Gå til innhold

Temperatur på TBIRD 1.4 ghz

Mawerick

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg har en Asus A7V-133 Raid med AMD T-Bird 1.4 ghz og taisol kjøling. Temperaturen min ligger til vanlig på 48 grader, og overklokket den til 1466. Da gikk tempen opp tel 52 grader. Menne.... disse temperaturene er hentet fra biosen. Hentet fram et program som fulgte med asus hovedkortet, og i følge det progget lå tempen på 59 grader da biosen sa 48.

Har i tillegg ei vifte som blåser luft inn i selve kabinettet og ei som blåser luft ut.....

Hva skal man egentlig stole på?

Hva kan jeg gjøre for å forbedre temperaturen?

Sette varmovnene i hybeln ned? :razz:

-Mawerick-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-10-15 15:20, thorhansen skrev:

Asus programmet måler temperaturen fra operativsystemet, og under load blir CPU'en brukt mer enn i BIOS og temperaturen går dermed opp. Det er nok grunnen til at du merker forskjell på temperaturmåling i BIOS og med Asus programmet

Jaha....Hvorfor får en kompis av meg samme temperatur når han måler i biosen som når han måler i windows?

Tror neppe at det skal være 11-12 graders forskjell når man snakker om samme klokkefrekvens

Lenke til kommentar

Mitt a7v ligger 5-6 grader under i bios (Award M). Asus er kritisert for sine "høye" målinger, men argumenter med at disse er korrekte. Det tror jeg vel på, siden AMD opplyser at pross tåler 90 grader, men iflg. f.eks Motherboard Monitor kan nå "bare" noe over 70 (dårlig kjøling da) før den faller fra. Asus Probe ville vel her ligget nærmere 85, og nærmere AMD spec ?

BTW : God vifte og Arctic Silver ?

[ Denne Melding var redigert av: RulleRimfrost på 2001-10-15 17:46 ]

Lenke til kommentar

Jag har själv en ABIT KT7A Board och får i bios 45 grader men om jag startar Sisoft Sandra i windows säger programmet 39 grader. Vad skall jag lita på??

Är det någon som vet om sisofts programm visar rätt värden eller är Abit samma som Asus i bios??

Generellt visar sandra programmet alltid ett lägre värde än biosvärdet.

Hoppas någon av er vet ett svar.

//CAVOKAY

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-15 17:45, RulleRimfrost skrev:

Mitt a7v ligger 5-6 grader under i bios (Award M). Asus er kritisert for sine "høye" målinger, men argumenter med at disse er korrekte. Det tror jeg vel på, siden AMD opplyser at pross tåler 90 grader, men iflg. f.eks Motherboard Monitor kan nå "bare" noe over 70 (dårlig kjøling da) før den faller fra. Asus Probe ville vel her ligget nærmere 85, og nærmere AMD spec ?

BTW : God vifte og Arctic Silver ?

[ Denne Melding var redigert av: RulleRimfrost på 2001-10-15 17:46 ]

Har en taisol vifte som sagt, og den meiner jeg er god nok, har også en liten dæsj med kjølepasta oppå.... Men jeg mener at det ikke skal være 10-11 graders forskjell på 2 maskiner på samme klokkefrekvens.... Så jeg tror at det er målefeil som er årsaken..... Asus progget måler rett og slett for mye.

Lenke til kommentar

hmm og dere klager, jeg har nå 70 grader på en 1.4 og kt7 raid og en global win wifte/kjøler.

Jeg hadde 78 før med en cool master ep5-6i11 (ved 100% load på prosesoren)...

Er det noen som vet om en god vifte som ikke bråker for mye..

Lenke til kommentar

En "lite kjent" del av Windows er jo evnen til å spare strøm på deler som er lite i bruk. Det vil faktisk si at cpu'en går ned 6-7c under normale omstendigheter hvis ACPI er på. Derfor rapporterer BIOS noe høyere, fordi bios ikke har denne egenskapen.

Pål

Lenke til kommentar

Stol på BIOS.

Uansett hvilken software du bruker må denne hente informasjonen ett eller annet sted. All informasjonen fra hovedkort er i bunn og grunn avhengig av BIOS.

Har selv et lignende fenomen på mitt KT7A. Bios rapporterer 49 grader, SiSoft SANDRA rapporterer 32 grader på CPU. (I Sandra rapporteres en tredje temperatur til 49 grader. dette skal være en AUX inngang men den finnes ikke på HK)

At temperaturen kan øke noe når maskinen jobber naturlig men det vil du ikke få sett i BIOS.

Yngve

Lenke til kommentar

Hva er egentlig anbefalt tempratur på prosessoren.

Er det noen som vet av et bra overvåkningsprog som støtter KT7a? Lasta ned MBM, men det viste ikke CPU temp. Det proget som fulgte med hovedkortet suger max..

Og.. jeg ser etter ei bra og billig vife som ikke bråker. (hvilken db er bråk?)

Lenke til kommentar

joker

2001-09-22

Meldinger: 3 Postet: 2001-10-16 14:49 ID: 8

--------------------------------------------------------------------------------

hmm og dere klager, jeg har nå 70 grader på en 1.4 og kt7 raid og en global win wifte/kjøler.

Jeg hadde 78 før med en cool master ep5-6i11 (ved 100% load på prosesoren)...

Er det noen som vet om en god vifte som ikke bråker for mye..

Prøv en Zalman CNPS 5001-CU fra http://www.netconnection.no/webshop/ . Den går fint på en 1,4Ghz i silent mode, og da er den knapt hørbar med sine 20dB.

Hvis ikke så er jo Taisol veldig bra. De ligger på mellom 29 og 31dB. Hvis du har god råd, så vil jeg egentlig anbefale en Alpha PAL 8045 med en Enermax 80x80 vifte (med hastighetsregulator). Den kjøler monsterbra. De har den på netconnection (420,-), 3dfxcool (425,-) og microplex (438,-). Portoen er billigere på netconnection.no .

Lenke til kommentar

Jeg fikk fremdeles ikkje svar på hvordan man aktiverer ACPI.... Menne.....sjekket temperaturen minn her om dagen og den lå konstant på 57 grader i følge asus progget enda jeg lot cpuen tygge max på progs som tok nærmere 100% cpu.... Har funnet ut at det er ca 11 graders forskjell mellom det æ får i asus progget og det æ får i BIOS'en

-Mawerick-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...