Gå til innhold

Hva vil skje i Syria?

Anbefalte innlegg

Myndighetene i Syria slår nå hardt ned på demonstrantene, og setter inn hæren som i flere uker har drept demonstranter.

Dersom demonstrantene, som i hovedsak er sunni-muslimer, vil greie å oppløse det syriske regimet, er faren stor for en borgerkrig eller oppsplitting av Syria.

Syrias regime styres i dag av en minoritet, Alawitene, en sekt innen Shia-islam, som ikke er veldig populær blant sunni-muslimer, og enda mindre populære i dag pga regimets maktbruk.

Sør i Syria bor Druserne, en annen minoritet.

Resultatet av regimets fall kan bli at Druserne i Sør, som har fått beskyttelse av Assad-regimet, nå vil søke Israel om hjelp om beskyttelse fra det eventuelt nye syriske sunni-regimet. Druserne i Syria har tradisjonelt vært veldig syrisk-nasjonalistiske, men med Assad regimets fall og et fiendtlig sunni-muslimsk styre, vil muligens Druserne i Syria foretrekke å alliere seg med Israel.

Dette kan faktisk være akutelt da mange Drusere bor også nord i Israel, og Israelske drusere utgjør en stor andel av Israels forsvarsstyrker i Nord.

Drusiske politikere i Israel har gått ut og sagt at dersom Syria går til angrep på Druserne, vil Israel gå inn for å forsvare dem.

Alawitene vil kunne oppleve massakrer etter regimets fall, da de nå har all makt, men de utgjør kun 11% eller noe slikt av befolkningen. Også her kan det bli aktuelt for dem å trekke seg tilbake til fjellene og kysten nord for Libanon, områder hvor alawitene er i majoritet, og forsøke å opprette en egen stat med hjelp fra Hezbollah og Iran.

Eller det kan være at sunni-muslimene er snille som lam og alt foregår stille, rolig og demokratisk, og hverken druserne eller alawitene føler seg så truet at de vil "flykte" vekk.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et viktig og kompleks spørsmål av både politisk og geostrategisk format for hele regionen. Syria er nøkkelen til dette området, samt nøkkelen i forhold til konflikten mellom palestinere og staten Israel. Utfallet i Syria er mer viktig enn mange aner. Hadde beslutningsprosessen vært forbeholdt meg som en av viktig aktører innad NATO eller FN, ville jeg satset mer på en involvering i Syria enn i Libya – nettopp fordi resultatet av prosessen i Syria kunne fått meget positive konsekvenser for hele området hvis man håndtere den nøye og klokt.

Jeg vil tro at opptøyene i Syria er med demokratiske preferanser som formål – som et resultat av demokratiseringsprosessen i mange av de gamle autoritære regimer i området. Dvs. at de som står bak demonstrasjoner har som preferanse å ende med et demokratisk styresett der alle minoriteter har rettigheter etter demokratisk standard. Men, slik som i Egypt, er jeg meget usikker hvem som til slutt benytter seg av denne muligheten. Det er både moderate og demokratiske krefter i Syria, samtidig som det finnes radikale og ekstreme krefter som kunne tenke seg makt. Hvem vi ender med er umulig å spå. Eneste jeg kan bidra med rent faglig i forhold til spørsmålet ditt er at sunni-shia konflikten i Syria er av mindre omfang og intensitet enn det vi opplevde i Irak og Iran. Om disse to grupperinger velger å samarbeide om en felles demokratisk utvikling hvis man klarer å velte det sittende regimet, er jeg usikker.

Samtidig mener jeg at Israel burde forhold seg passivt i denne konflikten, i hvert fall ikke handle på egen hånd uten resolusjon fra FN. Israels handlinger i Syria, en eller annen vei, kan fremprovosere flere andre land i området, og da risikerer vi ny omfattende krig i dette området.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Dette er et viktig og kompleks spørsmål av både politisk og geostrategisk format for hele regionen. Syria er nøkkelen til dette området, samt nøkkelen i forhold til konflikten mellom palestinere og staten Israel. Utfallet i Syria er mer viktig enn mange aner. Hadde beslutningsprosessen vært forbeholdt meg som en av viktig aktører innad NATO eller FN, ville jeg satset mer på en involvering i Syria enn i Libya – nettopp fordi resultatet av prosessen i Syria kunne fått meget positive konsekvenser for hele området hvis man håndtere den nøye og klokt.

Jeg vil tro at opptøyene i Syria er med demokratiske preferanser som formål – som et resultat av demokratiseringsprosessen i mange av de gamle autoritære regimer i området. Dvs. at de som står bak demonstrasjoner har som preferanse å ende med et demokratisk styresett der alle minoriteter har rettigheter etter demokratisk standard. Men, slik som i Egypt, er jeg meget usikker hvem som til slutt benytter seg av denne muligheten. Det er både moderate og demokratiske krefter i Syria, samtidig som det finnes radikale og ekstreme krefter som kunne tenke seg makt. Hvem vi ender med er umulig å spå. Eneste jeg kan bidra med rent faglig i forhold til spørsmålet ditt er at sunni-shia konflikten i Syria er av mindre omfang og intensitet enn det vi opplevde i Irak og Iran. Om disse to grupperinger velger å samarbeide om en felles demokratisk utvikling hvis man klarer å velte det sittende regimet, er jeg usikker.

Samtidig mener jeg at Israel burde forhold seg passivt i denne konflikten, i hvert fall ikke handle på egen hånd uten resolusjon fra FN. Israels handlinger i Syria, en eller annen vei, kan fremprovosere flere andre land i området, og da risikerer vi ny omfattende krig i dette området.

Jeg er usikker på hvor mye som skiller alawittene og sunni-muslimene i Syria, men hvis vi antar at de er uenige om veldig mye, kan det fort bli stygt.

For hvor mye har egentlig minoriteter å si i et demokrati?

Minoriteter som alawitene vil være avhengig av sunnimuslimenes godvilje og leve på deres nåde

Når det gjelder Israel, tror jeg ikke Israel selv heller har noen interesse av å krige mer enn nødvendig. Men som sagt, er det mange israelske drusere nord i Israel, og druserne er også med i den Israelske regjeringen.

Så dersom Syria skulle gå til angrep på druserne, kan det hende druserne i Israel vil kreve at Israel skal beskytte brødrene sine i Syria

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
For hvor mye har egentlig minoriteter å si i et demokrati?

Hvis styresettet er basert på en demokratisk konstitusjon, så er det slik at minoritetenes grunnleggende rettigheter er ivaretatt – både gjennom den nevnte konstitusjonen og gjennom et sett felles internasjonale verdier slik som menneskerettigheter. Selvsagt; gruppen som utgjør majoriteten i samfunnet kan velge å ikke følge opp disse rettigheter, men da kan ikke styresettet kalle seg for demokratisk heller. Med det samme du bryter med grunnleggende menneskerettigheter, eller grunnleggende prinsipper som danner et demokratisk samfunn eller styresett – slik som ved å danne et majoritetsdiktatur, så kan ikke regime lenger kalle seg for demokratisk.

Lenke til kommentar

Israel vil ikke røre Syria. En strategisk kjennsgjerning er at Israel kan slå Syria i en krig, men at en krig vil være ødeleggende for Israel. Det er dessuten destabiliserende, så det gjør det også usansynlig.

Syria kan gå begge veier, men landet er mer lukket enn en del andre land som har hatt revolusjoner. Det er nesten litt synd at Assad utfordres slik, siden han i forhold til faren har begynt å bevege seg i riktig retning.

Men samtidig blir det en idiotisk ting å si, når vi vet at han fortsatt er en brutal diktator.

Men grunnet Israel og frykt for ustabilitet i Israels bakhage tror jeg ikke noen vestlig makt vil intervenere i Syria.

Lenke til kommentar

Syria kan gå begge veier, men landet er mer lukket enn en del andre land som har hatt revolusjoner.

Hadde det ikke vært for at Nato misbrukte FN-resolusjonen om Libya, ville Russland og Kina ikke motsatt seg FN-resolusjon mot Syria, slik de gjør nå. Dvs. de frykter at en resolusjon om f.eks. flyforbud-zone eller beskytte sivile, skal misbrukes til regelrett regime-change formål.

Denne bekymringen ble også nevnt når Nato-land begynnte å bombe Tripoli og Gadaffi's bosteder, taktisk bombing ved frontlinjen, og forsyne opprørere med våpen, at "nå blir det vanskelig å få enstemmig FN sikkerhetsråd med på lignende resolusjoner i fremtiden"

Og er akuratt det som har skjedd. Derfor står verden hjelpeløst å ser på.

Lenke til kommentar

De ville nok ikke vurdert det uansett.

Fordi de evt. har økonomisk/politiske interesser der, i motsettning til i Libya?

Vel, uansett kan de jo ha en smertegrense for hvor mye de er villig til å tåle, og den smertegrensen ble uten tvil forhøynet av Libya aftermath. Er iallefall min teori

Lenke til kommentar

Druserne alliere seg med Israel? Druserne i Libanon (Jumblatt) allierte seg med Hezbollah for noen måneder siden med et krumsping som selv libanesere ble forrundret over, og ikke en eneste person i Syria er klar for noe kameratskap med Israel, med unntak om Golan oversendes. Dessuten, et artig moment, druserne i Israel blir stadig mer "antiisraelske".

Lenke til kommentar

De ville nok ikke vurdert det uansett.

Fordi de evt. har økonomisk/politiske interesser der, i motsettning til i Libya?

Vel, uansett kan de jo ha en smertegrense for hvor mye de er villig til å tåle, og den smertegrensen ble uten tvil forhøynet av Libya aftermath. Er iallefall min teori

Fordi det vil være et sikkerhetspolitisk mareritt for Israel. Det vil sette fyr på Libanon og kan true Jordans stabilitet.

Den israelske regjeringen snakker om Assad som om han var deres verste fiende (utenom Iran, selvfølgelig), og Assad snakker om Israel som sin verste fiende. I realiteten er de sikkerhetspolitisk og strategisk avhengige av hverandre. Assad kan legge lokk på de mest ekstreme grupperingene, og Israel er en ytre fiende som (til nå) har hjulpet Assad å konsolidere landet sitt.

:)

Lenke til kommentar

druserne i Israel blir stadig mer "antiisraelske".

Jeg har nettopp kommet hjem fra Israel - Galilea og det stemmer ikke :)

Druserne alliere seg med Israel? Druserne i Libanon (Jumblatt) allierte seg med Hezbollah for noen måneder siden med et krumsping som selv libanesere ble forrundret over

Egentlig burde det ikke være noen stor overraskelse - druserne har tradisjonelt vært i konflikt med først og fremst maronittene, men også sunni-muslimene, som utgjør anti-Iran/anti-Syria alliansen i Libanon. Men det politiske kliaet i Libanon er ganske annerledes enn det i Syria.

Og ikke en eneste person i Syria er klar for noe kameratskap med Israel

Kanskje ikke kameratskap, men selv Alawitene har begynt å tenke på å be Israel om hjelp, dersom de skulle bli utsatt for massakrer fra sunnimuslimene.

Da Maronittene i Libanon nesten ble utslettet av sunni-muslimene og PLO,

ba de Israel om militær hjelp.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Synd for deg at det er flere som kan argumentet "kommer fra Israel".

Har nettopp vært 3 uker i en militærbase full av drusere, så jeg mener jeg skulle ha ganske god snøring på situasjonen. Druserne sitter i regjering for partiet Likud også for øyeblikket.

Men hvis du sitter på annen info, by all means, spill it.

(NB: Jeg snakker om drusere som lever i Israel, ikke områdene(Golan høydene) Israel okkuperte fra Syria)

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Synd for deg at det er flere som kan argumentet "kommer fra Israel".

Har nettopp vært 3 uker i en militærbase full av drusere, så jeg mener jeg skulle ha ganske god snøring på situasjonen. Druserne sitter i regjering for partiet Likud også for øyeblikket.

Men hvis du sitter på annen info, by all means, spill it.

(NB: Jeg snakker om drusere som lever i Israel, ikke områdene Israel okkuperte fra Syria)

3 uker ja. Hvis man skal bruke mengde som argument så slår jeg deg vel ned i støvlene der, men gi meg et hint når du er der så får vi ta turen på hele Yefet,Yafo m.m og en del av Israel du nok aldri opplevde på de 3 ukene.

Edit: men la oss stoppe om hvem som kan skryte på seg mest personlig tilknytning til området. Syria is the question.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

3 uker ja. Hvis man skal bruke mengde som argument så slår jeg deg vel ned i støvlene der, men gi meg et hint når du er der så får vi ta turen på hele Yefet,Yafo m.m og en del av Israel du nok aldri opplevde på de 3 ukene.

Edit: men la oss stoppe om hvem som kan skryte på seg mest personlig tilknytning til området. Syria is the question.

Var i Yafo og jeg, men vet ikke hvorfor du nevner Yafo..det har lite med druserne å gjøre, da det er et arabisk område.

Lenke til kommentar

Var i Yafo og jeg, men vet ikke hvorfor du nevner Yafo..det har lite med druserne å gjøre, da det er et arabisk område.

Yafo, er multietnisk, fattige jøder, fattige arabere, fattige russere osv. Og no shit sherlock, druserne er ikke i Yafo, ingen har vel forsåvidt sagt noe slikt. At du har opplevd gamle Jaffa og dets havn er nok ikke å ha vært i Yafo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...