Gå til innhold

Linux Programmer

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt linux i ca. 9. måneder, men kan ikke anse meg selv som noe flink... jeg har prøvd meg fram med Slackware/Redhat/Debian/Suse/Knopix/og ett par andre... jeg likte veldig godt Redhat pga. at det var så mange programmer som fungerte fint med det... mens jeg liker best administreringen av Suse...

Egentlig er det ikke noe spørsmål... bare litt tankespinn...

Det plager meg grenseløst når jeg for eksempel finner et program som jeg har bruk for, og når jeg skal installere det (rpm) så mangler jeg diverse ting filer eller at det er noe som ikke er kompatibelt med hverandre. Hva er grunnen til at pakker som jeg finner på nettet for eksempel bare passer til Redhat og ikke Suse? Jeg skjønner jo at det trenger diverse filer/drivere for å kjøre, men hva er grunnen til det ikke følger med RPM'en... det ville vært veldig mye mer brukervennlig.

Jeg har også kompilert noen programmer, noen har fungert greit og andre har ikke funka. Det er litt anderledes og det godtar jeg at ikke funker ettersom selv tilpasser det instalerte systemet.

Konklusjon: Hvorfor kan ikke alle binær/ferdig-kompilerte pakker fungere til alle linux utgaver... sånn som det fungerer på windows. Der kan man være nesten sikker på at et program fungerer.

Dette er faktisk den grunnen til at jeg ikke bruker til noe annet enn på jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo... Det er nettopp dette som er vanskelig med Linux sammenligna med windoze.

Dette er synd. :( Men man har alltid .src.rpm-pakker.... bare rpm --rebuild foo.bar && rpm -Uvh /foo/bar/foo.bar og du er i gang ;)

Jeg savner et konformt pakkesystem som fungerer uavhengig av distro. RedHat har gjort en kjempejobb med rpm, men det er da ikke distrouavhengig :( (Men kommer sikkert etterhvert ;) )

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig å lage binær versjoner som fungerer på de fleste linux-distroer, men da må de kompileres statisk, noe sm er litt tyngre og fører til noe som kan ligne på dobbeltlagring av kode (om du har vært borti datamodelering så kan samenlignes med en database og den typen dobeltlagring [til en viss grad seff.])

Lenke til kommentar
Det er ikke umulig å lage binær versjoner som fungerer på de fleste linux-distroer, men da må de kompileres statisk, noe sm er litt tyngre og fører til noe som kan ligne på dobbeltlagring av kode (om du har vært borti datamodelering så kan samenlignes med en database og den typen dobeltlagring [til en viss grad seff.])
Joda, men de kjører heller ikke problemfritt. kilderpms er enklere.
Lenke til kommentar
Det plager meg grenseløst når jeg for eksempel finner et program som jeg har bruk for, og når jeg skal installere det (rpm) så mangler jeg diverse ting filer (..)
Hvis du skaffer deg noe slikt som apt-get eller emerge, så ordner de med dependencies for deg...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...