jsdf Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Da var sommerarbeidet over, driver nå å flytter for å starte på studier neste uke. Har endel penger tilovers og ønsker meg en stasjonære pc som jeg nå ikke har hatt på ett par år. Kan bruke mellom 10-15k, men ønsker meg type "mest for pengene" da jeg ikke kommer til å være veldig rik de neste 5 årene... Det eneste krevende arbeidet jeg kommer til å bruke pc'en til er spilling. Jeg er ikke noe fan av fps spill, så de eneste multiplayer spillene hvor jeg trenger god flyt er spill som ikke er veldig krevende, som da sc2 og dota (2).. Ellers spiller jeg mye sp-rpg's som fallout og evt skyrim, her er det greit med høye innstillinger men jeg har ikke behov for å spille alt på maks Mulig det blir noe overklokking, men kommer nok til å være ganske forsiktig satte opp en liste utifra det jeg har lest på forumet her: Greit om noen kunne ta en titt på oppsettet, har også selv et par spørsmål: -Vil det være noe problem å få satt opp det kabinettet med den kjøleren og de minnebrikkene? -Er det egentlig noe spesielt bedre med vannkjøling fremfor luft med dagens kjøleribber? Jeg vil også gjerne ha litt input på det å vente på nye prosessorer og skjermkort fra amd/intel/nvidia, da det er ganske mye nytt som kommer nå veldig snart slik som jeg har skjønt det? Det som er nytt bruker å være litt overpriset, men det vil jo sette ned prisene på eldre modeller. Tror alikevel ikke det er så mye å spare på å vente.. Grafikkort er vel unødvendig å vente på da ett 570 vil holde en stund og er lett å bytte ut. Vil gjerne høre andres meninger på forhånd takk Endret 8. august 2011 av jsdf Lenke til kommentar
jsdf Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Skulle også gjerne hatt det litt billigere, vurderer å kjøpe ssd disk senere, og byttet ut grafikkortet med ett 560TI og droppe windows.. noen som vet hvor mye studentrabatten er på hos dustin? Lenke til kommentar
phlake Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 SSD bør du kjøpe med det samme. Kjøp heller corsair XMS3 (ikke Vengeance) så slipper du tenke på plass. Kjøleribber på ram er helt uvesentlig uansett, med mindre man bedriver hard ramklokking. Dropp den eksterne kjøleren inntil videre. Stockkjøler funker fint med mindre du skal overklokke en drøss med en gang. Gå for et 560ti eller et 6870/6950 som du kan kjøre i CF eller SLI med tiden, så har du spart litt penger. Jeg ville forøvrig heller ha gått for en 120GB OCZ-ssd til drøye 1400, så har du plass til det meste. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Nei, hold deg til 60GB, du trenger ikke putte noe annet enn operativsystem på SSDen. Og glem Windows, hva skal du med det? Jeg kjører alt jeg vil av spill på Linux, ihvertfall. Ellers er jeg enig med phlake; nedgrader til 560Ti og glem H60. Spill får ikke noen fordeler av å være plassert på en SSD. Mens man er midt i et "nivå" så lastes ikke ting fra disk, vanlig vis - alt slikt lastes inn i minnet når man går inn på et nivå og kjøres direkte fra RAM. Så med å ha 120GB+ SSD så oppnår man kjappere laste-tider i spill, og resultatet blir at du trår inn i et nivå på 1 sekund istedet for 10; men det er alt. Lenke til kommentar
jsdf Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 da dropper jeg kjøler og os fra listen, og nedgraderer til 560ti, vil si minus litt over 2000kr. Kommer nok til å kjøre både windows og linux, har ikke planer om å ha noe annet enn os på ssd'en, men mulig det kan være greit å ha mer enn 60gb om det skal kjøres 2 operativsystem på den? Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Ja, altså jeg installerte nettopp Win7 på broren min sin PC når jeg var hjemme på besøk en tur, og etter nyinstallasjon tok det noe sånt som 18GB. Det er ufattelig. UTEN noen programvare - som kontorpakke, etc. Linux-installasjonen min, inkludert ALL programvare og systembiblioteker som f.eks. Java, OOo, Firefox, Evolution, Gnome3, og så videre, tar 4GB tilsammen. Med programvare så har jeg ikke peiling på hvor mye plass "Windows" trenger, men det er ihvertfall alt for mye. Men ja, skal du ha Windows på kan det være greit med en 120GB. En liten hemmelighet med SSD-er er å bruke så lite av plassen som mulig, for da varer den mye lenger. Jeg husker ikke hva som er normal levetid for en SSD nå - 2 år? La oss si du bruker 50% av plassen, da vil levetiden dobbles til 4. Tallene er litt tatt ut fra hatten, men det stemmer sånn bra nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå