Gå til innhold

MMA eller Kali Sikaran?

Anbefalte innlegg

Heisann! Flytter til Tønsberg i sommer, og har tenkt til å begynne på kampsport. Har drevet med håndball og turn i mange år, og anser meg selv som ganske godt trent (løping+vekter)

Av de artene de tilbyr i Tønsberg virker MMA og Kali Sikaran som de met spennende.

Kan noen fortelle meg litt mer om disse, eller "fortelle" meg hva jeg burde velge? ;)

Ønsker å begynne på kampsport først og fremst for treningens skyld, men også selvforsvarsdelen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motivasjonen for å begynne med kampsport burde være treningen, ikke "vil lære å banke folk på byen". Bare nevner det, en fyr på jobb var supergira til å starte med kickboxing og han skulle ha svart belte og alt ville bli så dritfett og "gå chuck norris on your ass". Også sluttet han etter 2 måneder fordi det var bare

"kjedelig teknikk-repetisjon hele tida". Det er det kampsport er, finpusse teknikker og gå sammensetninger av mange teknikker (kata) for å gradere til neste belte når du er klar for det.

Treneren går og kikker på når alle gjør et visst slag, flytter armen din litt oppover hvis du slår for langt ned, tvinger deg til å bruke hofta når du sparker..det er mye repetisjon.

Begynnelsen på enhver kampsport er den "kjedelige" grunnteknikk-treninga. De vil ikke at folk skal skade hverandre fordi de gjør teknikkene feil i sparring, så det terpes utrolig mye på enkle ting helt fra starten av. Det er der de mindre seriøse faller av. Du skal jo ikke knekke armen til tobarns-faren ved siden av deg fordi han blokkerer et spark feil.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Samtidig er ikke finslepen teknikk å viktig hvis du aldri skal slåss mot noen. Du bør trene kampsport med tanke på å bruke det i kamp, da får du mye mer ut av det. Det betyr ikke at du bør slåss på byen, men det tror jeg OP skjønner. Selv om du liker å slåss på trening, betyr ikke det at du slår ned folk på privaten. Du blir utklasset såpass de første gangene i sparring at typiske bøller ikke har ego til å fortsette likevel.

Poenget mitt er at slik fitness kickboxing som kun er til for å trene, men hvor teknikkene er helt feil, er frustrerende å se på. Jeg ville valgt MMA, for de har mye fri sparring, og du får testet deg mot andre mye mer. Kali har mer oppgave-sparring.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De aller fleste klubber tilbyr noen gratis prøvetimer. Du burde stikke innom og ta noen prøvetimer i begge klubbene, evt. bare se på en trening. Slik får du vite hvor du liker deg best, både mtp. miljø, beliggenhet og kampsporten i seg selv. For det er trivselsfaktoren som er det viktigste, ikke hvilken av de kampsportene som er "best".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...