Gå til innhold

Hvordan kobler jeg PC-en til TV-en?

Anbefalte innlegg

Som dere ser er det første gang jeg poster her. Håper dette er et bedre forum enn vgd sin dataforum. Som dere også ser har jeg 00 peiling om datamaskiner og det meste rund dem. Men jeg har fått tak i noen brukte som jeg håper å sette i stand. Til det trenger jeg deres hjelp. Jeg tenker å koble 1 pc til den store flatskjermen for å se videor på tv. Den andre skal jeg bruke til alt annet. Målet mitt er å komme på nettet med dem og finne litt ut om pcer.

Er det en vennling sjel der ute som har både litt tålmodighet og litt tid? Til å forklare hvordan jeg, step by step, finner ut:

Hvor sterk\stor pcen er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

linken fungerte ikke. hvis det var en link da? ellers takk for hjelpen

jeg googlet og fant siden. men ble bare forvirret. Uansett, kan ikke vi gjøre det på den gode gamle måten? den med kontrollpanel....jeg har heller ikke kommet på nett med pcene ennå.

Men det fungerte på\for denne maskinen. Ganske grei i grunn. Så nå gjelder det bare å komme på nett med de andre..

Endret av 00peiling
Lenke til kommentar

Everest Extreme version installer link. http://www.aida64.com/downloads/aida64extreme180exe

Programmet kan finne ut mye om en PC, hvilket hovedkort det har, prosessor, skjermkort + mer.

Men ofte letteste måten å finne ut de lette spesifikasjonene er enten å søke på nettet etter modellbetegnelsen, om det er en laptop eller ferdigbygget stasjonær fra en produsent.

Om man ikke finner noe via søk, så kan man også høyreklikke på "min datamaskin" iconet, eller klikk start nede til venstre og høyrklikk på "min datamaskin/datamaskin". Eller trykk windows tasten, den nede til venstre som ser ut som ett flagg (mellom ctrl og alt tasten) hold den nede og så trykk pause/break tasten oppe til høyre. Der står det hvor mye RAM man har prosessoren. Det gir ett grovt inntrykk av PC'en.

Lenke til kommentar

1000 takk til overraskende mange bra svar. Lærte endel allerede.

nå har jeg startet denne pcen, uten internett foreløpig.

Fra det jeg har lært idag ser jeg at det ikke er store greier:

xp professional 2002 versjon

Intel®

Pentium ® 4 CPU 1.80Ghz

1.82 Ghz 1.00 Ram

Antar at ® betyr registert

Men hvorfor er det både intel og pentium. trodde det var to forskjellige merker?

Hva er 4 cpu?

Tror neppe dette går an å ha trådløs nett på denne??

Faktisk fant jeg "Veiviser for trådløs nettverk"

Når jeg klikker på den ber den meg angi et navn for nettverket. Hvor finner jeg (SSID)?

Maskinen jeg skriver fra nå har tråløs internett

Endret av 00peiling
Lenke til kommentar

Intel er produsenten av selve prossesoren som heter Pentium, ergo Intel : Pentium.

Selve prossesorhastigheten og desverre alderen på denne tilsier at den neppe kan brukes på mer moderne operativsystem og du er dermed låst til windows xp som forsåvidt er greit nok til helt enkle oppgaver dog :

*Windows xp har desverre mange sårbarheter og sikkerhetshull.

*Windows xp tar litt mange ressurser i forhold til konkrete "linux" versjoner om du skal bruke den til noe fornuftig.

Sånn sett så anbefaler jeg at du benytter deg av pcen til å leke deg litt med den uten å være redd for å gjøre alt for mye feil.

SSID : ssid er som regel passordet som du bruker når du kobler deg opp til nettverket / internett.

Lenke til kommentar

En Pc som er basert på en Pentium 4-prosessor på 1,8 GHz (sannsynligvis denne) og ikke har mer enn 1 GB RAM vil sannsynligvis ikke være veldig brukbar til særlig mye. Filserver, enkelt kontorarbeid eller gamle spill kan hende, men den vil ha problemer med å dra film i noen større oppløsning enn DVD-kvalitet. Sannsynligvis vil en moderne Atom-basert laptop til 1795,- være til større nytte på de fleste områder enn denne maskinen.

Lenke til kommentar

SSID : ssid er som regel passordet som du bruker når du kobler deg opp til nettverket / internett.

Kanskje eg missforstår deg nå, men SSID er navnet på nettverket :)

Stemmer. Skrev feil ovenfor og passordet skulle være "navnet" , litt mer informasjon her

Avhengig av typen trådløst nettverk så vil SSID kunne dukke opp eller ei (benytter man seg av skjult SSID så må man vite nettverksnavnet og passordet for å få tilgang).

I tillegg har man forskjellige måter å sikre nettverket sitt med som WEP , WPA , WPA2 , det er dog viktig at man bruker den mest sikre av disse som er WPA2 (http://en.wikipedia.org/wiki/WPA2#WPA2)

Lenke til kommentar

hadde bare tenkt å bruke pcen til avislesing på nett, youtube etc etc...spiller ikke spill

men hvor finner jeg denne ssid? har hørt det blir det mindre styrke hvis flere pcer i huset tråløse?

jeg må visst også opprette tråløs netverk

Endret av 00peiling
Lenke til kommentar

men hvor finner jeg denne ssid?

Det er din trådløse router (eller aksesspunkt) som broadklaster ssid. Dette navnet kan du selv definere i din router.

Først vil jeg si at jeg nå har koblet pcen til den store flatskjermen i stua med ledning til routeren. Fungerer OVERRASKENDE utmerket. Med tråløs mus og tastatur. Sett mye på youtube...spilt tetris etc etc. Regner med at den blir stue\tv pc til fruen ikke liker den mer.

Men

1. Er den virkelig så liten som den gir uttrykk for? Det står 74,5 ledig på harddisken. Hva betyr det i forhold til de GHz nevnt før?

2. Det er din trådløse router (eller aksesspunkt) som broadklaster ssid. Dette navnet kan du selv definere i din router.

Kan du vennligst forklare det mer? Hvordan definerer jeg det?

Ellers må jeg takke dere for tålmodigheten dere har visst for mine "stupide" spørsmål.

Lenke til kommentar

1. Harddisken og GHZ som du sier har ingenting med med hverandre å gjøre. GHZ er et uttrykk lenger oppe her, som forteller klokkehastigheten på prossesoren. 74.5 sier oss egentlig ingenting heller. Står det GB (gigabyte) eller MB (megabyte) bak det tallet?

2. Et trådløst nettverk/modem/router sender ut trådløse/trådløst signal som nettverkskortet ditt på maskinen plukker opp. Om du då har trådløst nettverkskort selfølgelig. Og får å gjøre forklaringen veldig enkel. Så sender det trådløse modemet ditt ut et nettverksnavn, som då er navnet på nettverket ditt, feks HUS1, eller Familien Hansen. Skjønner? Og når du går inn og skal koble deg til det nettverket du har, så finner du det enkelt i listen over tilgjenelige nettverk. Det er også dette som heter SSID = Nettverksnavn.

For at du skal definere det navnet må du inn på modemet ditt og konfigurere den til et annet navn. Men sia du overhode ikkje har noen peiling som du sier, så trur ikkje eg du skal prøve deg på det :p Med tanke på at det er flere innstillinger der du kan klusse til, og med det forsvinner internetten din.

Håper det var litt oppklarande :)

Lenke til kommentar

Er den virkelig så liten som den gir uttrykk for? Det står 74,5 ledig på harddisken. Hva betyr det i forhold til de GHz nevnt før?

"Liten" er et svært lite dekkende begrep for en datamaskin som helhet, med mindre du sikter til fysisk størrelse på kabinettet. Derimot kan du godt betegne lagringskapasiteten på harddisken (der harddisk er en av de interne komponentene i maskinen, akkurat som f.eks. prosessor og skjermkort) som "liten", "stor" eller hva som enn måtte passe.

Når det står 74,5 ledig på disken regner jeg med du mener GB (gigabyte). En byte består av 8 bit, der en bit er et tall mellom 0 og 1. En gigabyte er da en milliard byte, eller 8 milliarder bit, roughly. Dvs at på én gigabyte kan du lagre en kombinasjon av opptil ca 8 milliarder nullere og enere, og all data på maskinen din (bilder, tekst, lyd, video etc.) er bygget opp av disse nullerne og enerne.

Imidlertid sier dette lite om ytelsen på maskinen din, altså hvor godt egnet den er til å utføre oppgaver som f.eks. å se på video eller spille spill. Her er komponenter som prosessor, internminne og skjermkort langt mer vesentlig. En prosessor har en klokkefrekvens som typisk betegnes i GHz (gigahertz), altså milliarder operasjoner (svingninger) per sekund. Imidlertid nytter det ikke nødvendigvis å se på klokkefrekvens alene, ettersom en prosessor kan ha flere kjerner, større hurtiglager etc. enn en annen modell, og dermed likevel potensielt yte bedre enn en annen prosessor med høyere klokkefrekvens.

Internminne (RAM) er datamaskinens korttidshukommelse, der harddisken er maskinens langtidshukommelse. RAM betegnes typisk også i gigabyte, og jo mer RAM, jo flere applikasjoner vil maskinen kunne kjøre samtidig uten at den begynner å gå tregt. Når RAM er fyllt opp vil maskinen bruke sidevekslingsfilen som ligger på harddisken, og ettersom harddisk er et langt tregere lagringsmedie enn RAM vil maskinen etterhvert begynne å gå temmelig tregt.

Skjermkort har både sitt eget internminne (betegnet i gigabyte) der grafikkdetaljer/teksturer i spill osv lagres når de er i bruk, men det har også sin egen grafikkprosessor som betegnes i GHz. Imidlertid er det også en hel del andre vesentlige elektroniske komponenter i et skjermkort, og den beste måten å vurdere hvor godt et skjermkort yter er å måle det opp mot andre skjermkort. Dette kan gjøres i f.eks. benchmarkingprogramvare som 3dmark, eller man kan se på antall bilder per sekund skjermkortet klarer å generere i spill.

Alt i alt finnes det ingen god overordnet målestokk for "hvor bra" en maskin er. En maskin kan ha god lagrinskapasitet, men samtidig være dårlig egnet til f.eks. spill. En annen maskin kan ha knøttliten lagringskapasitet, men om resten av komponentene e gode kan den være langt bedre egnet til spill. Det gjelder å vite hvilke komponenter som er vesentlige for din bruk, for å finne ut hvor godt egnet maskinen er.

Lenke til kommentar

Takk igjen

så langt er alt bra. Men noe annet jeg lurer på og har lurt på lenge er:

1. Pcen har en låsbart port\dør foran som skjuler alt av knapper og dvd\cd\floppy disk innganger etc . Det jeg lurer på er hva er vitsen med en slik lås idag? Hvis noen skal stjele noen innfo kan jo det kopieres og sendes på mail til hvem som helst? Dessuten har jo pcen flere usb porter bak hvor det kan settes inn minnebrikker? Så hele vitsen med slik lås mulighet faller jo bort?

2. En annen direkte grunn til at jeg spør om det er at jeg faktisk ønsker en slik mulighet for min pc, slik at ingen ansatte stjeler\kopierer det de jobber med. La oss si at jeg har satt noen til å jobbe med opprettelsen av en spesiell adresse database som kan være ganske verdifult. Altså at det kanskje ikke finnes noen tilsvarende her i landet. Som kjent betaler firmaer penger for adresse databaser av alle slags. Hvordan sikrer jeg meg at folk som lagerer for meg ikke tar med hjem kopier? Databasen er basert på navn kopiert fra kataloger på nettet og limt til xl.

Lenke til kommentar

1 : Låsen er vel mer ment for å hindre unger i å leke seg med pcen eller kunne slå den på (regner med at "døren" dekker over power knappen også) , den er selvsagt ikke ment som en avskrekker for en tyv.

At man har Usb tilkoblinger i bakkant av pcen er jo direkte begrunnet av måten datamaskinen er bygd på , det går fint å slå av usb via bios men man kan risikere at tastatur etc (om man da ikke bruker ps/2 tilkoblingen isteden) slutter å fungere.

2 : For å stjele noe fra pcen din så må man jo få tilgang , dette kan du selvsagt stoppe ved at du som sagt slår av usb tilkoblingene allerede fra oppstart (noe jeg ikke anbefaler ) eller du sørger for at windows ikke tillater bruk av usb lagringsmedium eller cd/er noe som må gjøres som administrator av systemet.

Desverre på et Windows XP system så finnes det såpass mange sikkerhetshull at man kan få tilgang til admin passordet om man vet hva man må gjøre og dermed så vil mange av tiltakene være bortkastet tid, det lureste blir nok å få tak i en kraftigere og mer moderne pc og sørge for å ha en oppdatert versjon av windows 7 der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...