Gå til innhold

Høy temperatur med vannkjøling


Misoxeny

Anbefalte innlegg

Kjøpte CoolIT VANTAGE A.L.C. CPU Kjøler, men synes fortsatt temperaturen er alt for høy. Idle er den på rundt 30-35 grader, mens med litt load er den plutselig på 50-60 grader. Akkurat nå er prosessorbruket på 12% og RAM på 26%, og temperaturen er på 50 grader. Er ikke dette litt vel drøyt? Har en i7-860 cpu, og kabinettet er Antec P193 som burde ha ganske bra kjøling. Kjøpte egentlig vannkjølingen for å kunne overklokke, men når temperaturen er såpass høy nå så ser jeg ikke hvordan det skal kunne gå.

 

Kan godt være det er lite kjølepasta, men kan dette ha så stor betydning?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølepasta gjør bare ting verre, egentlig. Jeg vet ikke hvor mye du har tatt på, men altså poenget med kjølepastaen er bare å fylle inn de mikroskopiske hullene mellom CPU og kjøler hvor metallet ikke er i direkte kontakt.

 

Direkte kontakt gir best kjøling. Du skal altså bare ha på bittelitt kjølepasta - problemet er jo mindre du har på, jo vanskeligere er det å spre det ut over hele CPU'en.

 

Så det er ikke så lett :)

 

Uansett, hvordan har du satt opp viftene i kabinettet med tanke på inn/ut-tak av luft?

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ingen peiling på akkurat det. Har ikke gjort noe justeringer på viftene, de går slik som de gjorde da jeg kjøpte kabinettet. Har heller ikke installert noen ekstra vifter.

 

Leste en

av kabinettet og fant da dette bildet:

 

fanl.png

 

Viftene står på low, forsøkte å sette på high men så ingen forskjell på CPU temperaturen. Selve systemet holder en temperatur på ca 28-30 grader når CPUen ligger på 50 ifølge Speedfan, synes det virker ganske rart. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Nei er vanskelig å gi noe bra svar.

 

CPU opererer fint opp til 90+ grader, jeg kjørte min forrige CPU stabilt i 4 år på 80-90 grader, og byttet ikke CPU fordi den gikk i stykker - jeg hadde bare lyst på bedre.

 

Nå kjører jeg på 60 grader konstant med vifter på 800RPM, og for meg er det helt perfekt.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Satt opp vannkjølingen fra "performance" til "extreme" uten at det ble noen forskjell. Økte også hastigheten på viftene til høyeste, men heller ikke dette så ut til å ha noen effekt på CPU temperaturen som nå ligger på 35-40 grader jevnt (med 2-3% CPU bruk og 25% ram). Skjønner egentlig ikke hva problemet er, derfor begynner jeg å lure på om kjølepastaen er problemet. Får vel fjerne det som er og smøre på med ny, hvis dette vil hjelpe.

 

Veldig rart når jeg leser om andre med vannkjøling som har 20 grader idle og maks 40 med full load.

Lenke til kommentar

Sier noen at de har 20 grader idle så er de i et rom med temperatur på 15-17 grader, maks. Du kan ikke kjøle CPU'en lavere enn kildetemperatur. I de aller fleste tilfeller er kilden rommet PC'en står i.

 

Her kan du se forskjellen som selve kjølepastaen gir.

 

Fyren som testet dem (Vapor) bruker metoden med at han bare legger en liten perle med kjølepasta i midten, før han presser blokken på. Det finnes mange andre måter å gjøre det på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Satt opp vannkjølingen fra "performance" til "extreme" uten at det ble noen forskjell. Økte også hastigheten på viftene til høyeste, men heller ikke dette så ut til å ha noen effekt på CPU temperaturen som nå ligger på 35-40 grader jevnt (med 2-3% CPU bruk og 25% ram). Skjønner egentlig ikke hva problemet er, derfor begynner jeg å lure på om kjølepastaen er problemet. Får vel fjerne det som er og smøre på med ny, hvis dette vil hjelpe.

 

Veldig rart når jeg leser om andre med vannkjøling som har 20 grader idle og maks 40 med full load.


  1.  
  2. Dette er ferdigoppsett som ikke kan sammenlignes med skikkelig vannkjøling med store radiatorer og skikkelige pumper og blokker. Du kan ikke forvente voldsom ytelse av dette.
  3. Speedfan er veldig dårlig på riktige temperaturer. Coretemp er langt bedre.
  4. 50-60C på en i7-8xx ved stock er ikke uhørt med et av de første lukkede produktene som kom, jeg vil gjette på at ytelsen på denne Cooliten er lignende en H50 (som ikke er særlig bra uten kraftige vifter).
  5. Den enkleste metoden for å påføre kjølepasta som fungerer i 99.9% av tilfeller er et lite riskorn på midten, da fyller du hullene som dannes og luftbobler er nesten umulig å få som gjør dette til min foretrukne metode.
  6. Idle-temps er rent tull da varmesensorene er oftest fullstendig unøyaktige ved idle, jo nærmere maks man kommer jo mer nøyaktige blir de.
  7. Linpack, Prime95, OCCT eller IntelBurnTest er de få programmene jeg vet om som klarer å stresse CPU helt likt hver gang. Det er disse temperaturene som er relevant om du skal overklokke.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Temperaturene du nevner er ikke så altfor ille. Du kan nok hente noen grader ved å legge på kjølepastaen riktig. Her er det som nevnt tidligere "less is more" som gjelder.

Det skal bare et tynt lag før du dekker ujevnhetene i metallet og sørger for en god kontakt.

Det er også viktig å rense overflatene med alkohol (rødsprit på en q-tips funker utmerket) før du legger på ny pasta. Du kan enten ha en liten ert i midten eller lage en tynn stripe. Jeg ville nok satset på sistnevne. Er flere gode youtube-videoer som illustrerer dette.

Etter kjøleren og CPUen har fått kontakt er det viktig at du kun presser rett ned og ikke løfter den opp og til siden. Da kan det oppstå luftbobler, disse leder dårlig med varme!

Da sier jeg bare lykke til! :thumbup:

Endret av mikkello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...