krikkert Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 20 innlegg er splittet ut fra tråden Spill til Android - The Thread. Reaksjoner på moderering tas via rapport eller per PM. Lenke til kommentar
nKyb Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Åndsverkloven sier eksplisitt at backup til personlig bruk er lov, så inntil du beviser med henvisning til lov at dette er ulovlig benekter jeg påstanden din. Det Digital Millennium Copyright Act (DMCA) omhandler, og som selvfølgelig bare gjelder i USA, er at det er ulovlig å forbigå kopibeskyttelse, altså er det ulovlig å ta backup KUN dersom du må cracke spillet eller på annen måte omgå kopisperrer. Men svært få konsollspill (som ikke er på CD/DVD) har kopibeskyttelse, så selv i USA er lovlig å ta personlige ROM backups i de fleste tilfeller. Selve utstyret som tar backupen, er like lovlig som en CD-brenner. Trodde du skrev dette til meg Men ja, inntil Stigtrix kan bevise dette er ulovlig uten å komme med svada svar, så kan jeg være enig med han. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Åndsverksloven sier at kopiering til personlig bruk i utgangspunktet er lov (§ 12 første ledd). Den sier også at denne retten ikke gjelder fremstilling av datamaskinprogrammer (§ 12 annet ledd bokstav b). Videre er det i alle tilfeller ulovlig å fremstille eksemplarer på bakgrunn av en ulovlig gjengivelse (altså er det ulovlig å laste ned dersom opplastingen er ulovlig), og det er også ulovlig å bryte tekniske beskyttelsessystemer eller omgå kopisperrer/-beskyttelser for å skaffe seg kopier (§ 12 femte ledd). Det er også ulovlig å inneha midler "hvis eneste formål er å gjøre det lettere ulovlig å fjerne eller omgå tekniske innretninger til beskyttelse av et datamaskinprogram" (§ 53c). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå