Gå til innhold

Består TV2-desken av en gjeng umodne drittunger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å finne god journalistikk i dag er som å finne nåla i høystakken!

 

Redigert: Så dere må gjerne dele det med meg. Politikk og økonomi, takk! Gjerne litt dypere enn at "Siv er forferdet" eller at "Oi, der datt børsen 2 %". For tiden hører jeg litt på podcasts fra BBC (http://www.bbc.co.uk/podcasts). Peter Day har et greit show.

Endret av Dux ducis
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De spurte foreldrene til ABB om det samme, det er ikke spesielt uvanlig, om enn noe uinteressant.

 

Groteskt. Takk for informasjonen.

 

Og hvis du er satt til å studere et spesifikt tema i to år så har du stor kunnskap om temaet, relativt sett i forhold til resten av befolkningen...

 

Nei, det er ikke riktig. Hvis du vil lære hvorfor en journalist ikke må si noe slik, oppsøk dertil egnet undervisning.

Lenke til kommentar

Jeg mener også at det er gi øke autoriteten muligens unødvendig,

 

Det kunne vært en fare om hun klarte å fremstå som noe mer enn ei lita skolejente, men det er altså ikke det vesentlig kritikkverdige.

 

men det er antagelig riktig...

 

Intervjuet ga ikke et slik inntrykk. Derimot fikk vi høre vrøvl fra en journalist med saksrettet agenda. Altså, en som var ute etter å sverte fremfor å gi en korrekt beskrivelse av virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Medienes dekning, både under terroraksjonen og etter har vært ekstremt kritikkverdig i min oppfatning. Det virker rett og slett som om mediene har bestemt seg for å føre krig mot dem som går dem i næringen, nemlig bloggere, diskusjonsfora osv.

 

Selv er de visst hevet over kritikk, og kan tillate seg hva som helst, fordi de er moralsk overlegne alle andre, og er vaskekte "journalister". Samfunnsansvar mener de visst at det er de bedriver.

 

Både TV2 og riksavisenes journalister og kommentatorer har tatt seg munnen full og kommet med det som i "fredstid" ville naglet rævhølene deres til PFUs vær varsom plakat som skrekk og advarsel for andre journalister.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Ingen-tvang", du snakker om "saksrettet agenda" og "sverte fremfor å gi en korrekt beskrivelse av virkeligheten". Tolker jeg deg riktig om du mener noe sånt som at medias avdekking av de høyreekstreme er feil? TV2 avdekket jo blant annet denne Demokratene-politikern som truet med massedrap av muslimer. Det er bra at media endelig tar tak i dette grumset nå, men det skulle vært gjort for lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ingen-tvang", du snakker om "saksrettet agenda" og "sverte fremfor å gi en korrekt beskrivelse av virkeligheten". Tolker jeg deg riktig om du mener noe sånt som at medias avdekking av de høyreekstreme er feil?

 

Jeg har i hovedinnlegget ikke tatt stilling til om informasjonen er korrekt. Det er formen, men ikke innholdet jeg har kritisert. Det betyr likevel ikke at jeg anerkjenner innholdet som korrekt informasjon.

 

TV2 avdekket jo blant annet denne Demokratene-politikern som truet med massedrap av muslimer.

 

Også i denne sak opptrer ikke TV2 på innsiden av journalistisk anstendighet. Også her er formen av normativ natur.

 

Det er bra at media endelig tar tak i dette grumset nå, men det skulle vært gjort for lenge siden.

 

Du har åpenbart misforstått Nyhetsmedias oppgaver. Å "ta tak i noe" er ikke en av disse. Nyheter skal ikke være et propagandaapparat for et spesielt standpunkt, men en deskriptiv formidler av virkeligheten. TV2 nyheter har feilet fatalt ved gjentatte tilfeller de siste to uker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nei, Ingen-Tvang, her er det nok DU som har misforstått noe! Når et ekstremistisk politisk miljø sitter og fantaserer om massedrap på muslimer, voldtekt av muslimer, borgerkrig og politiske attentat - ja da er det medias jobb å drive gravende journalistikk for å avsløre dette for offentligheten.

 

Jeg vedder på du hadde ment noe helt annet om det var muslimer som satt og konspirerte om borgerkrig, massedrap, voldtekter og politiske attentat! Da hadde du nok ropt opp om media, politi, pst osv fort som bare juling! Ikke sant?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, Ingen-Tvang, her er det nok DU som har misforstått noe! Når et ekstremistisk politisk miljø sitter og fantaserer om massedrap på muslimer, voldtekt av muslimer, borgerkrig og politiske attentat - ja da er det medias jobb å drive gravende journalistikk for å avsløre dette for offentligheten.

 

Hva i min tekst er det du innbiller deg at du motsier med dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i min tekst er det du innbiller deg at du motsier med dette?

 

Der hvor du protesterer mot å ta tak i grumset, som altså er dette.

 

"Å ta tak i grumset" er av normativ natur.

 

Å avdekke grums er av deskriptiv natur.

 

 

Kanskje du skal avstå fra denne diskusjon all tid det er åpenbart at du ikke er i besittelse av nødvendig journalitisk dannelse for å si noe meningsfullt i dette spørsmål?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Følte selv jeg ble litt kvalm da VG kunne avsløre at "Fjordman" kvittet seg med PCen før politiet kom. Hva skjedde med personvernet? Han er modig til å avsløre sin egen identitet og blir møtt med dette?!

 

Inntil videre virker det i hvert fall for meg som at Fjordman bare er en person med ekstreme synspunkter, men media behandler som en kriminell og nærmest medvirkende i terrorangrepet. Dette er ikke måten å komme høyreekstreme i møte på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

TV2 har oppsøkt mamma'n og pappa'n til den godt voksne bloggeren "Fjordman" og kan fortelle at foreldrene ikke støtter sønnens standpunkter.

 

Dette er et tydelig forsøk på umyndiggjøring. Det stiller i samme klasse som å kontakte foreldrene til statsministeren for å undersøke om de støtter statsministrens standpunkter for så å formidle dette i massemedia.

 

De siste to uker har TV2's nyheter, nyhetskanalen i særdeleshet, demonstrert at desken ikke lenger er i stand til å stoppe innslag som bryter imot journalistisk anstendighet. Det er en rekke overtramp hvor nyhetsankrene foretar konklusjoner som åpenbart er på utsiden av deres ekspertise. TV2 nyheter er ikke lenger et nøytralt nyhetsmedia på lest av deskriptiv beskrivelse av virkeligheten. Det serveres så mange normative ytringer fra nyhetsankrene at jeg får assosiasjoner til propagandanyheter i gamle DDR. Her er et konkret eksempel på et utsagn fra en mørkhåret nyhetsanker fra i går i intervju med TV2's egen gransker av høyereekstreme i Norge:

 

"Du har studert det høyreekstreme miljøet i Norge i to år og har derfor stor kunnskap om dette..."

 

I en anstendig nyhetskanal får en nyhetsanker som får seg til å si noe slikt sludder, sparken på dagen.

Har du noen kilde på dette? Noen lenk til TV2 til den saken du sikter til? :)

 

Men disse nyhetene selger, det er det som er hele poenget. folk er nyskerrig, på fjordmann, og de er nysgjerrige på foreldre og så videre. Litt mer se og hør, her, noe litt uvanlig for en 'nyhetskanal' vil jeg si... Men det er vel det. Men jeg går ikke så langt å sier at det er det samme som propagandanyheter, likt DDR... Her syntes jeg du tar i litt for mye... Dette er nærme en konspirasjonstenkning. Jeg tror ikke på noen konspirasjoner når det kommer til vår stat, og våre statsledere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...