Gå til innhold

17 - 19 fot. Skal jeg ta Rib - Skjærg.jeep el Daycrusier


Anbefalte innlegg

Vi (fam på 4) har svært liten båt erfaring.

 

Var nettopp ute med venner i en 16 fot Rib. Kona ble helfrelst og foreslå at vi anskaffer oss en båt i prisklasse 90 - 120 tusen kr. Ungene koste seg også masse i båten. De er snart på 4 og 6 år så å falle overbord faren er stadig minkende.

 

Jeg ble også svak for rib, men ville hatt den noe større da. 17 - 19 fot, men da finnes det ikke mye i den prisklassen. Mye mer utvalg i jeep og day...

 

Fordelen med Rib er - tåler en del for en nybegynnere, sjøsterke, lite sprut tross lave og åpne, lettkjørte og går godt - god lastekapasitet.

 

VI tenker i utgangspunktet dagstur båt på fine dager. Men må kunne vende hjem om vær og vind øker på.

 

Bør jeg heller ta Skjærgårdsjeep eller daycruiser.

 

(det betyr selvsagt en del at båten er relativt ny, er sjøsterk og sikker, kan gjøre en 35 - 40 knop). Relavtivt ny ca fra 2004 og opp. Vil helst ha en nyest mulig - spes motor slik at man slipper å stoppe midt utpå fjorden.)

 

Og hvilken merke båt bør man velge. Gjerne Rib merke også???

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har en Zodiac Pro 9-manns, som vel er 16 fot eller så.

 

Det er sant at de tåler en del, og på vanlige dager med litt bølger er det lite sjøsprut å snakke om, men med en gang det starter å blåse litt og du får 1 meter bølger midt i fleisen er den ikke akkurat en drøm å kjøre. Nå bruker vi den primært til jolleseiling, og trengte derfor en RIB for å ha en myk kant rundt som ikke ødelegger verken vår båt eller jollene, så det var ikke så mange andre alternativer enn en RIB.

 

Litt av problemet med RIB er jo at de blir ganske brede, fordi du har en svær luftpontong rundt hele båten. Til fine dager vil du ikke merke noe, men når det starter å blåse skjer det et par ting som ikke er kjempehyggelige for nybegynnere:

 

1) Hvis du prøver å kjøre fort mot bølger og vind (noe jeg dessverre må gjøre med jevne mellomrom), og du får baugen godt opp i luften, vil du få en svær overflate under som vinden tar tak i, og du vil få noen ekle situasjoner. Dette kan jo naturligvis løses ved å ikke kjøre i plan, men for min del, som seiltrener, er det ofte nødvendig å gjøre det, og det er ikke behagelig.

2) Du vil garantert bli bløt, så å kjøpe inn litt ordentlig tøy er nødvendig. Det er greit på fine dager, men når du får bølger er det ikke mye høyde på båten som stopper vannspruten som kommer, selv når du ligger med vinden fra siden uten å kjøre.

 

I tillegg er det jo, som nevnt over, en bred båt, og dermed vil du ikke få den samme topphastigheten som en smalere båt, fordi du får betydelig mer overflate. Vi har en 50-hester på vår, men vi gikk ned én størrelse på propellen for å få den litt lettere i plan. Målte den med GPS en gang, med bare meg oppi, og da endte jeg vel på 33 knop som topphastighet. Med standardstørrelsen på propellen vil den gå litt fortere, men du vil bruke lengre tid på å komme i plan. Familievenner som har samme båten (den er ganske utbredt i seilmiljøet pga størrelse og hvor praktisk den er) men med standardpropellen gikk ned ganske fort, fordi den rett og slett slet med å komme i plan når man hadde 4-5 personer oppi og litt bagasje. Noe å tenke på. Nå har vi gått ned ytterligere enda en størrelse, etter at propellen fikk litt juling av noe herk som lå i vannet, og den skvetter opp i plan kjempefort, og holder vel rundt 30 knop som absolutt toppfart, tenker jeg.

Hvis du skal opp mot 17-19 fot derimot, da må du ha 75 hester for å komme deg greit fremover, og den større motoren vil reflekteres i prisen, i tillegg til den fysiske størrelsen på båten.

 

Sitteplasser kan jeg også ta litt kjapt om: Du sitter jo på pontongen, og det er kjempefint når det er rolig sjø. Når det derimot er litt mer bølger, dere vet at dere burde komme dere hjem og det kanskje regner litt, er det mindre hyggelig. Du får plass til kaptein og én person på benken bak, typisk (kanskje 2 små barn), men da er sistemann enten nødt til å sitte på en våt pontong og få kontinuerlig sjøsprut på seg, og det gjelder forøvrig også for dere som sitter bak på benken. Alternativet er å sitte foran i baugen, på et hardt plastlokk, og det er lite behagelig når det er litt sjø. Båten vår har også tendens til å hoppe en del, og den skjærer ikke like godt gjennom bølger som en høy båt som ikke er 50 meter bred, så det eneste reelle alternativet er pontongen, og som nevnt er ikke det alltid like koselig.

 

Med ditt budsjett ville jeg enten sett på en 16-fots RIB (det er jo andre merker enn Zodiac, Bombardier f.eks.) med en 50-hester bakpå (vi har en Evinrude E-Tec, 2-takter) eller droppet tanken på RIB og heller gått for en vanlig daycruiser/skjærgårdsjeep.

 

Når det er sagt, hvis vi ikke hadde trengt båten for seiling og dermed hadde behov for en lett båt (mye opp og ned på henger for å reise rundt med den) og en myk pølse rundt, så hadde vi nok ikke kjøpt en RIB.

 

 

Pheew, nå ble dette utrolig langt, men tror jeg har dekket litt av problematikken rundt RIB for "vanlige" familier som bare skal på søndagsturer i solskinnet.

Lenke til kommentar

TAkk for langt og omfattende svar.

 

Jeg tror vi nok har beveget oss litt vekk fra RIB. Det blir nok en skjærgårdsrib i 16 - 17 fot klassen.

 

I utgangspunktet har jeg mest lyst på en Askeladden, Morgan eller Nordkapp. Aller helst en Askeladden 525 exel, men den blir nok for dyr. Fristes litt av en båt som kan på fine dager gjøres om til soldekk foran.

 

Det kan ikke 16 foteren til Askeladden eller Morgan. Men Nordkapp Enduro klarer det. Dog skrytes det ikke like mye av sjøegenskapene til Nordkapp...

 

Det finnes jo mye båter i denne sjangeren, men ved nevnte merke tenkte jeg kanskje at 2 håndsverdien holdt seg best....

 

Satt nettopp i en Askeladden 475 freestyler og gikk rett over i en 17 fot Uttern S52 exclusive. Liker Uttern båten godt, men her var det rett og slett stor kvalitets forskjell i favør Askeladden. Alt var mer forseggjort.

 

Jeg henger meg nok alt for mye opp i tester, motorstørrelse, max knop hastighet osv... Hadde nok lyst til at båten kunne gjort greit opp mot 35 knopp hvertfall. Det klarer ikke 475 - den har max på 31 til 32 på 60 hk som er max av hva den leveres med. OG det er slik at ved 4 stk i båten må man liksom flytte på folka for å få plan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...