Gå til innhold

Diskusjon rundt lovligheten av emulatorer/ROMs

Anbefalte innlegg

Husk at emulatorer og ROMs er ulovlig, så det er litt uheldig å "reklamere" for det her ;)

De Android-spillene jeg har kost meg mest med er Cut the Rope og Angry Birds.

Det mest irriterende er at betalversjonen av Angry Birds ikke er tilgjengelig i Europa : /

Jeg misliker sterkt reklamen som dukker opp. Plants VS Zombies er heller ikke tilgjengelig for det europeiske markedet. Amazon er pill råtne, slik de holder noe av det beste vekk fra oss...

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er roms ulovlig? Jeg trodde det var greit når man eide spillene man emulerte?

Ja, det er ulovlig selv om du eier spillet.

Det blir det samme som nedlasting av film og programvare: du har ikke kopiert selv.

Jeg har engasjert en norsk advokat til å se på saken, men jeg vet ikke om det kommer til å bli lovlig i Norge.

Det hadde vært kjempefint om det ble det, slik at jeg kunne spilt alle spillene jeg har kjøpt som er vanskelige å få tak i (f.eks spill jeg har mistet CD etc. til) eller er samlerobjekter.

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Hva om jeg kopierer roms selv?

Da må du ha utstyr som desverre er ulovlig : /

Det er veldig kjipt at det er slik, men sånn er det...

Det er ikke ulovlig med utstyr for å ta personlige backups av roms. Har selv utstyr som tar backups av gameboy advance spill og det er fullt lovlig.

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig med utstyr for å ta personlige backups av roms. Har selv utstyr som tar backups av gameboy advance spill og det er fullt lovlig.

Sorry Mac, men da har du blitt lurt!

Det er ikke lovlig. Les the Millenium Act og snakk med noen advokater, så vil du innse at det ikke er lov ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke lovlig. Les the Millenium Act og snakk med noen advokater, så vil du innse at det ikke er lov ;)

Setter pris på link som beskriver hvilken norsk lov som brytes ved bruk av slikt utstyr. Har du det? Når jeg google Millenium Act finner jeg bare masse linker til amerikanske artikler, som selvfølgelig er irrelevant.

Lenke til kommentar

Amerikanske lover gjelder ikke i Norge.

Jeg er ikke helt tilbakestående, så jeg vet det, men det er det nærmeste man kommer en lov som kan omfatte spill. Bare for at du skal få et bilde av det ;)

Jeg burde kanskje presisert det. Åndsverkloven er det som gjelder i Norge, men den omfatter ikke spill spesifikt, og det blir litt annerledes med spill ifølge advokaten jeg snakket med.

Link:

http://lovdata.no/all/tl-19610512-002-005.html

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt tilbakestående, så jeg vet det, men det er det nærmeste man kommer en lov som kan omfatte spill. Bare for at du skal få et bilde av det ;)

Jeg burde kanskje presisert det. Åndsverkloven er det som gjelder i Norge, men den omfatter ikke spill spesifikt, og det blir litt annerledes med spill ifølge advokaten jeg snakket med.

Link:

Jo, du er helt tilbakestående. Klarer du ikke innse at du ikke har greie på dette?

Lenke til kommentar

Link:

Rart du sier det ikke er lov når det finnes sider som faktisk selger dette ferdigsatt med mulighet for backup lagring helt lovlig. Ja, disse sidene er norske.

La meg referere til den første setningen på den loven du ga ut

Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk.

Jepp, man får faktisk laste ned roms dersom man har spillet selv. Den loven gir så vidt info om dette angår spill, men bare andre elektronisk multimedia som f.eks film og musikk.

Neste setning rett etter den første:

Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed

Men man kan derimot ikke misbruke dersom man ikke har orginalkopien/eller fått tilattelse fra opphavsmennene.

Dette er mine tolkninger og kan tolkes annerledes.

EDIT: Et veldig enkelt skoleeksempel: http://www.skolenettet.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=29566&epslanguage=NO. Husk at eksemplet gjelder musikk.

Endret av nKyb
Lenke til kommentar

@ nKyB

At noen selger det vil ikke dermed si at det er lovlig.

Er de fake Ray Ban-brillene du får på diverse torg i Norge lovlige? Nei...

Du er veldig selektiv når du tolker loven. Når du laster ned er det ikke du som kopierer, og de programmene som er brukt for å emulere den respektive spillkonsollen er ulovlige fordi de bryter opphavsretten. Sett deg inn i saken før du kommenterer.

Det blir det samme som å laste ned filmer etc. - selv om du har filmen fra før er det ikke lov.

Jeg har snakket med en advokat i justisdepartementet, så han har nok greie på den han snakket om.

Lenke til kommentar

Ja, men har han advokaten din lagt ut paragrafer som gjelder for spill? Og pluss, du har selv sagt at det er ulovlig å kopier selv til privatbruk, men er faktisk helt lovlig i Norge. Kanskje jeg tar feil angående nedlastning fra det offentlige, men jeg tar ikke feil når det gjelder selvlagde backupfiler til privatbruk. Det er helt lovlig å lage mp3 filer fra cden du har kjøpt til mobilen din f.eks. Så hvorfor skal ikke dette gjelder for spill også?

Lenke til kommentar

Ja, men har han advokaten din lagt ut paragrafer som gjelder for spill? Og pluss, du har selv sagt at det er ulovlig å kopier selv til privatbruk, men er faktisk helt lovlig i Norge. Kanskje jeg tar feil angående nedlastning fra det offentlige, men jeg tar ikke feil når det gjelder selvlagde backupfiler til privatbruk. Det er helt lovlig å lage mp3 filer fra cden du har kjøpt til mobilen din f.eks. Så hvorfor skal ikke dette gjelder for spill også?

Fordi programmene som brukes for å ta backup av spill (med mindre det dreier som om DVD eller CD), er ulovlige fordi de bryter med opphavsretten og ofte gjør om på grunnkode etc..

Vi har desverre ingen lover som dekker spillmediet enda. Jeg har engasjert ham, så jeg håper det blir noe. Jeg krysser fingrene for at all form for backup blir lovlig hvis man allerede eier spillet :)

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Fordi programmene som brukes for å ta backup av spill (med mindre det dreier som om DVD eller CD), er ulovlige fordi de bryter med opphavsretten og ofte gjør om på grunnkode etc..

Vi har desverre ingen lover som dekker spillmediet enda. Jeg har engasjert ham, så jeg håper det blir noe. Jeg krysser fingrene for at all form for backup blir lovlig hvis man allerede eier spillet :)

Hmm... grunnkodene på film eller musikk blir også endret da... Jeg ser at du er for backup av spill, men dine kommentarer er litt tynt, synes jeg. At du sier du har snakket med advokat, sikkert bare med en også, er jo bare fra et hode som tenker med sine egne logiske tankegang om et lov som ikke er ennå fastsatt. Det er akkurat som du og jeg er uenig om ting på noe som ikke finnes et fasit svar.

Det er en del her på forumet som tenker det samme som meg, at det er fullt lovlig å ta backup av roms så lenge det ikke finnes noe fastsatte regelverk for spill enda. Jeg ser ikke hvordan dette kan være annerledes fra backup av film og musikk...

Lenke til kommentar

Fordi du ikke endrer koden på en ulovlig måte med musikk og film ;) Derfor.

Det er rett og slett ikke noe annet vi kan gjøre enn å se hva som skjer,

men slik det er i dag er ROMs og emulatorer per definisjon ulovlig : /

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Pr hvilke definisjon? Hvordan vet du at roms endrer koden ulovlig? Resultatet av roms blir jo nesten lik orginalen, men kan også avspilles på en annen enhet. Akkurat som musikk og film. Hvis det er så ulovlig med emulator, hvorfor har ikke f.eks Google Norge tatt tak i dette som fortsatt selges via Android Market? Sony har tapt rettsak angående emulator før, så dette betyr at emulator er lovlig det. Det er bare måten man laster ned roms på, som jeg ser nå, er ulovlig.

Endret av nKyb
Lenke til kommentar

Åndsverkloven sier eksplisitt at backup til personlig bruk er lov, så inntil du beviser med henvisning til lov at dette er ulovlig benekter jeg påstanden din.

Det Digital Millennium Copyright Act (DMCA) omhandler, og som selvfølgelig bare gjelder i USA, er at det er ulovlig å forbigå kopibeskyttelse, altså er det ulovlig å ta backup KUN dersom du må cracke spillet eller på annen måte omgå kopisperrer. Men svært få konsollspill (som ikke er på CD/DVD) har kopibeskyttelse, så selv i USA er lovlig å ta personlige ROM backups i de fleste tilfeller. Selve utstyret som tar backupen, er like lovlig som en CD-brenner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...