norskgoy Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Dessverre tror jeg du fort kan bli utsatt for mye hets i Norge hvis du legger ut om å ha hjulpet den israelske hæren. Palestinaaktivister er i min erfaring noen av de minst tolerante menneskene man kan komme over, og det er ikke mye rom for å ha sin egen mening rundt dem. Så tjeneste i DFLP går greit? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hvorfor skulle jeg ha noe problem med det? Du mistolker meg grovt hvis du tror jeg har noe imot DFLP eller Palestina generelt. Det jeg har noe imot er den aggressive holdningen til en del palestinaaktivister i Vesten, som nærmest skal steine deg hvis du ikke er enig med dem. Det har jeg aldri opplevd med tilhengere av Israel, men de tør selvfølgelig ikke breske seg like mye. 3 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hvorfor skulle jeg ha noe problem med det? Du mistolker meg grovt hvis du tror jeg har noe imot DFLP eller Palestina generelt. Det jeg har noe imot er den aggressive holdningen til en del palestinaaktivister i Vesten, som nærmest skal steine deg hvis du ikke er enig med dem. Det har jeg aldri opplevd med tilhengere av Israel, men de tør selvfølgelig ikke breske seg like mye. Steining du vil oppleve. Bare å dra til Jerusalem på en fredags ettermiddag det... Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Ser ut som om det går mange i denne tråden hus forbi at Israel er en demokratisk rettsstat, og en alliert av nasjonen Norge. Ellers er nivået av saklighet og folkehat hos jødehaterne og terrorsympatisørene omtrent som forventet. 2 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Dersom IDF vil gi meg helt fri tilgang for en reportasje kunne det være interessant. Det som er sant er sant, sånn sett. Men å tjenestegjøre (selv med logistikk) i en organisasjon som bedriver aktiv og ulovlig okkupasjon vil ikke passe for meg. Spørsmål om okkupasjonen hører ikke hjemme i denne tråden, men det er min motivasjon til å ikke ønske å delta i noe slikt, derfor nevnes det. Jeg vil dog si at jeg har respekt for andres ønske om å bidra i et slikt progam, det tyder på en idealisme, selv om jeg ikke deler motivene. 3 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Dersom IDF vil gi meg helt fri tilgang for en reportasje kunne det være interessant. Det som er sant er sant, sånn sett. Men å tjenestegjøre (selv med logistikk) i en organisasjon som bedriver aktiv og ulovlig okkupasjon vil ikke passe for meg. Spørsmål om okkupasjonen hører ikke hjemme i denne tråden, men det er min motivasjon til å ikke ønske å delta i noe slikt, derfor nevnes det. Jeg vil dog si at jeg har respekt for andres ønske om å bidra i et slikt progam, det tyder på en idealisme, selv om jeg ikke deler motivene. Det er bra å se at det er noen Palestina tilhengere som ikke er fulle av hat og intoleranse. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Det er bra å se at det er noen Palestina tilhengere som ikke er fulle av hat og intoleranse. Jeg vet ikke om Simon er en "Palestinaaktivist" i tradisjonell betydning, da han iallefall delevis anerkjenner at jødene skal kunne bo i fred i området uten å bli forfulgt og drept, og tar avstand fra Hamas. Video fra M16 på skytebane, nest siste dagen... beklager min klønete våpenhåndtering Første gang jeg tok i en m16 http://www.youtube.com/watch?v=7AXXEb7caNk Messematen vår: Litt variasjon fra dag til dag, men med noen gjengangere. Hummus,potetbåter og digg brød var stort sett alltid der. Ellers sees også pannekaker med sirup og Jachnun, og selvfølgelig salat/feta Endret 9. august 2011 av Drogin Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Det er bra å se at det er noen Palestina tilhengere som ikke er fulle av hat og intoleranse. Det er faktisk utrolig mange i den gruppen. Til og med i Libanon (jeg har snakket med et par). Det er også mange Israel-venner som ikke har et irasjonelt hat mot palestinere. Ganske mange av dem også. Jeg vet ikke om Simon er en "Palestinaaktivist" i tradisjonell betydning, da han iallefall delevis anerkjenner at jødene skal kunne bo i fred i området uten å bli forfulgt og drept, og tar avstand fra Hamas. Jeg avskyr Hamas, men det betyr ikke at jeg tror vi kan komme videre uten å snakke med dem. De er en integrert del av det palestinske samfunnet, en forhandlet løsning er eneste mulige løsning, og en forhandlet løsning må inkludere Hamas, selv om de er en gjeng med rasshøl, kuknisser og idioter. Jo tidligere vi begynner jo bedre. Men dette kan med fordel tas i en annen tråd. 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 IDF er jo en av verdens beste militære organisasjoner, som er veldig godt organisert og godt utstyrt. Så en periode der nede er helt sikkert ikke så dumt Lenke til kommentar
Decline Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Spiste dere "israelsk" hummus da? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 For å ta en video, der både hebraisk og arabisk språkkunnskap vil komme til rette; Levanten er Levanten, også i matveien. Shakshouka og Hommous foul er like dårlig kombinasjon i Israel som i Libanon. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Ser ut som om det går mange i denne tråden hus forbi at Israel er en demokratisk rettsstat, og en alliert av nasjonen Norge. Det samme var/er USA, men allikevel endte indianerne opp i reservater. Bl.a. fordi de ikke kunne legge fram skjøte på de eiendommene de påsto at de eide ... i likhet med mange av de israelske araberne hvis familier plutselig en dag fikk vite at de nå bodde i Israel. "Alle israelere er like, men noen israelere er likere enn andre?" Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg skulle gjerne ha hjulpet en "Israeli Defense Force", men frem til den fisjoneres ut fra "Israeli Attack Force" er det ikke et alternativ.. 2 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Ser ut som om det går mange i denne tråden hus forbi at Israel er en demokratisk rettsstat, og en alliert av nasjonen Norge. Det samme var/er USA, men allikevel endte indianerne opp i reservater. Bl.a. fordi de ikke kunne legge fram skjøte på de eiendommene de påsto at de eide ... i likhet med mange av de israelske araberne hvis familier plutselig en dag fikk vite at de nå bodde i Israel. "Alle israelere er like, men noen israelere er likere enn andre?" Vet ikke om det er riktig å sammenlikne indianerne med araberne i området. I motsetning til indianerne, så hadde faktisk araberne i området en del teknologi og vestlige begreper, og det ottomanske riket, og senere britene som styrte området, hadde teknologi nok til penn og papir, og de visste godt hva skjøter var. Det nærmeste du kommer "indianere" i Israel, er de arabiske beduinene, som tradisjonelt har levd som nomader i landet. Men ditt forsøk på kritikk av Israel vil feile totalt her, da beduinene faktisk er de araberne som er mest positive til Israel, og deltar frivillig i Israel Defense Forces, intervju med israelske beduiner i CNN: http://www.youtube.com/watch?v=Vl9xPNLhPlg Endret 9. august 2011 av Drogin Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Ser ut som om det går mange i denne tråden hus forbi at Israel er en demokratisk rettsstat, og en alliert av nasjonen Norge. Det samme var/er USA, men allikevel endte indianerne opp i reservater. Bl.a. fordi de ikke kunne legge fram skjøte på de eiendommene de påsto at de eide ... i likhet med mange av de israelske araberne hvis familier plutselig en dag fikk vite at de nå bodde i Israel. "Alle israelere er like, men noen israelere er likere enn andre?" Vet ikke om det er riktig å sammenlikne indianerne med araberne i området. I motsetning til indianerne, så hadde faktisk araberne i området en del teknologi og vestlige begreper, og det ottomanske riket, og senere britene som styrte området, hadde teknologi nok til penn og papir, og de visste godt hva skjøter var. Hva hjelper det om de vifter med et papir som den Israelske stat ikke godtar? Når domstolene gir utbyggerne rett og araberne bare må stå og se på at husene som familien har bodd i gjennom mange generasjoner bare blir revet for å gi plass til nye boliger - for jøder? Det skrives om slike saker i israelske aviser. Hva gjelder det om Israel utgir seg for å være en demokratisk rettsstat når de lar slike ting skje? (Trakasseringen av Vanunu - etter at han har sonet sin straff - er heller ikke en rettsstat verdig.) Det var mange amerikanske indianersamfunn som var for fastboende å regne - spesielt i de østlige delene av USA -, så sammenligningen med beduiner halter en god del. Nomader og fastboende kommer gjerne i konflikt med hverandre, så de er vel ikke utenkelig at beduinene ser på Israel som en alliert mot de fastboende araberne. ("The enemy of my enemy is my friend ...") De amerikanske indianersamfunnene i det østlige USA var naturlig nok de første som kom i konflikt med 'de hvite' om retten til jord. Selvsagt hadde ikke indianderne noe skjøte på landet, men det var jo ikke noe problem for 'de hvite' å trykke opp det de trengte, og så var det bare å sende inn kavaleriet for å ordne opp. Det var slik mange indiandersamfunn endte opp i reservater langt unna sine egentlige hjemtrakter. Og historien gjentar seg bl.a. i Israel i dag. Det går an å argumentere for at det er nødvendig politikk, men det går ikke an å nekte for at det skjer. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Hva hjelper det om de vifter med et papir som den Israelske stat ikke godtar? Når domstolene gir utbyggerne rett og araberne bare må stå og se på at husene som familien har bodd i gjennom mange generasjoner bare blir revet for å gi plass til nye boliger - for jøder? I de fleste tilfeller blir papirer godtatt. 20% av Israels befolkning er arabere, som bor i Israel, i hus, som ikke blir revet ned på si. Byer som Yafa og Akko er et eksempel. Det stemmer at det har foregått nedrivninger av hus, men det gjelder så og si utelukkende områder hvor det ikke er svart hvitt hvem som faktisk eier området(f.eks hus jødene flyktet fra i 1948 da de arabiske hæren tok over øst-jerusalem). Det Israelske rettssystemet har også en rekke ganger beordret nedriving av bygninger oppsatt uten eller med falske papirer, og det gjelder bygninger oppsatt av både palestinere og jødiske bosettere. Men om du ønsker å diskutere det videre bør du kanskje fortsette i Palestina/Israel tråden her på forumet. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 De trenger ikke rive ned husene til palestinerne som har israelsk statsborgerskap. Så lenge de er en liten minoritet utgjør de ingen trussel. Men de palestinerne som bor i Øst-Jerusalem og på Vestbredden blir stadig utsatt for slike triks fra Israel og IDF for at man skal kunne legitimere å ta over landet deres. Nå har du vært i IDF, hva med å besøke palestinske byer og landsbyer på Vestbredden, hvor israelerne har overtatt stadig mer av områdene deres, overtatt gårder, veier, marker/lunder, fjellområder, vannressurser, byområder, osv? Endel steder du besøker kan lokalbefolkningen peke utover åsen og fortelle deg hvor de tidligere pleide å ha olivenlunder og appelsintrær, men hvor nå hæren og bosetterne har full kontroll. Samtidig som bosetterne stadig begår mer og mer terror mot sivile palestinere. Besøk palestinerne i Hebron, spør hva de syns om dine idealistiske forestillinger om Israel og IDF. 3 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det er naivt å tro at Israel følger spillereglene ift. palestinerne og ikke bryter med menneskerettighetene osv. Det er tross alt vært nok av indikasjoner på det motsatte. Jeg har heller ingenting imot palestinerne og har ikke noe ønske om at de skal bli skadelidende, men når man har en så polarisert situasjon der man tvinges til å velge side, så er det ikke noen tvil om at Israel ligger nærmere den typen stat og kultur vestlige mennesker er komfortable med, og da har jeg ikke noe annet valg enn å støtte dem uansett hvor harhendt de måtte fare frem. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Vet ikke om det er riktig å sammenlikne indianerne med araberne i området. I motsetning til indianerne, så hadde faktisk araberne i området en del teknologi og vestlige begreper, og det ottomanske riket, og senere britene som styrte området, hadde teknologi nok til penn og papir, og de visste godt hva skjøter var. Prøver du å si at skjøter hadde ikke araberne? "Dunams" bør gi deg hintet til hvilken tid en da bør titte på. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Høres ut som du har hatt en fin tur, kunne gjerne tenkt meg å gjort det samme i mine yngre dager. Så det var en del utflukter så du ble kjent med landet eller var du stort sett i leiren? Også godt at du støtter riktig side Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå