svampen111 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Hei. har lyst til og bli styrmann og etter vært bli kaptein til slutt. hadde egentli tenkt og gå Vg1-Tip også Vg2-Maritime også matros og styrmann. Det ser desverre ut til at jeg har kommet inn på Bygg og Anlegg. er det noen måte at jeg foreksempel kan utdanne meg til og bli tømrer eller murer også ta og søke nautiske fag når jeg er ferdig og fått Fagbrev/svennebrev ?? eller er det en annen mulighet for og bli styrmann på båt (Hjelp) -Simen. Lenke til kommentar
masato Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg er ikke helt sikker på alle mulighetene, men jeg vet ihvertfall at om du først tar bygg og anlegg, kan du etter dette ta påbygg for så å studere nautikk på en av høyskolene som tilbyr dette. Jeg vet ihvertfall at Høyskolen i ålesund, vestfold og stord/haugesund tilbyr dette, da jeg søkte plass dit, men ikke kan studere nautikk pga. nedsatt hørsel. Lykke til! Lenke til kommentar
multisync Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Det å bli tømrer for så bli kaptein hørtes noe rart ut. Ville isåfall heller sett om du kunne fått byttet til elektro ellerno, det kan man ihvertfall bruke på sjøen. Som sagt så må du også ta påbygg, og ikke ha så alt for ille karakterer. Jeg søkte nautikk og var 0.7 poeng fra å komme inn (dvs. mindre enn 0.1 i snitt i fra). Ålesund hadde et snitt på godt over 5 for å komme inn i år, vestfold var det rundt 4.3. Jeg er andregangsøker, så vet ikke om det er noe annet for førstegangsøkere. Kom inn på skipsfart og logistikk, så håper egentlig det dropper ut en del fra nautikk tidlig så jeg kan komme inn nå i høst Endret 7. august 2011 av multisync Lenke til kommentar
svampen111 Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 ja er bare det at det er over fult på elektro her i Telemark. men det kan hende jeg kommer inn på Tip til uka. menne er det noe annet som er lurt og gå på bygg og anlegg eller noe annen måte på og bli styrmann. det som lissom er drømme jobben her.. hehe -Simen Lenke til kommentar
multisync Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Burde nok heller gått for noe som gir deg studiekompetanse for så søke Nautikk, den utdannelsen er treårig og gir deg teoretisk grunnlag til å bli kaptein på hvilken som helst båt uavhengig av størrelse og farvann. Man starter rett som offiser i motsetning til vgs der de starter som matros og må jobbe seg opp fra bånn. Vet heller ikke hvor lang vei det er opp til kaptein etter fullført vgs og læretid. Lenke til kommentar
svampen111 Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 mhm ja.. Menne er det noen som har erfaring via forsvaret har hørt at det går an og utdanne seg til styrmann osv.. i Forsvare men er det da vansklig og komme seg inn på ? og er det j----- harde opptaks krav der da ? -Simen Lenke til kommentar
svampen111 Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Har sett litt. Har det egentli noe og si om du foreksempel er rørlegger også får du fagbrev/svennebrev også søker nautiske fag og det greine ? blir ikke det nesten som at jeg skulle gått allmenn fag i 3 år da også søk nautiske fag ? man har vell ikke noe mere bakrund av og gå allmenn da i forhold til og jobbe seg opp ? -Simen. Endret 8. august 2011 av svampen111 Lenke til kommentar
multisync Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 For å komme inn på Nautikk på høyskolene må du ha studiekompetanse, det får du ikke av yrkesfag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå