Gå til innhold

Dimmer - Elko 315GLE


Anbefalte innlegg

Skal bytte ut bryterne i huset med dimmere. Har kun glødepærer i huset og maks watt per punkt er 240 watt. Tenker å kjøpe dimmere fra Elko - 315GLE. Er det noen som har erfaringer med denne dimmeren? Er den sikker? Holdbarhet? Lager den mye støy?

 

Har forstått det slik at dersom en har 4 dimmere i en boks må en ikke belaste dimmeren med mer enn X antall prosent av maks belastning. Noen som vet hvor mye det er snakk om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen til forumet.

Dette er en jobb for en elektriker! Elektrikeren sørger for at utstyret som blir montert er ihht relevante normer og forskrifter, at den har riktig kvalitet, og evt. samtidighetsfaktorer som må taes hensyn til.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Takk for det. Elektriker skal ta seg av monteringen, men dimmerne skal jeg kjøpe selv. Må derfor finne ut hvilke dimmere jeg skal kjøpe. Regner med 315GLE er ok, men ville bare høre om noen har erfaringer med denne. Selges på Clas Ohlsen, så ble litt skeptisk:)

Lenke til kommentar

Godt å høre, 315 GLE er knall!

Ved høyere tempereaturer enn 25 grader, eller flere dimmere montert i samme kapsling/boks må man beregne mindre effekt, men jeg klarer ikke å bli helt klok på tallene ut fra elko's brukerveiledning: http://elko.no/elko2_nor/frontend/mediabank/21046/Bruksanv3962.pdf

De har ikke noe spesifikke tall på antall dimmere og effekt, men en graf som viser effekt ved gitte tempereaturer. Grafen stuper ganske bratt, så ved 2 dimmere i samme kapsling/boks og belastninger over 200W ville jeg vurdert 630 GLE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...