ridder275 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Noen Muslimer er bra folk, og noen muslimer er ikke bra folk. Ca. 20% av de muslimene jeg selv har møtt er bra folk, men derimot så er 80% ikke det i det hele tatt! Hvordan har dette seg? Er det religionen, plassen og kulturen de kom ifra som har noe å si, eller hva er det? Kan det være noe biologisk? Har opplevd at muslimer som jeg har snakket med gjør narr av kristendommen. Ikke at det gjør meg noe, men siden de gjorde det, så gjorde jeg det samme tilbake om Islam. De ordene de brukte, brukte jeg tilbake. De ble mildt sagt forbanna, og ble veldig truende. I ett sjeldent tilfelle har jeg møtt en vennlig sjel, som er muslim. En av disse var en gammel mann. Denne personen fordømmer alt når det kommer til terrorisme, og har ikke noe vondt å si om oss nordmenn annet at vi har det for lett og godt i livet. Han hadde hatt et hardt liv, men han hadde mye erfaring og livsinnsikt. Religionen var etter hans mening roten til alt vondt. Muslimer lever i ett mer konservativt samfunn, ett mer lukket samfunn og er mindre åpen for moderne tanker og filosoferinger. Det var slik han så på det hele. Vi nordmenn, kristne eller ikke, er ganske like når det kommer til tanker om livet, samfunnet osv. Vi er mer åpne for forandringsmekanismen i det moderniserte livet som vi befinner oss i. En helt gjennomsnittlig kristen-nordmann kan egentlig legge kristendommen på hylla. Det har egentlig ikke så mye å si om vi praktiserer kristendommen for det den er verdt. Vi liker egentlig bare tanken på å høre til/ ha en tilknytting til religionen, kanskje helt uten å forstå hvorfor. Religionen har egentlig ingen stor forankring i oss. Vi lever livet, er med på fellesskapet og er med på utviklingsprosessen i samfunnet. En eller annen plass så har kjernemuslimen hengt seg fast i tunnelen, og sperrer veien videre. Flere og flere muslimer strømmer på å tetter tunnelen ytterligere, men tyngden av folkemassen presser seg på. Og sakte men sikkert kommer noen seg forbi, og snart løser hele knuten seg opp og fortsetter ut av tunnelen å ut i dagens lys. De har fått litt plumbo, det eneste som gjenstår er å vente å se. They have to make the change! UTR 2 Lenke til kommentar
ankirbabe Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Er vel kulturen tenker jeg. Du ser jo lett forskjellen på en moderne muslim fra Tyrkia og en gal mann fra Somalia. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Siden du baserer alt på muslimer du har møtt, så må jeg vel bare svare med at jeg ikke kjenner meg igjen i din oppfatning av muslimer. Muslimene jeg har møtt og kjenner oppfatter jeg som ganske sekulære og tolerante ovenfor andre - f.eks har de ingen problemer med å tolerere at jeg er ateist, og er kritisk til deres religion. Istedet svarer de saklig på min kritikk av religionen, utifra sin tro. Men da vet de selvsagt samtidig at jeg ikke er ute etter å svartmale de, eller "ta" de, - jeg er ikke fiendtlig innstilt, bare kritisk. Kanskje kan innstillingen vår ha noe å si for responsen? Litt off-topic så lurer jeg på om det nå var så lurt å registrere et nick med "ridder" i seg nå? Jeg får ihvertfall mest assosiasjoner til tempelridder, men det kan jo være bare meg... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg opplever heller ikke at vi nordmenn er så like når det kommer til meninger. Jeg tviler på at vi er likere enn hva innbyggerne i disse vidt forskjellige muslimske landene føler at de er... Lenke til kommentar
Ingen-tvang Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Kan det være noe biologisk? Har opplevd at muslimer som jeg har snakket med gjør narr av kristendommen. Ikke at det gjør meg noe, men siden de gjorde det, så gjorde jeg det samme tilbake om Islam. De ordene de brukte, brukte jeg tilbake. De ble mildt sagt forbanna, og ble veldig truende. Jeg har gjentatte slike erfaringer med muslimer. En gang uttalte en klassekammerat dette i en norsktime hvor vi diskuterte religion "Den beste anvendelse jeg kan tenke meg for koranen er å tørke seg i ræva". Dette spredte seg raskt på skolen og fem gutter i parallellklassen ga han en solid omgang med juling. Det tok et halvt år før alle merkene i ansiktet hans var borte. Dette er ille nok og kanskje til og med forventet fra medlemmer av en så primitiv kultur som den islamske, men det som var meget verre bestod i at klassekammeraten fikk kritikk av rektor for å ha uttrykt seg negativt om koranen. Han fikk dessuten klar beskjed om at dette var ikke ønskelig på hans skole. Det er ganske trist at det finnes nesegruse servile lakeier av den islamske faenskap helt opp i ledelsen i den norske skole. Jeg er ikke det minste forundret over at det vokser ut av et slikt klima, en person som Anders Behring Breivik. Måtte jeg være overrasket over noe, så måtte det være at det ikke er mange flere av ham. Hvis det er genetisk/biologisk betinget å tilhøre primitiv islamsk kultur så kan religiøs overbevisning ikke styres av vilje. Dette får den konsekvens at alt det faenskap islam produserer, ikke kan påstraffes. Det er en ubehagelig tanke. Endret 7. august 2011 av Ingen-tvang Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg blir støtt av disrespekt mot hellige bøker. Uansett hvem de tilhører... Lenke til kommentar
Ingen-tvang Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg blir støtt av disrespekt mot hellige bøker. Uansett hvem de tilhører... Jeg blir støtt av at mennesker som lever i det tjueførste århundre fremdeles kaller noe for hellig. Det demonstrerer en slik åpenbar mangel på forstandig modenhet at det er høyst tvilsomt at slike mennesker kan ha samme livsberettigelse som oss andre. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg anser dem ikke som hellige, men noen anser dem som hellige og jeg respekterer deres tro. Å kalle dem for hellige bøker er standard innen religionsvitenskapen... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Så Ingen-Tvang opplevde kvisete skoleungdom banke opp noen på bakgrunn av hets av deres tro, og derfor måtte det bli en Anders Behring Breivik? Istedetfor å være så hatefull mot det du kaller "det islamske faenskap", burde du kanskje revurdere hatet ditt, og heller bli godt kjent med noen vanlige muslimer, i kjølvannet av denne grusomme terroraksjonen. Dette er ikke tiden for hat mot muslimer, men for samhold og toleranse for andres tro og livssyn. Lenke til kommentar
Ingen-tvang Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg anser dem ikke som hellige, men noen anser dem som hellige og jeg respekterer deres tro. Å kalle dem for hellige bøker er standard innen religionsvitenskapen... Slå opp "hellig" og lær deg ordene du benytter med største selvfølge. Slå opp "respekt" i samme slengen og lær at det er livsutslettende å vise dette overfor noe som fordømmer deg. Slå dessuten opp "fornuft" og forsøk å lære deg selv, selvstendighet. Behovet synes å være skrikende. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Slå opp universitet i den samme boken, jeg antar at det trengs... Lenke til kommentar
Ingen-tvang Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Så Ingen-Tvang opplevde kvisete skoleungdom banke opp noen på bakgrunn av hets av deres tro, og derfor måtte det bli en Anders Behring Breivik? Istedetfor å være så hatefull mot det du kaller "det islamske faenskap", burde du kanskje revurdere hatet ditt, og heller bli godt kjent med noen vanlige muslimer, i kjølvannet av denne grusomme terroraksjonen. Dette er ikke tiden for hat mot muslimer, men for samhold og toleranse for andres tro og livssyn. Jeg har absolutt ingen interesse av omgang med mennesker som faktisk går rundt og tror at jeg skal tilbringe evigheten i forferdelig smerte, går rundt og tror jeg er for et sekunda menneske å regne i egenskap av manglende tro. Slike mentalt forståkkede mennesker så jeg aller helst hengt etter halsen i lyktestolpene. Jeg er i allefall ikke klin kokos gal og selvutslettende ved å utøve respekt for slik tvers igjennom galskap. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Så muslimer burde henges etter halsen i lyktestolpene? Hva mer? Detaljer, detaljer! Ideologisk forblindelse kan dessverre føre til hat ovenfor folkegrupper. Vi har sett hva det i sin ytterste konsekvens kan lede til. Hvorfor er det så vanskelig å behandle folk med ørlite granne respekt? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå