Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Problemer med bremsene på Mondeo 94 mod


Anbefalte innlegg

Jeg skiftet bremser (skiver, klosser, tromler, fjærsett, hjulsylinder, selvjusteringsenhet, bremsebånd og et bremserør), etter dette har ikke bremsene fungert som de skal. Høyre bakhjul bremser vesentlig svakere enn venstre bakhjul og jeg finner ikke ut hva som er problemet.

 

Alt er riktig montert, og bruker jeg håndbrekken er bremsekraften lik på begge sider, altså er det ikke bremsene sin evne til å bremse som er problemet. Det er heller ikke luft i systemet, og jeg finner ingen lekkasjer eller skader på rør og slanger. Bremserøret som ble skiftet ble skiftet på motsatt side.

 

Noen som har noen tips? Jeg er ingen mekaniker, og har fått hjelp til både skifting av bremser og feilsøking. Det neste tipset jeg fikk fra mine venner med mer peiling enn meg var å begynne å skifte ut deler til vi fant feilen. Dette syns jeg høres unødvendig dyrt ut.

 

Hvordan vil et evetuelt verksted se på saken? Vil jeg risikere å måtte betale for utallige timer feilsøking og unødvendig delebytting?

 

 

Også et lite tilleggsspørsmål: Jeg har ett endeledd og ett hjullager (foran) som trenger utskiftning. Bør jeg bytte på begge sider samtidig? De har jo kjørt like langt, og vil vel derfor bli utslitt ca samtidig, eller?

 

 

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skiftet bremser (skiver, klosser, tromler, fjærsett, hjulsylinder, selvjusteringsenhet, bremsebånd og et bremserør), etter dette har ikke bremsene fungert som de skal. Høyre bakhjul bremser vesentlig svakere enn venstre bakhjul og jeg finner ikke ut hva som er problemet.

 

Alt er riktig montert, og bruker jeg håndbrekken er bremsekraften lik på begge sider, altså er det ikke bremsene sin evne til å bremse som er problemet. Det er heller ikke luft i systemet, og jeg finner ingen lekkasjer eller skader på rør og slanger. Bremserøret som ble skiftet ble skiftet på motsatt side.

 

Noen som har noen tips? Jeg er ingen mekaniker, og har fått hjelp til både skifting av bremser og feilsøking. Det neste tipset jeg fikk fra mine venner med mer peiling enn meg var å begynne å skifte ut deler til vi fant feilen. Dette syns jeg høres unødvendig dyrt ut.

 

Hvordan vil et evetuelt verksted se på saken? Vil jeg risikere å måtte betale for utallige timer feilsøking og unødvendig delebytting?

 

 

Også et lite tilleggsspørsmål: Jeg har ett endeledd og ett hjullager (foran) som trenger utskiftning. Bør jeg bytte på begge sider samtidig? De har jo kjørt like langt, og vil vel derfor bli utslitt ca samtidig, eller?

 

 

Takker for svar...

Du har jo byttet det aller meste, og om du ikke finner feilen, ville jeg for min del tatt en tur til et verksted. De bør normalt kunne finne slike feil rimelig kjapt. Stor sjanse for at det er noe helt enkelt, som en justering, eller noe slikt.

 

Ang hjulopphengsdetaljer bør du absolutt bytte på begge sider ja. Dog, et hjullager er ikke nødvendig å bytte før det faktisk er slakk i det. Du kan få verstedet til å ta en vurdering av hjullagrene, de bør kunne gi deg råd.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mekaniker (en Fordtekniker, faktisk) som har sett på bremsene mine, uten å komme frem til noe. Derfor jeg er redd for at det er snakk om mer enn en liten justering. Han kunne ikke fullføre jobben pga tidsmangel, og nå har han ikke anledning til å hjelpe meg på en stund.

 

Jeg har time hos verksted når det gjelder endeledd og hjullager, men har foreløpig kun gitt besked om at jeg vil bytte ett endeledd og ett hullager, da det er disse som er gåen. Jeg er bare redd for at det ikke går mer enn noen uker før jeg begynner å høre susingen fra hjullageret på andre siden. Bilen har forresten gått 105 000 km, jeg vet ikke hvor langt et hjullager pleier å holde...endeledd vet jeg ingenting om, fikk bare beskjed om at det måtte byttes.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Om et verksted følger feilsøkingsrutinene, så skal det ikke ta så fryktelig lang tid å finne ut av det. På 1 time bør mye være gjort, for å finne feilen, ikke nødvendigvis fikse den.

 

Endeledd er helt normalt å bytte på 100000 (og gjerne tidligere også), hjullagre varierer stort, også fra bilmodell til bilmodell. Brede dekk og dårlige norske veier har fått hjullagre til å gå fra å være noe som gjerne varte bilens levetid, til å være noe som gjerne byttes flere ganger i bilens levetid.

Lenke til kommentar

Er hjullageret greit på andre siden så MÅ det ikke byttes. Jekk opp bilen og ta et godt tak i hjulet og kjenn om du får til å bevege mye på det. Er det slarke er hjullageret modent for utskifting, hvis ikke så er det tut og kjør. Skal du bytte hjullager selv så bør du ha presse, da hjullagrene foran på mondeo sitter ganske godt.

 

Ang bremsene så bremser de forskjellig mår du kjører og bremser normalt? Og bremser likt med brekket? Er det trommel eller skive bak på denne? Er det skive bak, så har det ikke noe å si at det bremser bra med brekket, for da er det klavene innenfor skivene som tar tak og ikke calipper.

Lenke til kommentar

Er hjullageret greit på andre siden så MÅ det ikke byttes. Jekk opp bilen og ta et godt tak i hjulet og kjenn om du får til å bevege mye på det. Er det slarke er hjullageret modent for utskifting, hvis ikke så er det tut og kjør. Skal du bytte hjullager selv så bør du ha presse, da hjullagrene foran på mondeo sitter ganske godt.

 

Ang bremsene så bremser de forskjellig mår du kjører og bremser normalt? Og bremser likt med brekket? Er det trommel eller skive bak på denne? Er det skive bak, så har det ikke noe å si at det bremser bra med brekket, for da er det klavene innenfor skivene som tar tak og ikke calipper.

Det er tromler bak. Ja, de bremser forskjellig når jeg kjører og bremser vanlig, mens om jeg bruker håndbrekket fungerer de som normalt. Testet på bremsetester.

Lenke til kommentar

Skiftet du hjulsylindre på begge sider? Symptomene kunne nesten tyde på at det er forskjellige diametre ute og går...

 

Skal godt gjøres å få forskjellig trykk i bremsevæske på forskjellig side, med mindre det er en slange som er kollapset innvendig. De er verdt å bytte, koster ikke all verden. Med samme bremsevæsketrykk, og samme diameter på hjulsylindre, så gjenstår bare forskjellig friksjon mellom bremsesko og trommel, eller noe som hindrer skoene i å bevege seg.

Lenke til kommentar

Ikke ABS.

 

Nå er hvertfall bilen på verksted for å fikse endeledd og hjullager. Jeg ga beskjed om ett endeledd og ett hullager, men har ikke gitt noe info om hvilken side det var snakk om, ikke om det var foran eller bak hjullageret var gåent heller. Jeg går da ut i fra at de sjekker alle og gir meg beskjed om det er flere som er gåen.

 

Jeg sa ingenting om bremsene, ikke det at de hadde hatt kapasitet til å ta det med det første uansett.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Ikke ABS.

 

Nå er hvertfall bilen på verksted for å fikse endeledd og hjullager. Jeg ga beskjed om ett endeledd og ett hullager, men har ikke gitt noe info om hvilken side det var snakk om, ikke om det var foran eller bak hjullageret var gåent heller. Jeg går da ut i fra at de sjekker alle og gir meg beskjed om det er flere som er gåen.

 

Jeg sa ingenting om bremsene, ikke det at de hadde hatt kapasitet til å ta det med det første uansett.

Bremsestempel da kanskje? Bare tenker høyt, har ikke kunnskap nok om hvordan et hoved bremsestempel er bygget opp...

Lenke til kommentar

Jeg vet heller ikke hvordan dette er bygget opp.

 

Finnes det ingen tester for å lokalisere feilen? Eller er det faktisk det å begynne å bytte ut deler som er det enkleste for å komme til bunns i dette?

 

Kanskje jeg bare må få den på verksted og heller ta kostnadene. Det er hvertfall litt på grensen å kjøre med bilen sånn den er nå. Går fint til vanlig, men kan se for meg at i en nødsituasjon vil det ikke være noe særlig fordel at bilen trekker til siden.

 

Finnes det forresten noen regler angående dette? Vet jo at bilen skal være i forsvarlig stand, den skal vel helst også være i forskriftsmessig stand. Er den det?

 

 

 

EDIT:

Nå fikk jeg telefon fra verkstedet. Endeledd og hjullager var fikset, men da han prøvekjørte bilen fant han et nytt problem. Telefonsamtalen gikk litt fort så jeg fikk ikke helt tak i hva det var, men det var en eller annen foring. Han mente denne foringen forårsaket merkelig oppførsel under nedbremsing (særlig i høy fart), samtidig som det føltes som om alt var litt "levende" under bilen. Det var ikke noe farlig, men kjøreegenskapene ville forbedres betraktelig om dette ble fikset. Jeg prøvde å fortelle dette med bremsene, men som sagt; det hele gikk litt fort så jeg fikk ikke følelsen av han han fikk det med seg, og han mente det var foringen som var årsaken. Veldig merkelig at han oppdaget en gåen foring under nedbremsing, men ikke det problemet at ene hjulet bremser for svakt...nå blir hvertfall foringen byttet, og han mente bilen ville oppføre seg bra etter det, men jeg kan ikke skjønne hvordan det skal ha innvirking på bremsene, og jeg vet jo at feilen ligger i bremsesystemet, har jo kjørt bilen på bremsetester (en foring kan vel på ingen måte gjøre utslag på en bremsetest av denne typen?).

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Fikk nettopp bilen igjen, og gjett hva? Ny foring fikset problemet med bremsene!

 

Jeg vet ikke hvilken foring det var snakk om, til tross for at han prøvde å vise meg (jeg er som sagt ingen mekaniker), men sånn som jeg skjønte det hadde den egentlig ingen verdens ting å gjøre med bremsene. Den eneste forklaringen jeg kan tenke meg er at det har vært så løst under der at en slange må ha kommet i klem, for bremsene ble jo faktisk testet på en bremsetester. Noen andre med en bedre forklaring?

 

Jeg er uansett veldig fornøyd. Var ikke så gale pris heller.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp bilen igjen, og gjett hva? Ny foring fikset problemet med bremsene!

 

Jeg vet ikke hvilken foring det var snakk om, til tross for at han prøvde å vise meg (jeg er som sagt ingen mekaniker), men sånn som jeg skjønte det hadde den egentlig ingen verdens ting å gjøre med bremsene. Den eneste forklaringen jeg kan tenke meg er at det har vært så løst under der at en slange må ha kommet i klem, for bremsene ble jo faktisk testet på en bremsetester. Noen andre med en bedre forklaring?

 

Jeg er uansett veldig fornøyd. Var ikke så gale pris heller.

Hmm, merkelig. Jaja, bra det løste seg da :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...