Musematta Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Eg har tenkt til å arrangere eit lite LAN (rundt 20-30 stk.) og treng hjelp for korleis eg skal gjere det. Har ingen tildligare erfaring med å arrangere LAN frå før så eg må få grundig forklaring til kva eg treng og kva eg må passe på. Lanet skal vere privat så eg treng ikkje hjelp med kiosk, reklamering,compoar eller liknande, men det eg har lyst til å vite er: Kva delar treng eg? Eg har funne eit kommunalt lokale, men det er ikkje nett der kva skal eg gjere for å få nett? Er det noko eg må passe på teknisk sett? Takkar for svar Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Det viktigste du trenger er: 1. Nett (dette må du sjekke med eieren av lokalet og eventuelt lokale leverandører) 2. En brannmur som takler trafikken (f.eks en gammel maskin med pfsense) 3. Switcher og kabler 4. Strøm Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Det viktigste du trenger er: 1. Nett (dette må du sjekke med eieren av lokalet og eventuelt lokale leverandører) 2. En brannmur som takler trafikken (f.eks en gammel maskin med pfsense) 3. Switcher og kabler 4. Strøm ok, greit men korleis skal eg koble til maskina som køyrer pfsense og korleis skal eg koble nettet til switchane? Kan du vise med ein teikning eller noko, er ganske blank når det gjeld nettverk og slike ting Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 modem -> pfsense (denne maskinen må ha to nettverkskort) -> core switch skal du ikke ha mer enn 23 deltakere klaerer du deg med en 24 porters switch ellers må du ha flere switcher. hvor i norge er det snakk om å arrangere? er det i nærheten kan jeg sikkert hjelpe deg litt i gang:) Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hvis du ikke har peiling på nettverk og aldri arrangert et LAN før vil jeg anbefale deg å bruke en vanlig router (helst en bra modell) eller få hjelp av noen som kan nettverk! Kort forklart drar du en kabel fra routeren til hovedswitchen. Ut i fra denne kobler du evt på flere små switcher. Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Lanet skal arrangerast i Sogn og Fjordane, men det er mest sannsynleg ikkje før til neste år (tenkte det var lurt å starte planlegginga litt tidlig). Skjønte forklaringane no, men så var det nettet Den opprinnelige planen var å ha lanet i ein gammal gymsal, men der er det ikkje montert nett, så eg lurte litt på om det går ann å skaffe eit rimelig nett over ei helg, og korleis. Viss det er tungvint eller dyrt så er det nok greiare å ha lanet på ein skule som er litt lenger vekk, på skulen har det vore arrangert lan før og eg veit at det er nett der. Eg trur skulen har nokon switchar og slikt også så blir nok der lanet skal vere, men viss dåkke veit korleis det er å skaffe nett over ei helg i f.eks. ein gammal gymsal så skulle eg gjerne fått vite litt meir om det. Ja, og så var det strømmen, eg går ut ifrå at det går greit å koble datamaskinene til eit par store strømfordelarar og så koble dette i veggen. Har ikkje tenkt til å ha noko stort annlegg som køyrer høg musikk og satsar på at landeltakarane greier seg med berre headset over helga slik at det ikkje blir alt for mange strømledningar Endret 11. august 2011 av jondev20 Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Lanet skal arrangerast i Sogn og Fjordane, men det er mest sannsynleg ikkje før til neste år (tenkte det var lurt å starte planlegginga litt tidlig). Skjønte forklaringane no, men så var det nettet Den opprinnelige planen var å ha lanet i ein gammal gymsal, men der er det ikkje montert nett, så eg lurte litt på om det går ann å skaffe eit rimelig nett over ei helg, og korleis. Viss det er tungvint eller dyrt så er det nok greiare å ha lanet på ein skule som er litt lenger vekk, på skulen har det vore arrangert lan før og eg veit at det er nett der. Eg trur skulen har nokon switchar og slikt også så blir nok der lanet skal vere, men viss dåkke veit korleis det er å skaffe nett over ei helg i f.eks. ein gammal gymsal så skulle eg gjerne fått vite litt meir om det. Ja, og så var det strømmen, eg går ut ifrå at det går greit å koble datamaskinene til eit par store strømfordelarar og så koble dette i veggen. Har ikkje tenkt til å ha noko stort annlegg som køyrer høg musikk og satsar på at landeltakarane greier seg med berre headset over helga slik at det ikkje blir alt for mange strømledningar Du kan kontakte de lokale internettleverandørene og høre om du kan leie nett en helg, eller om de evt. vil sponse. Når det gjelder strøm i gymsaler vil jeg sjekket opp dette grundig, kommer det nærmere 50stk er du nesten avhengig av et 60amper 3-fas uttak. Det brukte vi når vi arrangerte et LAN for skolen i gymsalen. Hør med de kommunale elektrikerne, de kan kanskje ornde noe for dere. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Har hatt LAN med 15-20 stk før og da pleier vi vanligvis bare å koble oss rett på en 24p router som er koblet til modemet. Endret 11. august 2011 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Har hatt LAN med 15-20 stk før og da pleier vi vanligvis bare å koble oss rett på en 24p router som er koblet til modemet. Burde nok gå greit for han også tror jeg, så lenge det ikke kommer over 40. Skoler har ofte litt kraftigere routere også, så det burde nok gå greit. Er det en svak linje kan ofte ISPn sette opp hastigheten for en billig penge den helga Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Når det gjelder strøm i gymsaler vil jeg sjekket opp dette grundig, kommer det nærmere 50stk er du nesten avhengig av et 60amper 3-fas uttak. Det brukte vi når vi arrangerte et LAN for skolen i gymsalen. Hør med de kommunale elektrikerne, de kan kanskje ornde noe for dere. Eg trur vi blir rundt 30 personar, kanskje litt i underkant. Er det fortsatt nødvendig med eit slikt uttak då? Det er litt forskjell mellom 25+ og 50stk. Har hatt LAN med 15-20 stk før og da pleier vi vanligvis bare å koble oss rett på en 24p router som er koblet til modemet. Ja, det blir nok noko slikt, berre at eg må ha ein switch eller to sidan vi mest sannsynleg blir over 24 stk. Endret 11. august 2011 av jondev20 Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Når det gjelder strøm i gymsaler vil jeg sjekket opp dette grundig, kommer det nærmere 50stk er du nesten avhengig av et 60amper 3-fas uttak. Det brukte vi når vi arrangerte et LAN for skolen i gymsalen. Hør med de kommunale elektrikerne, de kan kanskje ornde noe for dere. Eg trur vi blir rundt 30 personar, kanskje litt i underkant. Er det fortsatt nødvendig med eit slikt uttak då? Det er litt forskjell mellom 25+ og 50stk. Har hatt LAN med 15-20 stk før og da pleier vi vanligvis bare å koble oss rett på en 24p router som er koblet til modemet. Ja, det blir nok noko slikt, berre at eg må ha ein switch eller to sidan vi mest sannsynleg blir over 24 stk. Hvis noen har med annlegg osv regn med 1A per deltaker. Så sjekker dere opp sikringsskapet i lokalet og ser hvor store kursene er. Kan også kontakte den ansvarlige elektrikeren om dette. Lenke til kommentar
knutazz Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) ang arrangering av LAN party, 1. Ha tydelig og god kommunikasjon mot deltagerne ie, godt skrevet nettside med informasjon om partyet og hva dere forventer av dem men også hva de kan forvente av dere. 2. Skriv en utstyrs liste over hva brukerne bør\må ha med til partyet på egenhånd for og få en full opplevelse av alt LANet har og by på. 3. Ha alltid ekstra med nettverks kabler, strøm kabler, monitor kabler, mus og tastatur, switch i reserve da det er lett at folk glemmer \ ting svikter under bruk og ting skjer i et kaos av mange mennesker i et rom. 4. Ha en kiosk på partiet der folk kan få kjøpt enkel drikke, snacks og enkel mat bit. 5. Alltid ha gode folk rundt deg som kan det med dataparty. ellers så anbefaler jeg og sette opp en router\ firewall maskin med pfsense - koblet i lan med en god switch som har nok porter som dekker ut til switcher som er spredt utover der deltagerne skal sitte. og dere bør sjekke at alt nettverks utstyr støtter giga bit nettverk satt opp med CAT6 kabler og et godt WAP enhet for Wierless tilkoblig for de med laptop. Endret 18. august 2011 av knutazz Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Fin liste knutazz, vil utdype et par av punktene: 1: Lag strenge regler slik at dere kan kaste ut folk om de lager kvalm. Forbud mot alkohol er en bra plass å starte. 3: Skaff en rull med utp kabel, rj45 plugger+tang. Da kan du lage absolutt alle lengder nettverkskabel du trenger. 5: Om du aldri har arrangert lan tidligere, få først erfaring hjemme ved å invitere 2-5 kompiser til mini lan, og utvid etterhvert. Å arrangere lan for 20-30 stykker uten å vite hvordan man kobler opp nettverk og strøm er en oppskrift på hodepine. Lenke til kommentar
knutazz Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 jeg vil bare utdype punkt nr 3. angående kabler, det er forsjelige standerer på kabler på CAT6, CAT5e osv. det som er forsjellen er på hvor lange de kan vere og hvor mye trafikk de kalrer. en annen ting og tenke på når det gjelder kabler er at det må brukes "crossover" kabler mellom alle swtichene og router \ firewall Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) en annen ting og tenke på når det gjelder kabler er at det må brukes "crossover" kabler mellom alle swtichene og router \ firewall Dette forutsetter at du skal ha lanet ditt før år 2000 eller kjører på 10+ år gammelt utstyr. Eneste gangen jeg kan komme på ha brukt krysset er mellom eldgamle cisco switcher fra 90tallet. Leier ofte ut nettverk til lans og har aldri hatt behovet for en krysset kabel i den sammenheng. Endret 23. august 2011 av cruzader Lenke til kommentar
knutazz Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 en annen ting og tenke på når det gjelder kabler er at det må brukes "crossover" kabler mellom alle swtichene og router \ firewall Dette forutsetter at du skal ha lanet ditt før år 2000 eller kjører på 10+ år gammelt utstyr. Eneste gangen jeg kan komme på ha brukt krysset er mellom eldgamle cisco switcher fra 90tallet. Leier ofte ut nettverk til lans og har aldri hatt behovet for en krysset kabel i den sammenheng. joda men siden du leier ut utstyr så vet jo du at utstyret ditt krysser på hardware siden og ikke trenger krysset kabel, men vi vet jo ikke hva slags utstyr som kommer til og bli brukt. Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 jeg vil bare utdype punkt nr 3. angående kabler, det er forsjelige standerer på kabler på CAT6, CAT5e osv. det som er forsjellen er på hvor lange de kan vere og hvor mye trafikk de kalrer. en annen ting og tenke på når det gjelder kabler er at det må brukes "crossover" kabler mellom alle swtichene og router \ firewall Mener at det er overkill å bruke penger på cat6 til et lite lan da cat5e fint takler trafikken. Om man virkelig trenger hastigheten kan man plugge inn en dedikert kabel mellom de to maskinene det trengs på, forutsatt at man har ledige nettverkskontakter på dem selvfølgelig. Selv den aller billigste switchen på komplett fikser crossover automatisk, så dette burde ikke være noe problem, som nevnt over. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Har du lavt budsjett så er gjerne det billigste bare leie utstyr. Kjøper du en trommel/boks kabel så er ikke det mange kronene som skiller cat5 og cat6. Skal du ha ferdig kabler istedenfor lage så er ebay fint sted Endret 29. august 2011 av cruzader Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Kan legge til at man bør, eller i prinsippet skal søke brannvesen om overnattingstillatelse. Politi skal også varsles. Vet mange slurver med dette, men det kan være veldig lurt om det først skjer noe. Brannvesenet vil mest sannsynelig på befaring i lokalene om de ikke kjenner de fra før, og det kan hende de pålegger noen krav, men de pleier å være veldig greie å med å gjøre. Greit å ha med en del folk i "crew" da det blir litt rydding osv. Brannrunder osv må også tas hånd om, og det er skikkelig dritt å ta helt alene da man ikke kan gjøre annet Edit: Så at LANet er privat, om det betyr at det kun er en godt kjent vennegjeng der alle er inviterte så vet jeg ikke om kravene er da. Innbiller meg at du ikke slipper unna da utleier ikke vil leie ut om lokalene ikke er godkjent for overnatting, noe gymsaler osv ofte ikke er. Som sagt, dette er ikke noe stor deal og få ordnet, men sett av en tre-fire uker i forveien slik at brannvesenet får gått igjenom søknaden. Crossover-kabler er vell strengt talt ikke nødvendig nå lengre? Husker vi lånte en gammel switch som måtte ha det, men har aldri vært borti nyere switcher som trenger det. Om du skal ha nett mellom maskiner uten switch må du vell ha det, men det er en helt annen sak. Endret 12. oktober 2011 av hakonvl Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Nett på skoler er iblant litt tricky. Her må det søkes til IT-ansvarlig på skolen får å få åpnet trafikk ut, hvis man ikke vil logge på gjestebruker på skolen. På skolen er det også router, så det trenger dere ikke å tenke på. Det dere derimot må tenke på er en god kjerneswitch (og husk at den for all del må ha en god backbone) som fordeler ut til bordswitcher. Disse bør også være av noenlunde høy standard. Ang. kabler ville jeg aldri kjøpt lavere enn cat6 i dag, men hvis du allerede har kabel er cat5e helt supert. Kjør på med helt vanlige kabler, kryssede kabler er helt unødvendig i dag (og jeg ville aldri brukt gammelt utstyr som krever det). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå