svas Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Heisann. Jeg tenker å lage et rom til i leiligheten min. Har en lang stue som med en lettvegg blir til stue og soverom. Men fordi det er parkett hele veien vil jeg ikke å ødelegge den. Ønsker meg derfor en lettvegg som verken er limt eller spikret/skrudd fast i gulvet (ingen varmekabler å ta hensyn til). Er det mulig? Veggen er ca. 2,6 meter bred og skal være lett støyisolert i tillegg til at den naturligvis skal ha en dør i seg. Noen som vet hva noe slikt vil koste å få satt opp? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Så lenge veggen er såpass kort som 2,6 skulle jeg tror det gikk greit å bare spikre bunnsvilla i begge endene inn i veggene. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Så lenge veggen er såpass kort som 2,6 skulle jeg tror det gikk greit å bare spikre bunnsvilla i begge endene inn i veggene. Enig, sammen med stendere som kappes såpass lange at de blir stående i et visst spenn mot topp- og bunnsvill. Eventuelt kombinert med en eller annen limtype som lar seg fjerne uten å sette merker.. Lenke til kommentar
enden Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Det er vel ikke noe kupp å legge for mye press på parketten ved å spenne mot bunnsvilla med stendere. Parketten bør få mulighet til å flyte under. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Det er vel ikke noe kupp å legge for mye press på parketten ved å spenne mot bunnsvilla med stendere. Parketten bør få mulighet til å flyte under. Du har rett, parkett=flytende gulv, ja... Da blir det verre; selv liming vil jo hindre den i det. Dette er jo selvsagt litt avhengig av tykkelsen på veggen, (og dermed hvor stiv bunnsvillen blir), men om man spikrer stenderene i begge ender godt, og bunnsvillen i disse, evt. m/ vinkelbeslag, så bør vel det holde, så lenge man ikke skal henge opp en TV eller lignende på veggen; det ville jeg vært forsiktig med. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hvis denne veggen skal være noenlunde permanent, ville jeg kuttet parketten, og listet pent på begge sider av veggen, slik at hvert rom får hvert sitt flytende gulv. Planlegger man å fjerne veggen igjen om noen år kan det selvsagt være fristende å beholde parketten intakt i et stykke, men pga forskjell i lys og slitasje mellom der det har stått vegg og der gulvet har vært eksponert, vil det lett synes hvor veggen har stått. Dermed må man sannsynligvis slipe hele gulvet dersom veggen fjernes, ohg da kan man nesten like gjerne vurdere å legge et nytt parkettgulv når/hvis det blir aktuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå