r2d290 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Heisann Jeg har et WinTV-PVR-150 TV-kort. Er det korrekt konklusjon at jeg ikke kan bruke dette i følgende hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626990#extra ? Jeg har også et trådløst nettverkskort som koples i samme slått i hovedkortet på den gamle PC-en. Finnes det noen like gode hovedkort som er like billige, og som jeg kan kople til disse type kortene? (trenger ikke være 2 slike slots, da jeg fint kan bruke tv-kortet uten internett). Eller er det like billig å kjøpe nytt tv-kort og nytt trådløst kort? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Her ser ut til å være quickstart-manual for TV-kortet Ut fra første side å dømme, har nok TV-kortet en PCI-port. Det har ikke hovedkortet, og dermed kan disse ikke brukes sammen. Hvis jeg forstår deg riktig har altså det trådløse nettverkskortet samme type port som TV-kortet, altså PCI. Dermed trenger du et hovedkort med minst to PCI-porter. (Merk forøvrig at PCI og PCI-express er to ulike ting) Nå ser jeg at hovedkortet du linker til har formfaktor m-ATX (micro-ATX), noe som hovedsaklig er beregnet på relativt små kabinetter. Jeg vet ikke hvilket nivå du ligger på når det kommer til å identifisere hardware, men om du finner ut om du faktisk trenger m-ATX eller får plass til fullsize ATX vil du få et større utvalg. Alle kabinetter som støtter ATX støtter samtidig m-ATX ettersom det er mindre, men dette går ikke nødvendigvis andre veien. Om du vet at kabinettet ditt har plass til det hovedkortet du linker til, og de andre komponentene i maskinen er kompatible med dette hovedkortet, kan vi forsåvidt basere valg av nytt hovedkort på det. Prismessig er det neppe stor forskjell mellom å kjøpe nytt hovedkort eller å kjøpe nytt TV-kort + WLAN-kort. Dette hovedkortet har to stk. PCI-porter, og kan ta både TV-kortet og trådløskortet samtidig. Vel mulig du finner det billigere/et tilsvarende kort billigere hos en annen nettbutikk tho. Endret 7. august 2011 av srbz Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Nytt hovedkort skal jeg ha uansett. Tenkte på diferansen mellom det hovedkortet jeg linket til, og prisen på det alternative hovedkortet, i f.h.t. de to nye kortene. Men okei, jeg har ingen behov for et lite kabinett (vel, helst ikke stort større enn 0,5 meter dybde/høyde. Men ser at f.eks. dette kabinettet godtar ATX (som altså var hovedkort som er litt større?). Finnes det da gode hovedkort, ATX, som har både PCI og den nye standarden? Og som er omtrent like bra og fremtidsrettet (med USB 3.0 osv)? Krav til integrert lydkort er stereo-lydinngang, og krav til integrert grafikkort er dualscreen. Ellers ønsker jeg altså noe ala dette: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=959126&su=DDF46499-8DAA-4A22-A9F8-E4C7F83307CD Kanskje jeg bør ha en bedre prosessor? Om jeg sløyfer OS (da jeg får dette fra skolen gratis), kan jeg da få en tilsvarende godt brukbar PC til rundt 4500,-? Skal igrunn bare brukes til kontorarbeid (regnskap og websurfing), men har litt planer om å få lagt inn noen videoer fra et gammelt Hi-8 analogt videokamera, så den bør fungere _greit_ til det. Er ikke snakk om noe redigering av det. Takker ytterst for hjelp =) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Vel, ettersom det ikke er noen utpreget gamingmaskin du skal ha, kan du vel så gjerne gå for et minitower og et m-ATX-hovedkort. Tar mindre plass, rett og slett, og det er jo ikke å forakte. m-ATX-hovedkortet jeg linket til i sted har forøvrig 1 x PCI Express 2.0 x161 x PCI Express 2.0 x4 2 x PCI Det har også både HDMI-, DVI- og VGA-tilkobling, men om du kan bruke flere av disse samtidig er jeg ikke 100% sikker på. APU-ene i Sandy Bridge-prossessorer er visstnok ikke så hakkande gale, så jeg ser ikke bort ifra at denne skal klare å takle enkle oppgaver i dualscreen. Uansett er skjermkortet altså integrert i prosessor, ikke i HK, så HK har ingenting å gjøre med hvor kraftig grafikkort du får om du skal holde deg til det integrerte. Jeg ville helt klart droppet OS om du får en gratis Windowslisens av skolen. Det er vel riktignok en engelsk lisens av Win7 Pro du får via MSDNAA, men det funker knall for meg ihvertfall Du kan gå for f.eks. en i5-prosessor isteden, men jeg tror egentlig ikke du har bruk for det. Har selv en laptop med i3-prossessor, og selv om den strengt tatt kunne ha taklet enkle applikasjoner bedre, er det både snakk om en laptopmodell og forrige generasjon i3. Bare nevner det: jeg merker forskjell i brukeropplevelsen i Windows på laptopen og den stasjonære (se profil for speccs på begge), men noe annet er vel ikke å forvente når det tross alt er en laptop. Forøvrig kom jeg akkurat til å tenke på at det kan skyldes SSDen jeg har i den stasjonære, kanskje det er noe å tenke på for din del? (dang, du hadde allerede satt det opp ja) Dustin er som regel også endel billigere enn komplett, samtidig som de har gratisk frakt for studenter ved kjøp over 2000 kr. Skal ordne deg et oppsett Se her ja: antall|Benevnelse |Artikkelnr.|Prod. art. nr.|I lager|à pris (inkl. moms)|Radtotal (inkl. moms)|Kommentar 1|ASUS P8H67-M LE B3 H67 S-1155 M-ATX|5010552336|P8H67-M LE B3|1-3 dager|699,00|699,00| 1|COOLER MASTER ELITE 341 MICROTOWER|5010312833|RC-341-KKN1-GP|I lager|299,00|299,00| 1|CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)|5010331609|CMX4GX3M2A1600C9|I lager|290,00|290,00| 1|CORSAIR CX 430W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU|5010596233|CMPSU-430CXV2EU|1-3 dager|329,00|329,00| 1|INTEL CORE I5 2310 2.90GHZ 6MB S-1155|5010593978|BX80623I52310|1-3 dager|1 299,00|1 299,00| 1|SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART|5010597713|SH-222AB/BEBE|I lager|151,96|151,96| Et greit oppsett med i5-prosessor til under 3100 kr. Kabinettet er microtower, og hovedkortet det samme jeg linket til tidligere. Dang igjen, jeg glemte SSD. Ikke rart det ble så mye billigere. Med en OCZ Agility 3 60GB bikker du forøvrig bare såvidt 4000 kr. Det er forresten mulig du trenger en 2.5" til 3.5" bracket for å få montert den i kabinettet, jeg er ikke sikker på om det følger med disken. Endret 7. august 2011 av srbz Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Ahh, nydelig =) Takk for hjelpen Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Leser av hovedkortet: 1 x lyd - line-out - stereo minijack 3,5 mm 1 x lyd - linje-ut (bakside)/linje-inn - stereo minijack 3,5 mm 1 x lyd - linje-ut (senter/subwoofer-)/mikrofon - minijack 3,5 mm Og i tillegg (i følge dustinhome) spdif (intern tilkopling). 1. Det er jo bare tre porter for lyd. Hvordan kan de få linje ut og linje inn i samme port? Og hvordan kan de få senter/sub og mikrofon i samme port? 2. Er S/pdif-en "inni" line-out? Hva vil det si at det er en intern tilkopling? Må kabelen inn i kabinettet for å få lyd ut? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Intern tilkobling vil muligens si at du også har en audio-port som ikke er tilgjengelig eksternt (altså i tilelgg til den som er eksternt tilgjengelig), som du kan koble kabinettets frontpanel til. Dette er dog bare gjetting. Det var rart, dette med lydkanalene. Jeg merker meg at det kun er tre porter på bildet, men samtidig står det helt spesifikt at kortet støtter 7.1 surround. Jeg er slett ikke sikker. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Eneste logiske løsningen er at man ENTEN kan bruke kortet som surround-anlegg, eller som inngangskanaler. Teknisk sett er det jo ikke noe problem å ha en switch i kortet som gjør at begge deler fungerer, og at man i innstillinger velger om man vil ha inn eller ut. Hadde vært fint om noen kunne verifisere dette. Er litt vesentlig med stereo lyd-inngang på PC-en. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Med "stereo lyd-inngang", mener du da faktisk stereo inn (stereomikrofon)? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Med "stereo lyd-inngang", mener du da faktisk stereo inn (stereomikrofon)? Jeg mener en port som jeg kan kople til en ekstern lydkilde (et analogt videokamera) for å gjøre opptak på pc-en. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Med "stereo lyd-inngang", mener du da faktisk stereo inn (stereomikrofon)? Jeg mener en port som jeg kan kople til en ekstern lydkilde (et analogt videokamera) for å gjøre opptak på pc-en. Og det er det den blå inngangen er til (Line-In). Denne grønne og røde er hhv. Line-Out og Mic Som du er inne på kan du i SW remappe den blå og røde porten slik at du oppnår 5.1 analogt ut. Den eneste måte å få 7.1 ut på, er å gå via HDMI. Jeg vet ikke om den interne S/PDIF-porten er en inngang eller en utgang, men det går kanskje fram av en eller annen manual? Det kan jo hende at den er beregnet på bruk sammen med et separat skjermkort med HDMI-utgang; da kan du ta lyden fra den interne S/PDIF-porten og føre den inn på skjermkortet (for videre utsendelse over HDMI). Men jeg bare gjetter her. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Takker. Blir litt forvirra når det kommer til RAM-en. Jeg har jo fått anbefalt 2x2GB ram, altså 4GB. Problemet er jo, at da blokkerer jeg alle hullene for oppgradering, pluss at jeg har begynt å vurdere at jeg kanskje bør ha litt mer minne (kanskje 8GB?) Ser at på noen av ram-brikkene står det i5/i7. Noen av de står det bare i7 på. Også er det ulik frekvens og kjøling på de. Hvis man skal velge blant de kortene på dustinhome, hva bør jeg velge til dette hovedkortet og den prosessoren? Ser jo for eksempel denne: http://www.dustinhome.no/corsair-4gb-ddr3-xms3-intel-i3-i5-i7-1333mhz-%281x4gb%29/product/5010471483 1x4GB. Utseendemessig ser den jo helt lik ut som de 2x2GB-ene, men med en litt lavere minnehastighet. Vesentlig forskjell? 1) Hva bør jeg kjøpe hvis jeg skal ha ETT kort på 4GB (med mulighet for oppgradering til 2x4 etterhvert? 2) Hva bør jeg kjøpe hvis jeg skal ha ETT kort på 8GB? 3) Hva bør jeg kjøpe hvis jeg skal ha 2x4GB? Hva er beste av 2 og 3? Edit: På HK står det Minnehastighet 1066 MHz, 1333 MHz, mens på RAM-brikken står det Minnehastighet 1600 MHz. Betyr ikke dette at brikken ikke vil fungere? Edit2: Er det stor forskjell på 1333MHz og 1600MHz? Hvordan merker man denne forskjellen? Edit3: Burde jeg heller se etter et HK (i samme prisklasse) som støtter høyere minnehastighet? Endret 9. august 2011 av r2d290 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) 2) Hva bør jeg kjøpe hvis jeg skal ha ETT kort på 8GB? Meg bekjent finnes ikke dette pdd. Edit: På HK står det Minnehastighet 1066 MHz, 1333 MHz, mens på RAM-brikken står det Minnehastighet 1600 MHz. Betyr ikke dette at brikken ikke vil fungere? Jo, men dersom hovedkortet faktisk ikke støtter mer enn 1333 MHz vil du ikke kunne klemme mer enn dette ut av brikkene. Edit2: Er det stor forskjell på 1333MHz og 1600MHz? Hvordan merker man denne forskjellen? Ingen praktisk forskjell, ihvertfall ikke til din bruk. Hvorvidt brikkene er merket med "i5/i7" har vel egentlig ikke i realiteten noe særlig å si. Det har vel med spenningen på brikkene å gjøre (1.5V og 1.65V er vel det mest vanlige), og er mest interessant dersom du skal overklokke. DDR3-brikker passer med DDR3-hovedkort så lenge det er samme type (DIMM/SODIMM). Ideelt sett bør du ha parvis like brikker, ettersom du da får utnyttet DDR-teknologien (dual data rate). Maskinen vil også fungere greit med enkeltbrikke/ulike brikker, men du vil da ikke få utnyttet DDR. Hvordan forskjellen oppleves i praksis er jeg imidlertid ikke sikker på. Endret 9. august 2011 av srbz Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Oppgraderte til 8GB (2 stk. 4gb på 1333MHz, men av samme type som jeg fikk anbefalt) og en terrabyte-disk. I tillegg har jeg 2 sata-disker fra den gamle PC-en som jeg har tenkt å sette inn. La også kjølepasta, da jeg forsto det sånn at den senker temperatur med 30 grader, og dermed øker levetid på prosessor betydelig. Stemmer? Også la jeg merke til en fiffig kommentar på komplett.no om den ram-brikka: "virker som det skal. har overklokka til 800 mhz per brikke. " Noen som klarer å forklare det på en logisk måte? Den er jo på 1333MHz nå. Trodde frekvensen skulle øke jeg :S Ser det greit ut? Ingen ting som ikke vil fungere sammen, eller som jeg burde forandre på? antall Benevnelse 1 ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (3.5 GRAM) 5010064527 51,65 1 ASUS P8H67-M LE B3 H67 S-1155 M-ATX 5010552336 699,00 1 COOLER MASTER ELITE 341 MICROTOWER 5010312833 299,00 2 CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I3/I5/I7 1333MHZ (1X4GB) 204,29 408,58 1 CORSAIR CX 430W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU 329,00 1 INTEL CORE I5 2310 2.90GHZ 6MB S-1155 5010593978 1 299,00 1 OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC 5010594230 949,00 1 SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART 5010597713 152,29 1 SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB 5010329452 409,00 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Oppgraderte til 8GB (2 stk. 4gb på 1333MHz, men av samme type som jeg fikk anbefalt) og en terrabyte-disk. I tillegg har jeg 2 sata-disker fra den gamle PC-en som jeg har tenkt å sette inn. La også kjølepasta, da jeg forsto det sånn at den senker temperatur med 30 grader, og dermed øker levetid på prosessor betydelig. Stemmer? Du skal ha porter nok på HK og plass nok i kabinettet til diskene, så det bør gå greit. Imidlertid trenger du ikke ekstra kjølepasta, ettersom dette følger med kjøler (som regel påsmurt på forhånd). Pripne overklokkere vil gjerne ha den beste kjølepastaen som er å oppdrive, men det har i mine øyne ingen hensikt så lenge man ikke også har en monsterkjøler å parre det med. Også la jeg merke til en fiffig kommentar på komplett.no om den ram-brikka: "virker som det skal. har overklokka til 800 mhz per brikke. " Noen som klarer å forklare det på en logisk måte? Den er jo på 1333MHz nå. Trodde frekvensen skulle øke jeg :S Kanskje h*n tenkte at minnefrekvensen er gitt at h*n kjører parvis like brikker (DDR), og at hver av brikkene da kun har halvparten av minnefrekvensen, slik at det totalt blir 1600 MHz. Såvidt jeg vet er det ikke slik det fungerer. Uansett er ikke dette noe du trenger å bry deg nevneverdig med, ettersom selv DDR2-brikker på 800 MHz burde gjøre jobben din fint Ser det greit ut? Ingen ting som ikke vil fungere sammen, eller som jeg burde forandre på? Dropp som sagt kjølepasta, det blir bare kliss ettersom du må fjerne den påsmurte først. Ellers er du good to go by me. Kanskje andre har innvendinger? edit: For å oppklare evt. misforståelser tidligere i tråden vil du altså kunne bruke 1600 MHz-brikker på et hovedkort som ikke har oppgitt støtte for mer enn 1333 MHz. Svært ofte er det bare en glipp i spesifikasjonene, og kortet støtter faktisk 1600 MHz likevel. Andre ganger kan det hende kortet vil støtte 1600 MHz-brikker med en BIOS-flash. Dersom kortet rett og slett ikke støtter mer enn 1333 MHz vil du likevel kunne bruke 1600 MHz-brikker, men de vil ikke kjøre på mer enn 1333 MHz i slike tilfeller. Dette er uansett peanuts, du opplever neppe noen reell ytelsesforskjell. Jeg ville sånn sett ha byttet til et kit med 2x4 GB 1600MHz-brikker, dersom prisdiffen er så å si null. Strengt tatt skal det vel være billigere totalt sett. edit2: Glem det. Jeg trodde prisen til høyre i listen din var enkeltvis per prikke. Som sagt skal det være liten forskjell, og du kan vel så gjerne spare den hundringsen. Endret 9. august 2011 av srbz Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Måtte legge til en bracket for 80 kroner. (2,5" til 3,5") da dette ikke fulgte med. Nettbutikken bekrefter at "Det skal være mulig å utvide skrivebordet, dvs bruke 2 skjermer via det innebygde grafikk kortet til ASUS P8H67-M LE B3 H67 S-1155 M-ATX hovedkortet." Da takker jeg for hjelpen, og går til bestilling Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 La også kjølepasta, da jeg forsto det sånn at den senker temperatur med 30 grader, og dermed øker levetid på prosessor betydelig. Stemmer? Bare delvis ... For det første, kjølepasta er delvis et misvisende navn. Pastaen kjøler ikke ned noe i seg selv, den skal kun fungere som en overgang mellom CPU og kjøler slik at varme fra CPU'en kan passere over til kjøleren på en mest effektiv måte. Hvis man hadde kunnet lage CPU-overflaten og kjøleroverflaten helt perfekt flate og uten ujevnheter, så ville det beste ha vært å ikke bruke 'kjølepasta', men sette kjøleren rett ned på CPU'en. Nå er ikke disse overflatene så perfekte, så uten 'kjølepasta' ville det bare være noen få punkter der flatene var i direkte termisk kontakt med hverandre - det ville bli små luftlommer mellom CPU og kjøler, og luft leder varme veldig dårlig sammenlignet med metall. Kjølepasta leder også varme dårlig sammenlignet med metall, men det er tross alt bedre enn luft. Kjølepasta har også den fordelen at den er plastisk, så etterhvert som kjøleren leer på seg oppå CPU'en som funksjon av temperaturendringer, mekaniske bevegelser, sjokk & støt, osv., så vil pastaen sørge for at det alltid er god termisk kontakt. (Dette gjelder helt til pastaen blir gammel og tørr, men de færreste beholder vel en PC så lenge.) Men du skal aldri bruke for mye 'kjølepasta'. En tiendedels millimeter er nok, men det er jo ikke akkurat lett å måle, så du kan heller si at pastalaget skal være så tynt som mulig, men dekke hele CPU-overflaten. En ny CPU-kjøler fra fabrikken vil som regel ha en 'termisk lapp' (thermal pad) klistret på undersiden, og denne vil være grei nok i de aller fleste tilfeller. (Som nevnt ovenfor.) Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Da lærte jeg noe nytt idag også =) Vel, på mange måter ganske logisk, men jeg så for meg at kjølepastaen leder bedre varme enn metall (how stupid). Preika med en fyr som sa han bare pleide å kline masse pasta utover hele. Men det blir altså dårligere enn utgangspunktet forstår jeg =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå