y0y0y Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 <html> <head> <title>List All Databases</title> </head> <body> <?php $host = "HER SKAL HOSTEN VÃ�RE"; $username = "BRUKERNAVN"; $password = "PASSORD"; $con = mysql_connect( $host, $username, $password ); if ( ! $con ) die( "Unable to connect to database" ); $result = mysql_list_dbs( $con ); $num = mysql_num_rows( $result ); for( $i = 0; $i < $num; $i++ ){ print mysql_tablename( $result, $i )."<br>"; } mysql_close( $con ); ?> </body> </html> Med denne så lister du alle databasene. Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Vet ikke om det er så mange som er klar over at ordboka ligger tilgjengelig på nett, i en strukturert .txt-fil. Takk for tipset, sfenne NP :-) FYI slet jeg også litt med æøå i forhold til ord-scriptet. Du får bare tweake litt med utf8_encode() og utf8_decode() Lenke til kommentar
EmilFabian Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Jeg har laget et script som henter ut profilbilde fra facebook basert på navn (gitt at personen ikke har NASA-paranoide personvernsinnstillinger). function facebook($name) { if(!stristr($name," ")) $url='http://www.facebook.com/'.$name; else { $url="http://www.google.no/search?hl=en&source=hp"; $url.="&biw=1920&bih=922&q=".urlencode($name); $url.="+facebook&btnI=I%27m+Feeling+Lucky&aq=f"; $url.="&aqi=&aql=&lr=lang_no"; } // prep var $name=strtolower($name); $path='pics/'.preg_replace('/[^A-Za-z0-9-]/', '', $name).'.jpg'; if(file_exists($path) && filemtime($path)>(time()-(60*60*24*7))) return $path; $header="NULL"; $ch = curl_init(); curl_setopt($ch, CURLOPT_HEADER, $header); curl_setopt($ch, CURLOPT_NOBODY, $header); curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, $url); curl_setopt($ch, CURLOPT_SSL_VERIFYHOST, 0); curl_setopt($ch, CURLOPT_USERAGENT, $_SERVER['HTTP_USER_AGENT']); curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, 1); curl_setopt($ch, CURLOPT_SSL_VERIFYPEER, 0); curl_setopt($ch, CURLOPT_FOLLOWLOCATION, 1); curl_setopt($ch, CURLOPT_REFERER, 'http://www.google.no/'); $res = curl_exec($ch); curl_close($ch); $res=htmlspecialchars($res); $res=substr($res, strpos($res,"class=\"photo img\" src=\"")); $res=substr($res,strpos($res, "http")); $res=substr($res,0, strpos($res, """)-1); $res=str_replace("\\","",$res); if(!stristr($res, "profile")) return '404.jpg'; else { $get=file_put_contents($path, file_get_contents($res)); return $path;// <br/>'.strlen($res); } } Scriptet lagrer bildet lokalt, slik at flere oppslag vil returnere det lokale bildet innenfor en tidsramme på 7 dager. Test scriptet live her: http://www.hvpu.no/fbpb/ Stilig! La meg komme med et tips, legg inn en blank HTML-fil i http://www.hvpu.no/fbpb/pics/, slik at ikke alle bildene blir listet Endret 5. oktober 2011 av EmilFabian Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Verdens desidert letteste "jQuery Ajax callback m/ loader-script" (v0.1a :-D) Skal prøve å lage et så lettfattet eksempel som mulig - med en gang du har satt dette opp, bør konseptet være ganske straight forward. index.html <?php include 'inc/ajax.php'; ?> <html> <head> <script type="text/javascript" src="js/jquery-1.6.1.min.js"></script> <script type="text/javascript" src="js/ajax.js"></script> <?php echo qajax("funksjon1","funksjon1.php","funksjon1", "defaultParam=".urlencode($_SERVER["REQUEST_URI"])); echo qajax("funksjon2","funksjon2.php","funksjon2"); ?> </head> <body> <div class="loader" id="loader"></div> <div id="funksjon1" onClick="funksjon1();"></div> <a href="#" onClick="funksjon2('tekst=vis%20dette');">Klikk meg</a> <div id="funksjon2"></div> </body> </html> inc/ajax.php function qajax($name, $file, $div, $params="") { $params='ajaxFile='.$file.'&dummy='.rand(1000,9999).$params; $var='<script>'; $var.='function '.$name.'(extra){'; $var.='$.get("./inc/ajax.php?'.$params.'&"+extra,function(data){'; $var.='$("#'.$div.'").html(data);'; $var.='}, "text");'; $var.='}</script>'; return $var; } // ajax call if(isset($_GET["ajaxFile"])) { if(!file_exists('./ajax/'.$_GET["ajaxFile"])) die('Could not load ajax file './ajax/'.$_GET["ajaxFile"]); else { include_once './ajax/'.$_GET["ajaxFile"]; } } ajax/funksjon1.php print_r($_GET); ajax/funksjon2.php print_r($_GET); js/ajax.js jQuery.ajaxSetup({ beforeSend: function() { $('#loader').show() }, complete: function(){ $('#loader').hide(); }, success: function() {} }); Så... gjør ajax-kall med enkle javascriptfunksjoner. Enklere kan det ikke bli. i din css-fil, lag style for #loading{background-image: url('loader.gif');} eller noe :-) Endret 5. oktober 2011 av sfenne Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Stilig! La meg komme med et tips, legg inn en blank HTML-fil i http://www.hvpu.no/fbpb/pics/, slik at ikke alle bildene blir listet Hehe :-) Lenke til kommentar
y0y0y Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 if(strstr($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],'iPhone') || strstr($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],'iPod')) { header('Location: http://www.MinIphoneSide.com'); exit(); } Denne gjør så Ipod touch eller Iphone blir sendt til en egen side Lenke til kommentar
tnViking Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Sitter å jobber med mitt egen lille skript, det er det første skriptet jeg har laget selv, og er ganske amatør Dette skriptet skal regne ut Ohm på en resistor, har bare brukt If, Elseif og $_POST for å regne ut dette, så det blir da veeldig mye med unødvendig kode, trur jeg PasteBin Hvis noen har en bedre måte å gjøre denne på, ikke for avansert heller, så vis meg gjerne Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Sitter å jobber med mitt egen lille skript, det er det første skriptet jeg har laget selv, og er ganske amatør Dette skriptet skal regne ut Ohm på en resistor, har bare brukt If, Elseif og $_POST for å regne ut dette, så det blir da veeldig mye med unødvendig kode, trur jeg PasteBin Hvis noen har en bedre måte å gjøre denne på, ikke for avansert heller, så vis meg gjerne Ja, du kan bruke switch - enkelt og greit! :-) Endret 7. oktober 2011 av sfenne Lenke til kommentar
tnViking Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Sitter å jobber med mitt egen lille skript, det er det første skriptet jeg har laget selv, og er ganske amatør Dette skriptet skal regne ut Ohm på en resistor, har bare brukt If, Elseif og $_POST for å regne ut dette, så det blir da veeldig mye med unødvendig kode, trur jeg PasteBin Hvis noen har en bedre måte å gjøre denne på, ikke for avansert heller, så vis meg gjerne Ja, du kan bruke switch - enkelt og greit! :-) Takk, du ser vell der at input er f.eks Black, og den er case sensitiv, hvordan kan jeg få black til å være akkurat det samme som Black? Hvis du skjønner hva jeg mener? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 strtolower eller slik: switch($foo) { case 'Black'; case 'black'; echo "foo"; break; } Lenke til kommentar
tnViking Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) strtolower eller slik: switch($foo) { case 'Black'; case 'black'; echo "foo"; break; } takk takk, bruker strtolower Hvordan kan jeg få en tom case/ empty input fra switch? Default funket ikke, bare tullet med $errors PasteBin Endret 7. oktober 2011 av stjernegut Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 strtolower eller slik: switch($foo) { case 'Black'; case 'black'; echo "foo"; break; } Jeg ville gått for strtolower. Kan jo godt hende at noen skriver BLack for eks. Jeg tar meg selv i å slippe shift for sent noen ganger... Koden blir også ryddigere på denne måten spør du meg. @stjernegut Hvilke feilmeldinger får du? Du kan jo alltids teste for empty før du begynner switch/case if(!empty($foo)) : switch($foo) { case 'Black'; case 'black'; echo "foo"; break; } else : echo "empty"; endif; Lenke til kommentar
y0y0y Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2011 <font color="#FF0000">Hvor kort klarer du og få denne til og bli? </font> Lenke til kommentar
Occi Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Tror du må forklare litt bedre. Lenke til kommentar
y0y0y Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 <font color="#FF0000"></font> Altså, Noen som klarer og få denne kortest mulig? Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Hvorfor i all verden bruker du font taggen? Markup skal IKKE blandes med presentasjon per standard. Det er flere fargekoder som kan kortes ned: #ff9900 = #f90, #333333 = #333 osv... du skjønner tegninga. Så svaret blir: <font color="#f00"></font> Poenget mitt er at font taggen utgår med høye kneløft. Brukk CSS for manipulering av presentasjon Dette er tråden om PHP koder btw. Ikke HTML. Endret 9. oktober 2011 av emilkje Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvorfor så mye support og småsnakk i en tråd som omhandler kodesnutter? Generell index.php-fil som tar i bruk ?p=home etc: skrevet selv, ingen guide, så kan være noen dårlige løsninger, men funker fint <?php // inkluder dine .php-filer og klasser her // opprett klassene dine her $f_allow = array(); // liste over mapper som kan brukes vha. ?f=folder $p_allow = array(); // liste over filer som kan brukes vha. ?p=file $f = $_GET['f']; // hent ?f=folder $p = $_GET['p']; // hent ?p=page header("Content-Type: text/html; charset=UTF-8"); // noobsafe force UTF8 session_start(); // evt. put din head.php her if(!empty($f)) { if(in_array($f, $f_allow)) { if(!empty($p)) { if(in_array($p, $p_allow)) { if(file_exists($f."/".$p.".php")) { include($f."/".$p.".php"); } } else { echo '<div class="errormsg">Fant ingen fil ved dette navnet. Sjekk om URL er skrevet' . ' riktig og prøv igjen på nytt.</div>'; } } else { // putt forside tekst her, gjerne via require() } } else { echo '<div class="errormsg">Fant ingen mappe ved dette navnet. Sjekk om URL er skrevet' . ' riktig og prøv igjen på nytt.</div>'; } } else if(!empty($p)) { if(in_array($p, $p_allow)) { if(file_exists($p . ".php")) { include($p . ".php"); } } else { echo '<div class="errormsg">Fant ingen fil ved dette navnet. Sjekk om URL er skrevet' . ' riktig og prøv igjen på nytt.</div>'; } } else { // ingen $_GET satt, skriv standard forsidetekst } // putt din footer.php her om du har // avslutt db og scripts, ikke nødvendig, men god vane ?> Det blir jo veldig lite dynamisk, da hver gang man legger til en fil, må man i gang med å redigere php-dokumentet. En greiere måte å gjøre det på kan være slik: <?php /* I N K L U D E R I N G S S K R I P T * v 1.0 * * Skrive av Ola Mjanger (2005) * * Artikkel om inkludering med PHP: http://www.norskwebforum.no/viewtopic.php?t=12111 * * */ /* I N N S T I L L I N G A R */ /* Lim inn på toppen av dokumentet * Forandre variablane etter dine ønsker */ $handlername = 'page'; // her blir linkane ?side=xxx. Forandre til det du bruker $defaultSide = 'main.php'; // den fila som blir inkludert dersom inga side er etterspurt i URL-en $includePath = 'includes/'; // stien til mappa sidene som skal inkluderast ligg i $errorPage = '404.php'; // fila som blir inkludert dersom ei side som ikkje ligg i mappa blir etterspurt $filendelse = '.php'; // filendelsen på filane som skal inkluderast /* S C R I P T S T A R T */ /* Første delen henter variabelen i url-en og alle filnavn i mappa du skal inkludere frå */ /* Treng ikkje endrast */ $URLside = &$_GET[$handlername]; // lagar ein enklare variabel for variabelen sendt gjennom url-en $rep = opendir($includePath); // åpnar mappa som er satt i $includePath while ($file = readdir($rep)) { if($file != '..' && $file !='.' && $file !='' && !is_dir($file)) // unngår mapper { $filer[]=$file; // legg alle filane i mappa inn i $filer-arrayet } } closedir($rep); // lukker mappa if (!isset ($URLside)) // viss det ikkje blir sendt ein variabel gjennom url-en for å bestemma kva side som skal inkluderast { $side = $includePath . $defaultSide; // blir filen satt i $defaultSide inkludert } else { $side = $URLside . $filendelse; // legg til filendelsen satt i $filendelse for å if (in_array ($side, $filer)) { // sjekker om den etterspurte sida er i arrayet $side = $includePath . $side; // inkluder sida } else { // ellers $side = $includePath . $errorPage; // inkluder filmeldinga, satt i $errorPage } } /* I N K L U D E R I N G S D E L */ /* Lim inn der innhaldet skal inkluderast */ include_once $side; // inkluderer sida som er bestemt gjennom diverse testar ?> Den er (var i hvert fall den gangen jeg brukte den) sikker, og hindrer en i å se andre filer enn de i en spesiell mappe. Men de kan man hente fritt uten å måtte legge til i et array hver gang. Artikkelen: http://norskwebforum.no/viewtopic.php?t=12111 if(strstr($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],'iPhone') || strstr($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],'iPod')) { header('Location: http://www.MinIphoneSide.com'); exit(); } Denne gjør så Ipod touch eller Iphone blir sendt til en egen side En bedre måte å gjøre dette på er å bare lenke til to css-filer i header, der den ene er mobilversjon og den andre vanlig. Man kan sette atributt "media". Så vil mobilene selv velge mobilversjonen, og pcer vanlige versjonen. Eks. <link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="screen.css" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" media="print" href="print.css" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" media="handheld" href="mobile.css" /> Her er det også en css som gjelder ved print. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 <span id="x">tekst</span> Vil være det korteste, og som ikke påvirker layouten. Å i det hele tatt bruke <font>-taggen er veldig dårlig kode. Det er blant annet fjernet i HTML5, depracated siden HTML4 og sett ned på siden CSS ble lansert. Lenke til kommentar
slacky Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) function shorturl($link, $length) { $enc = array(""", "'", "\", """, "'", "<", ">"); $dec = array("\"", "'", "\\", '\"', "\'", "<", ">"); $link = str_replace($enc, $dec, $link); if (strlen($link) > $length) $link = substr($link, 0, ($length-3))."..."; $link = str_replace($dec, $enc, $link); return $link; } //eks: echo "<a href='http://www.hardware.no/artikler/dell_vostro_v131/102441'>".shorturl('http://www.hardware.no/artikler/dell_vostro_v131/102441', 25)."</a>"; //eks 2: <a href='www.dinside.no?news=".$data['news_link']."'>".shorturl('$data['news_title']', 35)."</a> Fin å ha i overskrifter (nyheter, forum, blogg etc..), eller lignende, om folk skriver flere setninger f.eks.. Endret 9. oktober 2011 av tROOP4H Lenke til kommentar
y0y0y Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 <html> <head> <title>Kalkulator</title> </head> <body> <h2>Kalkulator eksempel:</h2> <form method="post" action> <input type="text" name="n1"> <select name="act"> <option value="add">Adder +</option> <option value="take">Subtraher -</option> <option value="div">Divider :</option> <option value="mul">Multipliser *</option> </select> <input type="text" name="n2"> <br><input type="submit"> </form> <p> <?php if(isset($_POST["act"])){ $n1 = $_POST["n1"]; $n0 = $_POST["act"]; $n2 = $_POST["n2"]; if($n1 != '' || $n2 != ''){ echo "<span style=\"color:blue;font-size:30px;font-weight:bold;font-family:Jokerman;\">Svar:</span><br>"; if($n0 == "add"){ $ny = $n1 + $n2; $ny = str_replace("." , "," , $ny); echo "$n1 + $n2 = $ny"; } elseif($n0 == "take"){ $ny = $n1 - $n2; $ny = str_replace("." , "," , $ny); echo "$n1 - $n2 = $ny"; } elseif($n0 == "div"){ $ny = $n1 / $n2; $ny = str_replace("." , "," , $ny); echo "$n1 : $n2 = $ny"; } elseif($n0 == "mul"){ $ny = $n1 * $n2; $ny = str_replace("." , "," , $ny); $ny = number_format($ny); echo "$n1 * $n2 = $ny"; } else{ echo "<span color='red'>Beklager, det ble noe feil...</span>"; } } else{ echo "Du har ikke skrevet noe..."; } } ?> </p> </body> </html> Her har vi en enkel kalkulator. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå