Gå til innhold

Forskjell på høyskole og universitet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høyskoler underviser mens universiteter også bedriver forskning, generelt sett og uten å dermed si at høyskoler ikke også gjør dette i noen grad.

Det er også mange flere mastergradsprogrammer på universiteter og doktorgrader er vel nærmest fraværende på høyskoler...

Lenke til kommentar

Evt, høyskoler har faktisk klasser?

Hadde "klasser" på NTNU, men det kan ha noe med at vi bare var 16-25 stk per årskull, og hadde egne tegnesaler per årskull(Industriell design).

Men ellers er klasser ganske fraværende på universitetet. Deler forelesningssal med 200 andre på noen av fagene, og snakker skjeldent eller aldri med foreleser.

I noen av fagene hadde vi "faste" forelesere hvert år, og i andre byttet foreleserne hvert år. Intrykket mitt er at de faste er mye flinkere å forelese. Jeg har hørt at man er pålagt å ha undervisningstid for å ta doktor eller noe slikt? Var i hvertall en av forelserne vi hadde i Matte på NTNU som ikke hadde noe å gjøre i en slik jobb. Han var ganske ny og foreleste bare en kort tid, kansje ett år. Hun som forelsete en av de andre parallellene har gjort det lenge, og var mye mye bedre. PÅ høyskole er vell foreleserne ansatt som nettop det, og dermed slipper man unna dem som overhode ikke har noe å gjøre i en undervisningssituasjon.

Ellers har vell universitet høyere "status", uten at det har noe faglig å si.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg går på tredjeåret på TØH og må si at noe av det som er blitt skrevet over ikke stemmer med min erfaring.

Klassene våre er på 200-400 studenter. Foreleserne snakker mer eller mindre aldri med studentene. Foreleserne våre forsker, og ikke alle bryr seg så hardt om det å undervise. Vi har også doktorgrad på skolen.

Det jeg ser på som hovedforskjellen mellom uni og hs er at utdanningene som tilbys på hs er mer praktisk rettet, ved at de sikter seg inn mot en jobb og ikke mot selve "faget". På uni så studerer du f.eks. økonomi, mens på hs blir du en økonom (satt litt på spissen).

Ellers så er det vel mye friere ved sammensetning fag og slikt på uni, mens på hs er det mer en fast studieplan som skal følges (med valgfag her og der). Universitetene er også mye større, og har flere felt (minst fire) hvor de tilbyr doktorgrader.

Hva du bør velge vil være mye opp til hva du skal studere. Skal du bli ingeniør ville jeg ha valgt NTNU framfor HiST, men skal du bli økonom ville jeg valgt NHH framfor UiB.

Tindron.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...