Gå til innhold

Lyst til å hjelpe Israel Defense Forces?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke lov til å diskutere politikk eller religion?

Kommer jo litt ann på. Når jeg var der diskuterte jeg mye politikk og religion med soldater og andre frivillige, men man må være ekstremt forsiktig med alt som kan oppfattes og misoppfattes som f.eks misjonering.

Og offiserne som har ansvaret for de frivillige har ikke lov til å diskutere politikk med deg, nettopp av den grunn at de er offiserer og representerer forsvaret.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Ikke lov til å diskutere politikk eller religion?

Kommer jo litt ann på. Når jeg var der diskuterte jeg mye politikk og religion med soldater og andre frivillige, men man må være ekstremt forsiktig med alt som kan oppfattes og misoppfattes som f.eks misjonering.

Og offiserne som har ansvaret for de frivillige har ikke lov til å diskutere politikk med deg, nettopp av den grunn at de er offiserer og representerer forsvaret.

Hvorfor er de så imot misjonering? Redd for å miste troa på at de er Guds utvalgte folk som kan gjøre hva de vil mot andre?

Lenke til kommentar

Hvorfor er de så imot misjonering? Redd for å miste troa på at de er Guds utvalgte folk som kan gjøre hva de vil mot andre?

Dette med å være "det utvalgte folk" betyr at de er i pakt med gud, og har ekstra mange religiøse regler å følge, og at gud har hjulpet jødene osv gjennom historien osv, ikke at de tror de er bedre enn alle andre.

I motsetning til f.eks kristendommen og islam, er det forbudt å prøve å konvertere folk til jødedommen. Det er altså forbudt for jøder å prøve å spre religionen sin.

Alikevell står det også i jødedommen at ikke-jøder ikke trenger å konvertere for å komme til paradis etc.

Så din kritikk av jødedommen som en selvdigger religion virker ikke særlig gjennomtenkt.

Man kan sikkert finne mye kritikk av jødedommen(og kristendommen og islam osv også), men det du prøver å beskylde jødene for her er ikke sant.

Når det gjelder hvorfor Israel har forbudt utlendinger som gjør frivillig arbeid fra misjonering, kan man jo bare tenke seg hvor glade vi er i å få Jehovas vitner osv på døra her i Norge. Jøder har gjennom historien vært langt mer utsatt for misjonering og er det fortsatt. Nå har de sitt eget land og har mulighet til å si fuck off, la oss være i fred.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med å være "det utvalgte folk" betyr at de er i pakt med gud, og har ekstra mange religiøse regler å følge, og at gud har hjulpet jødene osv gjennom historien osv, ikke at de tror de er bedre enn alle andre.

I motsetning til f.eks kristendommen og islam, er det forbudt å prøve å konvertere folk til jødedommen. Det er altså forbudt for jøder å prøve å spre religionen sin.

Alikevell står det også i jødedommen at ikke-jøder ikke trenger å konvertere for å komme til paradis etc.

Så din kritikk av jødedommen som en selvdigger religion virker ikke særlig gjennomtenkt.

Man kan sikkert finne mye kritikk av jødedommen(og kristendommen og islam osv også), men det du prøver å beskylde jødene for her er ikke sant.

Når det gjelder hvorfor Israel har forbudt utlendinger som gjør frivillig arbeid fra misjonering, kan man jo bare tenke seg hvor glade vi er i å få Jehovas vitner osv på døra her i Norge. Jøder har gjennom historien vært langt mer utsatt for misjonering og er det fortsatt. Nå har de sitt eget land og har mulighet til å si fuck off, la oss være i fred.

Jeg må si at jeg synes litt synd på deg hvis du tror at jødedom ikke handler om at de er bedre enn andre. Har du leste det gamle testamentet og talmud?

Det du mener er, at nå har falske askenazi jøder stjålet landet til ekte semitter og drept dem i hopetall med største nytelse. Flott.

Hva kaller jøder de som er ikke jøder? Goym. Hva er en ikke jøde som løper tjenster for jøder? Shabbos goy. Gjett om de ler bak din rygg. I følge talmud er ikke-jøder kveg.

Lenke til kommentar

Kjenner mange jøder, både i Norge og i Israel, og jeg er temmelig sikker på at ingen av dem ler av meg bak ryggen min, eller mener jeg ikke er mer verdt enn ei ku.

Tror kanskje du har et ganske feil oppfattning av jøder. De er mennesker som alle andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig avsporing; men hva er greia med den ekstremt lite konstruktive drittsekktonen mange legger an i enhver diskusjon som gjelder kontroversielle spørsmål? Det slår meg som fullstendig unødvendig, for argumentene våre blir ikke noe sterkere av å vise en total mangel på respekt for motparten. Er vi egentlig underforstått med ytringsfriheten og at ingen meninger er ulovlige? I så fall skulle det ikke være noen grunn til å legge inn billige sleivspark og nedlatende formuleringer som bare bidrar til å gjøre debatten useriøs. Det er greit å ha forskjellige meninger om Israel/Palestina, men er det så inn i hampen vanskelig å legge frem de meningene uten at en dose drittslenging skal være vedlagt hver gang?

Forøvrig all ære til Drogin som forholder seg rolig og saklig til tross for at det hagler med beskyldninger om at han enten er ignorant eller pill råtten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...