sedsberg Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Har delt en mappe på en maskin med Win7 men andre maskiner får ikke tilgang til denne. Har opprettet bruker/passord men uansett hva jeg gjør får man på de andre maskinene meldingen: \\192.168.0.2\d is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator blablablablaAccess is denied. Har skrudd på "file and printer sharing" og alt som skal være nødvendig. Testa litt til og får nå kun meldingen: Z:\ is not accessible.Access is denied. Edit2: Det må være en alvorlig bug i Windows7. Jeg kommer ikke inn selv om jeg prøver via samme maskin. Skriver \\192.168.0.2\ og velger den delte mappa og får alikevel opp "you do not have permission blabla" og "access is denied" selv om jeg har gitt "administrators"-gruppa full tilgang. Får vel konkludere med at Fildeling over nettverk ikke fungerer lengre i Windows. Endret 7. august 2011 av sedsberg Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Det er litt vanskelig å se hva og hvor du har gitt tilganger her. Det enkleste er å benytte en bruker som du gir riktige rettigheter både på sharet og i security seksjonen. Du kobler da opp sharet med denne brukerens pålogging. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Det er litt vanskelig å se hva og hvor du har gitt tilganger her. Det enkleste er å benytte en bruker som du gir riktige rettigheter både på sharet og i security seksjonen. Du kobler da opp sharet med denne brukerens pålogging. Det er akkurat det jeg har gjort. Selv det å prøve å gå inn med en allerede pålogget bruker fungerer ikke. Og den brukeren har tilgang både under permissions og security. Det rare er at jeg har gjort akkurat dette mange ganger før men nå vil det ikke fungere. Og jeg har en maskin til med Win7 hvor det fungerer og uansett hvoir mye jeg sammenligner så er instillingene like. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Du må passe på at de har tilgang på filsystemnivå også. Sjekk at "Everyone" har lesetilgang til det du skal dele, ikke bare under nettverksdeling, men også på filsystemet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Legger jeg til Everyone så får jeg tilgang. Problemet er at da får ALLE tilgang. Selv de uten brukernavn/passord. Slik skal jeg ikke ha det. Og uansett har jeg ikke trengt Everyone før. På en annen maskin her med flere shares er ikke Everyone lagt til og der fungerer alt helt perfekt. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Du må bare passe på at brukeren som skal koble seg til OGSÅ har tilgang til filsystemet. Everyone er greit nok fordi du allikevel kan filtrere vekk folk ved å nekte andre enn Users for eksempel tilgang fra nettverket. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Everyone er greit nok fordi du allikevel kan filtrere vekk folk ved å nekte andre enn Users for eksempel tilgang fra nettverket. Siden nettverksdeling er så uendelig knotete i Win7 så får jeg ikke det til. When password protected sharing is on, only people who have a user account and password on this computer can access files, blablablabla. "Turn on password protected sharing." <- Denne er på. Alikevel kan hvem som helst komme inn på shares hvis jeg legger til Everyone. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Det er ikke knotete i det hele tatt. Det er to sikkerhetsnivåer: filsystem og nettverk. På filsystemet kan det være greit å ha everyone, men på nettverk legger du bare til de gruppene som skal ha tilgang. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Vel... brukeren jeg tester med har allerede tilgang på både filsystem og nettverk. Den brukeren ligger i Administrators-gruppa. Og som sagt, jeg kan gjøre akkurat det samme på en annen maskin og da fungerer det. Så noe er rett og slett galt. Nå må jeg på jobb så jeg får teste videre i kveld. Evt. reinstallere windows..... igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 slå av passordbeskyttet sharing og styr rettighetene via NTFS-rettigheter.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 slå av passordbeskyttet sharing og styr rettighetene via NTFS-rettigheter.. Jeg er ganske sikker på at jeg prøvde nettopp det uten hell, men skal teste igjen uansett. Takker for alle tips hittil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Du skrev tidligere i tråden at du slo den på.. Sett everyone med full tilgang på sharet, NTFS rettighetene tar seg av om de får lese eller ikke... Endret 10. august 2011 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Må vel reinstallere windows... for 1000nde gang. Fungerer med everyone, men jeg har aldri trengt å bruke den tidligere. Og det tar jo evigheter å oppdatere NTFS-rettighetene hver gang. Edit: Nå mista jeg all lokal tilgang til den harddisken. Edit2: Finnes det noe progam eller noe så delinga blir slik som i XP? Og Edit 3: Nå fungerer det ikke på den andre maskinen med Win7 heller. Mulig det har vært en bug i en eller annen oppdatering som har ødelagt fil-delinga. Legge til brukere i security i tillegg fungerer heller ikke. Endret 10. august 2011 av sedsberg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Fikk det sånn nesten til nå. La inn Administrators-gruppa med full tilgang i security (mener den er der som standard) og la til users-gruppa med kun lesetilgang. Eneste som ikke funker nå er at ingen får skrivetilgang i rota uansett hva slags rettigheter de har. Men det får duge inntil videre. Edit 1000: Men noen brukere fungerer og andre fungerer ikke. Selv om de er i samme grupper. Edit 1 million: Var Users- og Administrators-gruppene som ikke fungerer. Laga nye grupper (administrators2 og barelese) og la brukere til i de så fungerte alt. Uten everyone! Endret 10. august 2011 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå