Gå til innhold

den kristene kulturarven

Anbefalte innlegg

Jo, at du tar feil. Forfatterne opplevde Jesus Kristus live.

Det beviser ingen ting. Ingen av forfatterne levde da Jesus levde.

...Vet du hvorfor? Jo fordi de selv ikke levde til å se Jesus, de skrev evangeliene minst 80 år etter Jesu påståtte død (Jesus er ikke noe historisk menneske heller - (inntil det motsatte er bevist..)

Forfatterne de skapte Jesus, og skrev ned sine egne meninger, de kjente Jesus fordi de hadde Jesus inni tankene sine da de skrev. På samme måte som Jo Nesbø har Harry Hole i tankene når han skriver ned sine krimbøker!

Forfatterne selv er oppdiktet. Johannes, kan forøvrig ha levd... Men det må være den eneste av dem også.

Jeg vil starte med å si at jeg er ateist, jeg tar avstand fra gud. Dette kommer til å høres litt Breivik ut... Men se på kristendommen. Om vi tenker etter, er kirken det eneste som holder oss sammen.

Javel? Jeg har tenkt etter, og nei, kirken er slett ikke det eneste som holder oss sammen.

Norge har hatt minoriteter utenom statskirken helt siden rett etter 1814. I dag er ca 20% av befolkningen ikke medlem av statskirken. Ca. 60% av befolkningen i Norge er medlem av statskirken men setter ikke sine ben i en kirke for annet enn bryllup, dåp og begravelser.

Hvis kirken virkelig hadde vært det eneste som holder oss sammen, så skulle landet allerede vært falt fra hverandre.

Det er blitt vårt eneste knytepunkt, jeg personlig mener vi skal skille kirke og stat. Men nå som kristendommen vannes ut generasjon for generasjon, mens på siden vokser Islam i Norge, så ser jeg på det som et lite problem. (Rett meg her om jeg tar feil).

Hva får deg til å tro at det problemet du ser kan løses med mer fokus på kristendom? Etter min mening vil det heller øke konfliktnivået mellom livssynsgrupper.

Norge er ikke homogent på livssynsfronten. Det er vi i praksis nødt til å leve med, det er ikke realistisk å få alle nordmenn til å bli engasjert i ett bestemt livssyn. Å fokusere på en multi-religiøs norsk identitet kan samle folk. Å fokusere ensidig på kristen kulturarv vil derimot bare gjøre de skillelinjene du er bekymret for større.

Virkelig godt sagt!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, at du tar feil. Forfatterne opplevde Jesus Kristus live.

Da må du åpenbart snakke om Jesus Kristus i en metafysisk form, og da vil setningen lyde "jeg tror at forfatterne opplevde Jesus Kristus live", med trykk på "jeg tror"".

Svært mange diskusjoner vil forløpe lettere i denne underdelen av forumet om debattantene husket å bruke disse to små ordene, istedet for å bombastisk proklamere "den store sannhet", uten et fnugg av bevis.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil starte med å si at jeg er ateist, jeg tar avstand fra gud. Dette kommer til å høres litt Breivik ut... Men se på kristendommen. Om vi tenker etter, er kirken det eneste som holder oss sammen.

Javel? Jeg har tenkt etter, og nei, kirken er slett ikke det eneste som holder oss sammen.

Norge har hatt minoriteter utenom statskirken helt siden rett etter 1814. I dag er ca 20% av befolkningen ikke medlem av statskirken. Ca. 60% av befolkningen i Norge er medlem av statskirken men setter ikke sine ben i en kirke for annet enn bryllup, dåp og begravelser.

Hvis kirken virkelig hadde vært det eneste som holder oss sammen, så skulle landet allerede vært falt fra hverandre.

Det er blitt vårt eneste knytepunkt, jeg personlig mener vi skal skille kirke og stat. Men nå som kristendommen vannes ut generasjon for generasjon, mens på siden vokser Islam i Norge, så ser jeg på det som et lite problem. (Rett meg her om jeg tar feil).

Hva får deg til å tro at det problemet du ser kan løses med mer fokus på kristendom? Etter min mening vil det heller øke konfliktnivået mellom livssynsgrupper.

Norge er ikke homogent på livssynsfronten. Det er vi i praksis nødt til å leve med, det er ikke realistisk å få alle nordmenn til å bli engasjert i ett bestemt livssyn. Å fokusere på en multi-religiøs norsk identitet kan samle folk. Å fokusere ensidig på kristen kulturarv vil derimot bare gjøre de skillelinjene du er bekymret for større.

Det er ikke snakk om å gå inn i kristendommen. Men det er det som får nordmenn til å føle seg norsk. Jeg snakker ikke om å faktisk ta seg til bibelen. Men tipper du som absolutt alle andre er helt "Islam er en fin ting, en religion av fred xD". Gud er stor.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å gå inn i kristendommen. Men det er det som får nordmenn til å føle seg norsk. Jeg snakker ikke om å faktisk ta seg til bibelen.

Jeg er ikke kristen. Men jeg føler meg på alle måter norsk. Påstanden din om at kristendom er det som får nordmenn til å føle seg kristne er, udiskutabelt, feil.

Men du mener kanskje at jeg ikke burde føle meg som ekte norsk? At jeg ikke er norsk nok så lenge jeg ikke er kristen? Vel, det er sikker mulig å promotere en norskhets-ideologi som bygger sterkere på kristendommen. Men det mener jeg bare gir negative konsekvenser.

Som sagt er det 20% av befolkningen i Norge som ikke er medlem av statskirken. Og mange av de som er medlem av statskirken er egentlig ikke særlig kristne. Hvis samfunnet skal promotere en ide om "ekte norsk" som inkluderer at kun kristne kan være "ekte norske", så får vi som utgjør denne gruppen i to muligheter: Vi kan ta til oss kristendommen, eller vi kan la være å føle seg som ekte norske. Hvis vi velger det siste - og de fleste vil nok velge det - så vil du bare ha oppnådd å redusere samholdet i befolkningen.

Men tipper du som absolutt alle andre er helt "Islam er en fin ting, en religion av fred xD". Gud er stor.

Da fraråder jeg deg å levere inn tippekupongen, for tippe-ferdighetene dine er ikke mye å skryte av. ;) Jeg sa da ikke ett ord om islam, jeg snakket om ikke-kristne generelt og ikke muslimer. Muslimer utgjør faktisk bare rundt 10% av folk som bor i Norge men som ikke er medlem av statskirken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...