baBuShKa Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Hei! Jeg flyttet nylig ut av kollektivet mitt der kontrakten gikk ut den 27.Juli. Jeg flytta ut tidlig i july.. Vi har alle vasket oss skikkelig ut og prøvd å levere fra oss nøkler og bli ferdig med det, i og med at defleste av oss ikke får studielån/stipend i sommer og flyttet ut i tillegg, så trenger vi sårt tilbake depositumet.. MEN.. Huseieren nekter å gi oss tilbake pengene før strømregningen har kommet. Og den kommer ikke før om 3 uker etter utflytting/utvask og kontraktens slutt. I tillegg til at det blir en strømregning for 6 måneder, siden hun aldri kom med de andre regningene uansett hvor mye vi purret på henne hele vinteren..... Det jeg lurte på her, er hvilke rettigheter jeg har som en utflyttet leieboer når hun ikke opprettholder sin del av kontrakten? Har hun rett til å holde så lenge på depositumet våres? Det er snakk om 10 000kr.. Det er mye, mye, mye penger for en student som meg. Jeg trodde jeg skulle få dem igjen etter kontraktens slutt, men tydeligvis ikke.. Hjelp please! Jeg har forresten lest på brukerrettene mine om husleie osv på lovdata.no, men det fant jeg ingenting konkret om utbetaling av depositum.. Endret 8. august 2011 av baBuShKa Lenke til kommentar
Star Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Dersom strømabbonement har fulgt leieavtalen, er det vel ikke så mye man kan protestere på. Selv ville jeg fremmet et skriftlig krav til banken, om at leieforholdet er opphørt og at jeg ønsket depositumet utbetalt. Da skal banken gi beskjed til utleier - som har 5 uker på seg til å fremme eventuelle krav, eller gå til søksmål, jf. Husleielovens § 3-5, 6 ledd. Om ikke annet, kan det å involvere banken kanskje få utleier til å trekke i litt tråder - slik at ting skjer litt fortere. Når det er sagt, er det vel ikke rent uvanlig at man må vente på diverse sluttoppgjør, slik at frigjøringen av depositumet tar litt tid.. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Har du vært igjennom kontrakten din? Står ofte spesifisert der hvor lenge og når huseier kan holde igjen depositum. Du vil ikke finne noe i Lovdata, da det varierer fra kontrakt til kontrakt. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Står ikke noe konkret i kontrakten heller. Snakket med hun nå nettopp og nå sier hun at hun må ha inn alle nøkler før hun leser av strømmen.. Dette har hun ikke nevnt før. Og jeg prøvde å nå henne på mobil hele forige uke for å gi fra meg nøkler uten å få svar. Fikk nå en mail om at hun skal få i gang ting litt kjappere, så håper det ordner seg uten problemer.. Har bare lite tillitt til hun siden hun har prøvd å purre oss et par ganegr og påstått at vi ikke har betalt leie, når jeg egentlig har det og i tillegg gjort brydd på kontrakten.. Strømmen skulle hun komme med hver 2. måned til oss, en etter mye purringer fikk vi aldri de tallene fra og med Janual til August.. Og nå forventer hun at vi skal betale alt.. greit nok for meg, så lenge jeg får det unnagjjort. Men tingen er at det går ufattelig tregt og når man ikke stoler på personen, er det bare frustrerendes... Star; Har hun 5 uker fra jeg kontakter banken, eller 5 uker fra kontrakten gikk ut? Endret 8. august 2011 av baBuShKa Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Strømmen skulle hun komme med hver 2. måned til oss Står det i kontrakten da? Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Jepp, det er jeg faktisk 99% sikker på Lenke til kommentar
Star Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Star; Har hun 5 uker fra jeg kontakter banken, eller 5 uker fra kontrakten gikk ut? Tidsfristen løper fra utleier mottar varsel fra banken, etter at du har kontaktet banken som videreformidler ditt krav Ved å gjøre dette må utleier til en viss grad dokumentere sine krav, hvilket kan være greit dersom det er uenighet om størrelse og omfang på kravene (kjenner ikke til hvordan avregningen ift. strøm foretas i ditt tilfelle - men det praktiseres jo alt fra en fast avtalt sum til egen måler. Dersom man betaler direkte til utleier, kan man kreve å se avregningen fra strømleverandøren - slik at man ikke blir lurt. Ved å involvere banken legger man litt større press på utleier til å fremskynde prosessen med å skaffe nøyaktig dokumentasjon. Endret 8. august 2011 av Star 1 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Skjønner.. Takk skal du ha, det var til stor hjelp Da har jeg fått avklart at det kan ta noe tid ihvertfall, siden hun svarte meg på mail idag så skal jeg gi hun litt mer tid. Nå har vi fått avtalt tid denne uken der vi skal lese av strømmen og levere inn nøkler. Hun var positiv og samarbeidsvillig, så for å unngå unødvendig konflikt og press tar jeg sjansen på å ikke ta kontakt med banken ennå. Igjen, tusen takk for hjelpen, det er sikkert flere som lurer på dette angående depositum der ute Endret 8. august 2011 av baBuShKa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå