^fmj Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Ønsker da å dele internett mellom to hus trådløst, husene står cirka 25 meter fra hverandre i en nesten rett linje, det er en høydeforskjell på cirka 2-3 meter. Det står et ZyXEL P2602HWT modem i huset som ligger lavest. Hva slags router burde jeg ha i andre enden? Er det noe spesielt jeg bør se etter eller vil alle routere av nyere dato fungere (forutsatt at de har godt nok signalmottak)? DD-WRT å anbefale? Er det komplisert å sette opp? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Et par ting hvorfor dette er en dårlig ide. 1. Det er ulovlig å dele ditt internett abn. med andre. Det står tydlig i kontrakten. 2. WiFi fungerer som et HUB. Dere alle kranger om samme linje. Så om du spiller, en annen surfer, og en annen laster ned o.l. vil dere alle oppleve dropp fra linja. Men som det er bare sufe på internett, går det nok greit. 3. 25meter er langt. Tror ikke det er et router som klarer å levere et solid signal så langt, særlig mellom vegger osv. Du må nok investere i et WiFI expander, eller skape et "Bridge" mellom 2 stk routere. Endret 8. august 2011 av AvidGamer Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Mao. alle som leier ut hybel / leilighet / hus med internett bryter loven? Ordlyden til telenor er slik: "12 Videresalg m.m. Tjenestene kan ikke selges, leies ut, eller på annen måte gjøres tilgjengelig for tredjemann, verken mot vederlag eller gratis." En router over en slik distanse kan man nok glemme fort ja, ønsker ikke noe svære greier som må kobles til laptopen for at den skal få inn nett. For ordens skyld, jeg skal ikke leie ut noe. Jeg kommer til å bruke nettet på begge stedene fra tid til annen og da må det da være greit. Endret 8. august 2011 av ^fmj Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 DD-WRT bør fungere helt utmerket. Jeg har selv satt opp flere slike og velger man riktig type router, så er det problemfritt. Du kan f.eks sette opp den som repeater, slik at den gir god dekning innendørs. 25-50M med fri sikt er null problem og vil normalt gi bra hastighet. Kan anbefale Buffalo WZR-HP-G300NH. Denne har god rekkevidde og kraftig signal. Det er enkelt å sette opp og guider finnes på websiden (wiki og forum). Jeg kjøpte nettopp en slik fra Vietnam for 69$ på ebay ^ ^. Setter du den opp som repeater bridge, så får du felles lan på begge sider. Du setter da opp begge routerne i samme subnett (f.eks 10.0.0.x). Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Har sett litt på den, men enten er det folk som ikke helt vet hva de driver med eller så er den ustabil. Det var veldig mange negative omtaler på newegg. Spesielt det at mange klager på wifi drops som jeg ikke likte. Link Men det virker som en veldig populær router og det er jo positivt. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Jeg har også lest om wifi som faller ut på den. Jeg har satt opp en som aksesspunkt på loftet. Har en 'epad' med dårlig wlan, slik at jeg må kompensere med sterkt signal i ene enden av huset. Har ikke merket noen utfall her i løpet av de få ukene jeg har hatt den. Såvidt jeg har lest, så måtte routeren restartes ved disse utfallene. Det står om det i DD-WRT wikien. Der legger man inn et script som restarter den automatisk. Uansett, så finnes det jo masse annet å velge i. Jeg har også god erfaring med Netgear WNR2000. Det finnes også en versjon av den som har repeater-firmware. Husker ikke helt hva den heter, men det er temmelig likt WNR2000.... Videre har Linksys endel bokser som kunne fungere bra til formålet. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Da har routeren ankommet, det ble en netgear n300. Har knotet noe rundt, men har ikke fått til å få forbindelse med zyxelen fra telenor (P 2602 HWT). Link. Denne linken var jo veldig kjekk og hvis man hadde hatt to routere av samme typen ser det ut som at hadde vært en lek å sette det opp. Men det har man da ikke. Noen tips? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Det bør gå greit å få forbindelse med P2602 via N300. Er ikke sikker på om det er en Netgear WNR2000? For å få det til å fungere, så ville jeg satt den opp som WIFI: client_bridge. Deretter satt opp routeren med IP: 10.0.0.1. Sett så opp PC med statisk IP: 10.0.0.2 og gateway & DNS 10.0.0.138 Koble deg så til 10.0.0.1 og gå inn på status, wireless, site survey. Finn nettverket ditt og velg "Join". Pass på at krypteringen er lik. Deretter bør alt fungere. Du skal kunne koble deg til 10.0.0.138 og se routermodem. Du kan også hente ipadresse automatisk fra P2602 til alt som er tilkoblet N300. Trådløs repeater på N300 settes opp ved å velge repeater_bridge og legge til et virtuelt aksesspunkt. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 Den heter WNR3500L Takk for råd, du snakker litt over hodet mitt nå, men skal prøve og se hva jeg får til. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 Siden de blir stående på to forskjellige plasser og jeg vil at begge skal fungere som routere, er det ikke repeater jeg må gå for da? Lenke til kommentar
fredrik5 Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Hei Vi har en D-Link DIR 655 hjemme. Problemet er at den står i kjellertrappen, noe som fører til at det blir relativt dårlig mottakerforhold på rommet mitt i andre etasje. Jeg lurer på hva som kan gjøres med dette her, til en billigst mulig måte(samtidig som jeg får en god hastighet, har 60/60 mbit linje inn i huset. Og bruker selvfølgelig 802.11n). Takk for svar Fredrik Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Siden de blir stående på to forskjellige plasser og jeg vil at begge skal fungere som routere, er det ikke repeater jeg må gå for da? Repeater eller repeater_bridge vil fungere som router med LAN og aksesspunkt med videresending av trådløssignal lokalt. Som nevnt over, så kan du først få det til å fungere som client_bridge (med kabel mellom PC og N300). Deretter setter du det opp som repeater_bridge og koble deg til trådløst. Dette gjør det enklere å komme igang, trinn for trinn <IMO>. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Jeg fikk aldri til å få kontakt med telenor multimodemet og netgearen så jeg gikk til innkjøp av en identisk ruter fra netgear. Dette fungerer helt fint så langt, men dette oppsettet er begrenset til wep. Det er ikke noe problem her på berget, lurte bare på om det er mulig å få til wpa? Vil det funke med wpa med tomato eller dd-wrt? Ble aldri til at jeg flashet. Endret 15. desember 2011 av ^fmj Lenke til kommentar
JAH Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Vil det funke med wpa med tomato eller dd-wrt? Ble aldri til at jeg flashet. dd-wrt funker vaffal. Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Det eneste du trenger er et AP i det huset som ikke har routeren, i tillegg til to sett med 6-8 db antenner... Hvorfor ønsker du router i begge ender? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Jeg har ikke noe særlig greie på dette med sammenkobling av trådløse enheter. Jeg kjøper vel en til av samme fordi den kom på tilbud og det virket som det var lett å sette de opp som base station og repeater, noe som det var. Ingen spesiell grunn med andre ord. Endret 4. juni 2012 av ^fmj Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Nå har nettverket vært oppe en stund og det fungerer ok, men av og til er det som noen kaster en bøtte sirup på det. Da hjelper det ofte å restarte baseruteren. Hva kan være årsaken til dette? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Det kan være tabeller med tidligere forbindelser som låser utstyret. Det går an å sette opp en rutine som restarter router f.eks hver natt. Da burde problemet forsvinne. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Prøvde å lete litt rundt, men fant ikke ut hvor det kan gjøres. Manual Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Ser vel dårlig ut for en løsning med orginal firmware. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå