette .

Mange om windows sine TrueType-fonter kunne før lastes ned gratis fra ms sine sider, nå kan du finne spec fil for å bygge rpm med ms sine tt-fonter her: http://corefonts.sourceforge.net/ :smile:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...