Robinkle Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg trenger litt innspill om hva jeg bør tenke på. Jeg vurderer å kjøpe 2 stykk av de raskeste SSD-ene på markedet og ha de i Raid 0, noe som i Teorien vil gi 1000MB/s +. Jeg lurer på, om at når jeg bruker en SATA-III kontroller, at hver disk får bruke 6gbit/s per kanal eller om det er samlet bånnbredde for alle diskene? En flaskehals ville gjort det hele meningsløst. Jeg lurer også på om det blir TRIM støtte med SSD disker i Raid 0? Er separat kontroller (PCI-express) bedre en de som er integrert på hovedkortet? Om det stemmer; hvorfor? Spent på svar. Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Så lenge RAID kontrolleren klarer båndbredden så skal du få 1000 MB/s+ SB850 eksempelvis skal vel klare rundt 1200 MB/s. Du får ikke TRIM støtte med RAID, men dersom du kjøper SSD med god GC skal ikke dette være problem. Det finnes et par eksempler med folk som har hatt C300 i RAID0 over lengre tid uten nevneverdig ytelsestap. Hvis du skal ha en bedre kontroller enn den på hovedkortet må du ut med 2000+. Da først vil du få en bedre kontroller Og hvorfor? Jo, hvis du kan kjøpe et helt hovedkort for mindre enn et kontrollerkort så sier vel det seg selv Men mer seriøst går det på kraften i "prosessoren" til kortet, cache, og større funksjonalitet (flere RAID nivå). Er forøvrig ingen ekspert på RAID, men har lest litt rundt omkring på forumet her. Det er mye nyttig info i RAID tråden og Areca tråden hvis du vil lese Lenke til kommentar
Robinkle Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Så lenge RAID kontrolleren klarer båndbredden så skal du få 1000 MB/s+ SB850 eksempelvis skal vel klare rundt 1200 MB/s. Du får ikke TRIM støtte med RAID, men dersom du kjøper SSD med god GC skal ikke dette være problem. Det finnes et par eksempler med folk som har hatt C300 i RAID0 over lengre tid uten nevneverdig ytelsestap. Hvis du skal ha en bedre kontroller enn den på hovedkortet må du ut med 2000+. Da først vil du få en bedre kontroller Og hvorfor? Jo, hvis du kan kjøpe et helt hovedkort for mindre enn et kontrollerkort så sier vel det seg selv Men mer seriøst går det på kraften i "prosessoren" til kortet, cache, og større funksjonalitet (flere RAID nivå). Er forøvrig ingen ekspert på RAID, men har lest litt rundt omkring på forumet her. Det er mye nyttig info i RAID tråden og Areca tråden hvis du vil lese Takker for et veldig godt svar. Skal lese litt i Raid tråden. Lenke til kommentar
Robinkle Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 http://www.scribd.com/doc/58523351/Kingston-SSD-Garbage-Collection Fant en liten test angående GC. En test som viser at Kingstons SSDnow V+. Kan kjøre i Raid eller Operativ system som ikke har TRIM, uten at det går ut over ytelsen. Finnes det flere SSD produsenter som har det samme? :O Lenke til kommentar
Robinkle Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 http://www.scribd.com/doc/58523351/Kingston-SSD-Garbage-Collection Fant en liten test angående GC. En test som viser at Kingstons SSDnow V+. Kan kjøre i Raid eller Operativ system som ikke har TRIM, uten at det går ut over ytelsen. Finnes det flere SSD produsenter som har det samme? :O Det samme har Corsair Performance 3. Nice! Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) De fleste nyere SSDer i dag har nok tilstrekkelig god GC til at de skal fint kunne brukes i RAID over lengre tid uten å måtte secure erase hele tiden. Men som sagt, Crucial C300 har vist seg å være veldig motstandsdyktig i RAID, og det er rimelig å anta at Crucial m4 også vil være tilsvarende Endret 9. august 2011 av Arve1234567890 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå