Schnitzel Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Heisann! Jeg har fra før av en Compal IFL90+ med 2 gb ram, Intel core 2 duo T7300 2,00 GHz og Nvidia Geforce 8600M GT. Den er 4 år gammel, og var en veldig bra pc når jeg kjøpte den. Må så jeg fikk litt sjokk da det viste seg at pcen ikke klarte å spille av HD filmene jeg hadde tatt med mitt videokamera. CPU bruken gikk rett til 100 % når jeg prøver å spille av filmene, og redigere HD filmer går absolutt ikke. Noen som vet om det skal være slik, eller er bare pcen min for dårlig til å spille av HD filmer? Jeg har lest litt rundt og skjønt det slik at for å redigere HD filmer trenger man en rask prosessor og mye minne. Det jeg derimot aldri blir klok på er hva en rask prosessor er, og nøyaktig hvor rask den må være. Det er her jeg trenger litt hjelp, da jeg ikke kommer noen vei videre... Jeg er villig til å gå inn med 5-6 tusen for en ny laptop. PCen vil bli brukt til skolearbeid, mye film og musikk og da redigering av HD filmer. Jeg er ikke seriøs på redigering av filmer, men jeg liker å lage småfilmer på 3-4 minutter som jeg legger ut på youtube, og er da ute etter en pc som er i stand til dette. Hvor viktig er det med et bra skjermkort for de oppgavene jeg skal bruke pcen til? jeg kommer ikke til å bruke den noe til spill. Og hvor mye minne er nødvendig? Holder det med 4 GB, eller må jeg ha 8 GB? Kort fortalt for de som ikke orker å lese alt sammen: En pc som skal bli brukt til skole, multimedia og redigering av HD filmer. Budsjett på 5-6 k. Setter pris på alle svar Beklager hvis jeg har brukt feil benevning, eller feil utrykk noen steder. Det er lenge siden jeg kunne noe om pc. Lenke til kommentar
Schnitzel Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Glemte å legge til at jeg er ute etter en 15 tommer. Lyd er ikke så viktig, da jeg bruker eksterne høyttalere Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 ASUS X53E. Dette er det beste jeg finner til din prislappp. Jeg ville prøvd først uten å oppgradere RAM til 8GB, men om dette er ønskelig med en gang kan du kjøpe to 4GB-stikker og sette inn. Oppgradering av RAM i en Laptop er bare å åpne opp dekselet under, dra ut gammel RAM og sette inn ny, helt enkelt Med denne maskinen får du en i7-2630QM, som er en av de raskeste firekjerneprosessorene på laptopmarkedet. Prosessor er det viktigste, skjermkort er uviktig. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Enig med arni90 her - du vil ha nytte av en 4-kjernet prosessor, og i7-2630QM er et godt valg. Med en slik prosessor bør vel egentlig 4 GB RAM holde, men det gjør ikke noe med 8 ... og så veldig dyrt er det heller ikke. Flere lenker til deg, da det er et par-tre Asus-maskiner til omtrent samme pris som er aktuelle: Asus K53SV - DustinHome Asus X53SJ - NetOnNet Asus X53E - Komplett ... i tillegg til den hos MPX, som arni lenket til. Jeg anser K53 hos Dustin for å være det totalt sett beste kjøpet, pris/ytelse, da den har litt større harddisk enn de andre, og det beste skjermkortet. Men alle kortene, også det som er innebygd i Intel-prosessoren, er fullt ut gode nok for å håndtere HD-video, så noe stort poeng er det ikke, særlig når du sier at spilling på maskinen er uviktig. Men for andre som leser denne tråden, og som ønsker noe lignende, bare at de også vil kunne spille litt på den, er K53 det beste valget av disse. Endret 7. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Schnitzel Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Takker for svar begge to, setter virkelig pris på det! Som du sier thomit, og slik jeg har forstått det utifra tester, vil K53 være et veldig godt kjøp. Den virker veldig grei for min bruk http://www.dustinhome.no/sony-vaio-eb4x1e-ci5-266-4gb-500-blu-ray-155-high-res-w7hp-black/product/5010552482 Dette er en annen maskin jeg har funnet selv. Forskjellen på den og de dere har linket til er vel at denne har svakere prosessor (går utifra at i5 er dårligere enn i7?), men at den har blu ray spiller og større oppløsningen på skjermen. Hvor stor er forskjellen på i5 og i7? Eller så var det veldig hyggelig at du linket til billig ram arni90. Jeg visste ikke at det var så billig. Dette gjør at jeg ikke trenger å tenke så mye over hvor mye ram som er på den pcen jeg velger å gå for, da det skal være en enkel prosess og oppgradere dette Lenke til kommentar
thomit Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Sony'en du lenker til, er et helt kurant kjøp for de som har ventet på en nedsatt Sony.. Prisnedsettelsen er ok, men heller ikke mer enn "skulle bare mangle", da prosessoren er av eldre og utdatert generasjon, samme med skjermkortet. Asus K53 er mye mer for pengene, helt klart. Bra oppløsning på Sony'en, dog. Endret 7. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Schnitzel Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Den er grei, da tror jeg at jeg går for k53. Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå