Gå til innhold

Trenger hjelp til å komme i gang.

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Til å begynne med vil jeg si at jeg har lest starttråden i "Veiledning til nybegynnere" og funnet mye interessant der. Men jeg føler meg fortsatt veldig usikker på ting og ber dere her om hjelp til å forme et fornuftig treningsprogram for meg. Jeg håper at dere kommer med konkrete tips eller spør meg ut om ting for å kunne gi meg et godt svar. Jeg skal prøve så godt som mulig å formulere mine ønsker og målsetninger.

Jeg har lyst til å aktivt og målbevist trene styrke, men synes det er litt vanskelig å motivere seg i det lange løp når jeg ikke har en plan for progresjon eller forståelse for hvordan styrketrening egentlig fungerer. Jeg har trent litt styrke før opp igjennom årene, men det har alltid dabbet av ganske fort fordi jeg ikke har en god nok plan.

Det jeg har lyst til å oppnå er å få vekk litt fett og erstatte det med mer markert muskulatur. Litt større armer, litt mer markert bryst og kanskje en antydning til vaskebrett, men målet er ikke å bli størst mulig eller mest mulig definert. Beina må selvfølgelig med. Jeg har planer om å trene 4 ganger i uken, f.eks 2 økter kardio og 2 økter styrke. For meg er det viktig å være realistisk, 6-7 treninger i uken blir det nok aldri.

Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. For meg høres det logisk ut å trene basisøvelser, men hvilke øvelser bør jeg da velge? Hvor lenge bør hver økt være, hvor mange uker før jeg endrer belastning, hvor mange sett/repp osv.

Jeg er 190 cm høy og 90 kg. Har vært aktiv hele livet med fotball, jogging, sporadisk vekttrening, fjellgåing og nå også fjellklatring, men for det meste på mosjonistnivå. Har forsåvidt ikke noe problem med vekten, men vil erstatte fett med muskler.

Kan dere sammen med meg lage et treningsprogram som kan passe for meg? Jeg vil fortløpende i denne tråden lage en oversikt etterhvert som rådene kommer inn, men startet med blanke ark.

Min treningsoversikt:

Ingen tips er mottatt. Jeg trenger din hjelp :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å begynne på stronglifts 5x5? Du kan lese mer om det her:

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

:)

Har du prøvd dette selv? Hele den siden var fylt med typisk salgsjalla som prøver å overbevise deg om at dette er The shit, alt er enkelt, alle kan få det til og at forfatteren har prøvd "alt annet" før han kom fram til dette. Blir skeptisk med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvs stronglifts personlig, men dette er et kjent program som MANGE har hatt suksess med. Her har du forumets treningstråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=335171

Der kan du spørre om alt du måtte lure på. Og der kan også flere bekrefte at stronglifts 5x5 ikke er noe jallaprogram :) Om jeg tenker etter, skulle jeg faktisk mene at bl.a Schwarzenegger hadde sin periode med dette oppsettet.

Lenke til kommentar

Hva med å begynne på stronglifts 5x5? Du kan lese mer om det her:

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

:)

Har du prøvd dette selv? Hele den siden var fylt med typisk salgsjalla som prøver å overbevise deg om at dette er The shit, alt er enkelt, alle kan få det til og at forfatteren har prøvd "alt annet" før han kom fram til dette. Blir skeptisk med en gang.

Det er maaange som har brukt det programmet, og mange her på forumet (meg selv inkludert). Det har noe for seg. Har ikke veldig lang bakgrunn med det, men det er bra saker.

Lenke til kommentar

Trente Stronglifts 5x5 i omtrent et halvt år i fjor.

Gikk fra 5x5 med 50kg til 100kg på 6 uker som jeg vil si er greit. Jeg merket på kroppen at jeg ble mye større og mer markert. Er veldig fornøyd med Stronglifts, og jeg vil si at det er et av de beste nybegynner programmene.

Lenke til kommentar

Trente Stronglifts 5x5 i omtrent et halvt år i fjor.

Gikk fra 5x5 med 50kg til 100kg på 6 uker som jeg vil si er greit. Jeg merket på kroppen at jeg ble mye større og mer markert. Er veldig fornøyd med Stronglifts, og jeg vil si at det er et av de beste nybegynner programmene.

100% økning på 6 uker høres veldig mye ut. Noe sier meg at du ikke startet på maks.

Ellers er det greit å vite at du har hatt progresjon med programmet. Har kommer til å velge en av dem nå til uken når jeg får sjans til å begynne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...