Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Tricell, du tar som nevnt ovenfor feil når det gjelder utregning av skolepoeng. I tillegg vil du ha godt av å øve på bruken av likhetstegnet. Lær meg også å bruke likhetstegnet. Kom med konkrete eksempler på hvordan det skal brukes, og hvordan det ikke skal brukes. Forklar meg hvordan alle mine likhetstegn er feil bruk av tegnet? Likhetstegnet betyr at venstre og høyre side skal være like. Det er de ikke i ditt tilfelle. Her er et eksemepel du selv kom med, der du bruker likhetstegnet feil. Norsk hovedmål: 5 (standpunkt) + 3 (eksamen) = 8 : 2 = 4 (fagsnitt) Her står det at 8=4. Det er det som du sikkert vet ikke. Riktig bruk ville vært (5+3)/2=8/2=4. Trenger du briller eller? Begge sider skal være lik når en bruker likhetstegnet. 5 +3 = 8, slik jeg kan se så er verdien 8 på begge sider. Når jeg dividerer 8 med 2 i etterkant, noe som blir 4 altså 8 : 2 = 4, og da er verdien 4 på begge sider av likhetstegnet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Da er vi enig, eksempel 1 som jeg hevdet var feil, fordi noen lærere hevdet noe annet. Derfor mente jeg at eksempel 2 var riktig. Men husk at jeg var ikke skråsikker, det ble nevnt nederst i mitt første innlegg, der jeg varslet at det muligens ikke spilte en rolle, fordi det for eksempel kunne være feil. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Er det virkelig noe poeng i å være spydig og arrogant når vi prøver å hjelpe deg? Problemet er at du ikke dividerer med 2 i etterkant. Da må du skrive det slik: 5+3=8 8/2=4 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Han skriver det bare på en annen måte 8:2=4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Vi har fått en forståelse her, vi er enig i at eksempel 1 er rett, og eksempel 2 er galt. Det med likhetstegnet er bare pirking. 5 + 3 = 8 : 2 = 4 eller 5 + 3 = 8 og 8 : 2 = 4 Endret 7. august 2011 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Hadde det vært barneskolen hadde det vært pirking. Nå er det en gigatabbe. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Problemet er at han ikke leser kolonet ditt som et divisjonstegn. Han vil at du skal bruke / Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Problemet er at han ikke leser kolonet ditt som et divisjonstegn. Han vil at du skal bruke / Nei, det er helt irrelevant. Vi diskuterer bruken av likhetstegnet, =. Lenke til kommentar
treant Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Nå datt jeg ut underveis... Hadde jeg gjort på den riktige måten? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Da må jeg innrømme at jeg ikke ser forskjellen mellom skrivemåtene deres... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Hadde det vært barneskolen hadde det vært pirking. Nå er det en gigatabbe. Men da anbefaler jeg at du leser mer om Divisjon. Jeg skal ikke bruke skråstrek når jeg dividerer, enten kolon eller en brøkstrek. Eksempel: eller Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Nå datt jeg ut underveis... Hadde jeg gjort på den riktige måten? Ja, du har gjort det på riktig måte, men du må ha tre siffer når du regner ut snittet. For øvrig vil jeg anbefale å legge til karakterene framfor framfor å fjerne de du allerede har. Da vil du få et høyere snitt og mer realfagspoeng. Tricell: Hva har divisjonstegnet med dette å gjøre? Det er likhetstegnet du misbruker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Nå datt jeg ut underveis... Hadde jeg gjort på den riktige måten? Ja, du har gjort det på riktig måte, men du må ha tre siffer når du regner ut snittet. For øvrig vil jeg anbefale å legge til karakterene framfor framfor å fjerne de du allerede har. Da vil du få et høyere snitt og mer realfagspoeng. Tricell: Hva har divisjonstegnet med dette å gjøre? Det er likhetstegnet du misbruker. Der er du som er pirkete, at jeg ikke skrev en form for skille i det uttrykket spiller ingen rolle. Det er et fordømt forum innlegg, ikke en eksamensbesvarelse. 5 + 3 = 8 : 2 = 4 Dette gjorde jeg i farten. Du vil være fisefin og gjøre slik; 5 + 3 = 8 og 8 : 2 = 4. Mens jeg brukte bare det samme 8 tallet om igjen. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Det det er, er at du som vanlig ikke er villig til å innse at du tar feil. Jeg tror forresten dette er siste gangen jeg gidder å involvere meg i en diskusjon med deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Det det er, er at du som vanlig ikke er villig til å innse at du tar feil. Jeg tror forresten dette er siste gangen jeg gidder å involvere meg i en diskusjon med deg. Det kan du like gjerne gjøre, da sparer du meg masse tid, fremfor å diskutere likhets/divisjons svada. Jeg har gått med på at mitt eksempel nr 1 er riktig og ikke galt, og at det var en misforståelse når det gjelder likhetstegnet. Hvordan du da kan knytte dette opp med dette; "Det det er, er at du som vanlig ikke er villig til å innse at du tar feil." undrer meg litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå