Gå til innhold

Ny stille gamer-pc 8-12k (black refinery) eller oppgradering av eksisterende

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fulgt me på Black Refinery oppsettet til agentspoon en god tid nå. Vurderte å kjøpe like etter SB, men ble litt nedprioritert i løpet av sommeren.

Nå nærmer vinteren seg igjen og jeg har bestemt meg for å oppgradere eller invistere i ny datamaskin.

Mine datamaskintimer går med til følgende: spilling, musikk, video og surfing..(min nåværende data har redusertmitt spillnivå til 123spill.no og sliter fortsatt)

Men med nytt oppsett burde jeg kunne Cod BO og WoW :)

Black Refinery er etter min mening en godt utført og vedlikeholdt post som passer meg meget bra.

Men jeg kunne tenkt meg noen små oppgraderinger. f.eks lurer jeg på hvordan NZXT Phantom er i forhold til Fractal design R3 på støy og kvalitet.

dernest er det ingen kjøler i BR oppsettet pr.dd. Hvilken kjøler er til å anbefale som er stille og pålitelig, helst med styring?

Intels i5 2500k er vel å anse som meget bra for tiden, hva får man igjen for i7 i forhold?

Edit: og btw, er det noe i gjerde som tillsier at jeg kanskje skal vente litt me handel?

Jeg tenkte også på asus p8p67 pro HK, er det et godt valg? Litt lite detaljert hvilket hk agentspoon mener..

Minnebrikken jeg så på var det samme som i BR, men navnet på minnet inkluderer "CL8" eller 9 osv, med varierende pris..

Hvilke burde jeg kjøpe og hva står benevneøsen for? Og burde jeg ikke går for 8gb når jeg først er i gang? Hva tjener jeg på dette?

Også vil jeg spørre om det finnes noen godealternativer til psu, den var det eneste de ikke hadde på komplett.no :)

Skjerm vil jeg også høre litt om, helst en som finnes på komplett.no i tillegg til et godt mus og tastaturoppsett.

Ellers noen endringer jeg burde se?

Mitt alternativ, som virker noe fjernt, er å muligens bruke noe av der jeg allerede har som er som følger:

Kabinett: Apevia X-Infinity (som desverre hadde BMW logoen i panna) :)

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323446

PSU: XION Powersupply 500W, (som har tatt kveld for en liten evighet siden, et sorgens kapittel)

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320546

HK: gigabyte socket 775 (?!)

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330582

CPU: intel core 2 duo

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322633

Minne: twinmos 2gb

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312091

HDD: samsung spinpoint 400gb 2stk (ganske fornøyd med disse.. Ingen havari i det minste )

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320128

GPU: sapphire radeon X1550

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330539

Er vel i bunn og grunn ingenting å spare på eller? Er så sinnsykt treig nå at man kan knapt spille et flashspill på dritten, og bråker som et uvær.. Mulig det er utslitt alt som er der..

Meninger og innspill noen?

På forhånd takk

Mvh

Torodd

Endret av Torodd Andre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg kunne tenkt meg noen små oppgraderinger. f.eks lurer jeg på hvordan NZXT Phantom er i forhold til Fractal design R3 på støy og kvalitet.
Define R3 er helt konge. Jeg ville ikke valgt noe annet kabinett på markedet i dag til en vanlig gutte-PC.

dernest er det ingen kjøler i BR oppsettet pr.dd. Hvilken kjøler er til å anbefale som er stille og pålitelig, helst med styring?

Alle kjølere styres av hovedkortet nå til dags, så lenge den kobles på CPU_FAN-headeren på hovedkortet slik som en vanlig kjøleribbe+vifte-løsning gjøres.

Intels i5 2500k er vel å anse som meget bra for tiden, hva får man igjen for i7 i forhold?

Ingenting som du trenger, kjør på med 2500k.

Edit: og btw, er det noe i gjerde som tillsier at jeg kanskje skal vente litt me handel?

Nei, ting vil ikke skje før senere i vinter og rett etter nyttår. Det høres ut for meg som at du ikke er interresert i å vente så lenge.

Jeg tenkte også på asus p8p67 pro HK, er det et godt valg? Litt lite detaljert hvilket hk agentspoon mener..

Med "Pro"-varianten får du støtte for SLI.

Minnebrikken jeg så på var det samme som i BR, men navnet på minnet inkluderer "CL8" eller 9 osv, med varierende pris..

Hvilke burde jeg kjøpe og hva står benevneøsen for? Og burde jeg ikke går for 8gb når jeg først er i gang? Hva tjener jeg på dette?

Kjør på med 8GB, for RAM er så vanvittig billig. Men du trenger ikke mere enn 4GB, egentlig. CL8 er "bedre" enn CL9, sånn i teorien. Drit i det; kjøp 8GB 1600MHz-RAM til 500-800kr. Så er det sikkert greit.

Også vil jeg spørre om det finnes noen godealternativer til psu, den var det eneste de ikke hadde på komplett.no :)

Corsair HX750W.

Skjerm vil jeg også høre litt om, helst en som finnes på komplett.no i tillegg til et godt mus og tastaturoppsett.

Jeg foreslår at du blir enig med deg selv om selve PC'en først, og tar dette etterpå, det blir litt mye på en gang.
Lenke til kommentar

Takk for svar..

Jeg bestemmer meg i allefall om ny pc...

Etter åha lest min egen post ser jeg jo at den pcn jeg har i dag er jo like effektiv som en portåpner...

Så i bunn og grunn sitter jeg igjen med Black Refinery, pluss 4gb ram ogen annen psu...Men det er jo helt konge det, noen som har det oppsettet i dag? Fungerer topp?

Da er det tilbake til kjøler, skjerm og tastatur/mus..

Lenke til kommentar

De Samsung-diskene kan du sikkert få bruk for på en eller annen måte. Cooler Master 690II Advanced som koster ca. like mye som FD R3 har f.eks mulighet for ekstern tilkobling av vanlige harddisker så du kan evt. bruke de som backup-disker eller noe annet fornuftig uten at du behøver å ha de kjørende i maskinen. Personlig synes jeg også man ved å gå for CM 690II Advanced får litt mer for pengene enn med FD R3 selv om sistnevnte er noe penere i mine øyne. Jeg har hatt begge deler så jeg kjenner de på godt og vondt.

AMD Bulldozer og Intel Sandy Bridge-E kommer ifølge ryktene om ca. to måneder og en ny generasjon skjermkort er også på vei, men kommer nok ikke før desember tidligst. Dette er jo forståelig nok lenge å vente iom. at maskinen du har nå sliter med flash-spill, men det er mye spennende som skjer på markedet nå fremover så kanskje får du 50% mere for pengene om to måneder. Hvem vet.

Ang. CPU-kjølere så kommer det litt an på hva du har behov for. Vil du kun ha stillhet, økt ytelse og mulighet for moderat klokking holder det lenge med Cooler Master Hyper 212+.

Lenke til kommentar

TaKker for svar..

Vel, først og fremst har ingen tak på kostnader. Jeg vil ha et godt og tråløst tastatur:)

Den 23" samsung skjermen så dugende ut.. Jeg er generelt meget fornøyd med samsung som tv, holder de like god kvalitet i pc-monitorer også?

Hva er å anbefale av TN og IPS? Agentspoon ser ut til å anbefale ips.. Noen innspill der?

Kjøleren du nevner koma ser bra ut, kriteriene du sier passer meg utmerket, de to samsung diskene er planlagt å brukes i en nas etterhvert..

Har slitt me pcn i et år snart.. Så to mnd kan jeg vente ja.. Mulig det blir litt utsatt allikevell da.. Dessuten er jeg vel på jobb i to mnd fremover uansett :)

Hmm, må se det litt an, men uansett takker jeg fr svar:)

Endret av Torodd Andre
Lenke til kommentar

Det eneste mekaniske tastaturet på markedet som er trådløst er XArmor U9W, og det finnes ikke i Norge såvidt jeg vet.

Filco hadde ett Bluetooth-basert trådløst Cherry MX-tastatur, men de hadde problemer med lisensiering og FCC-godkjenning; så det ble trukket tilbake fra det internasjonale markedet og produksjonen ble stoppet - det kan, såvidt jeg vet, enda kjøpes i Asia (dvs. de enhetene som ble produsert er ikke solgt ut enda, og det kan selvsagt kjøpes brukt).

Uansett så har XArmor U9W 104 taster og blir dermed uaktuelt for meg, men det kan jo være at du liker å ha numpad.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Det eneste mekaniske tastaturet på markedet som er trådløst er XArmor U9W, og det finnes ikke i Norge såvidt jeg vet.

Filco hadde ett Bluetooth-basert trådløst Cherry MX-tastatur, men de hadde problemer med lisensiering og FCC-godkjenning; så det ble trukket tilbake fra det internasjonale markedet og produksjonen ble stoppet - det kan, såvidt jeg vet, enda kjøpes i Asia (dvs. de enhetene som ble produsert er ikke solgt ut enda, og det kan selvsagt kjøpes brukt).

Uansett så har XArmor U9W 104 taster og blir dermed uaktuelt for meg, men det kan jo være at du liker å ha numpad.

Ok, tusen takk for tips.. Skal lese litt rundt de nevne tastatur :)

Hmm, man får u9w for 80$..

Btw: et lite idiotspm, mekanisk tastatur? Dvs?

Endret av Torodd Andre
Lenke til kommentar

Istedet for at jeg prøver å forklare noe jeg uansett ikke har så veldig god peiling på: Keyboard-Wiki

Personlig har jeg ikke prøvd det enda, men Logitech Wireless Keyboard K750 skal være et veldig godt tastatur samtidig som du bidrar til miljøet, dog på rimelig mikroskopisk skala :) Sikler litt etter dette selv og til denne prisen er det lite å si på.

Jeg refferere alltid til wikipedia r andre spør meg om noe, men glemmer alltid å bruke selv. Tuaen takk for svar.

Satt å så på Logitech Wireless Keyboard K750 når du svarte nå faktisk. Snedig, men ikke noe backlight som hadde vært ønskelig, mendog ikke nødvendig:)

Lenke til kommentar

Btw: et lite idiotspm, mekanisk tastatur? Dvs?

Mekaniske tastaturer har en egen tastemekanikk under hver enkelt tast, og gir generellt sett en bedre opplevelse enn typisk Logitech-tastatur. Personlig er jeg glad i Topre-tasten, som brukes av f.eks. HHKB Pro2 og Realforce-tastaturer - men den vanligste mekaniske tasten nå til dags er Cherry MX. Før i tiden var det nok ALPS og Buckling Spring.

De enkleste forhandlerene av mekaniske tastaturer er elitekeyboards.com og keyboardco.com - og clickykeyboards.com om du vil ha Buckling Spring/ALPS.

De mest "main stream" mekaniske tastaturene er nok daskeyboard.com, SteelSeries 7G og Razer BlackWidow.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...