Gå til innhold

Bestille pc på nett - forsikring?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Når man kjøper datamaskin på nett, hvordan blir det med forsikring osv?

Hvis jeg f.eks kjøper en bærbar-pc på "www.komplett.no", får jeg noen slags forsikring? Hvis den blir ødelagt / det er noe feil / den funker ikke helt, kan jeg sende den tilbake til reperasjon?

Tusen takk til den som gidder å informere en idiot! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsikring er noe du kjøper hos et forsikringsselskap for å sikre deg mot uforutsette skader eller feks tyveri...

Du er imidlertid dekket av forbrukerkjøpsloven, som ved alt annet du kjøper som privatperson fra en forhandler.. Denne gir deg 2 eller 5 års reklamasjonsrett. Noen varer har 2 års reklamasjonsrett, mens de som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år har 5 (feks en bil, et kjøleskap og etter det jeg vet PC minus batteri på bærbare). Det betyr at om varen slutter å virke (grunnet feil/mangel på produktet fra produsentens side), så har du rett på gratis utbedring evt ny vare i særlige tilfeller.

For nettkjøp har du i tillegg 14 dagers angrerett. Du kan altså motta varen og sende den tilbake etter inspeksjon innen 14 dager. Varen skal da være som ny, så det er ikke en ordning som er til for å teste ut et eller annet i 14 dager, for så å sende den tilbake (noen later til å tro akkurat det, noe som irriterer meg grenseløst). Ved angrerett må du bekoste porto for tilbakesendelsen selv.

Lenke til kommentar

Jeg vil stort sett fraråde med forsikring, hvis du ikke må.

Som regel er både reiseforsikring + innboforsikring dekkes dette, hvis du ikke har noe av det og er en stor kløne og lett å miste ting eller behandle ting uforsikrig kan forsikring hjelpe.

Men vit at ca halvparten av tilfelle er egen forsikring unyttig.

Inntil du mottar varen gjennom posten pleier forsendelsen ofte å være forsikret eller sender tar på seg ansvaret slik at for deg å betale transportforsikring er unyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...