Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skru opp termostaten i varmtvannstank?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg disponerer en leilighet med badekar og underdimensjonert varmtvannstank.

Det betyr at når jeg vil fylle karet med passelig temperatur, bruker jeg opp varmtvannet før karet er fullt.

Jeg har ikke manualen til varmtvannstanken, men jeg tror merket er OZO. Den har et klistermerke med en hurtigmanual som beskriver hvordan jeg skrur opp termostaten, men den nevner ingen fordeler og ulemper, som f.eks. redusert levetid osv...

Kan jeg bare ta av dekselet og stille opp termostaten, sånn at den greier å gi meg et varmt og fullt badekar? Eller er det en god grunn til at disse apparatene ikke leveres med termostaten på fullt i utgangspunktet?

Den står forresten ikke i et rom med sluk. Jeg vet det er dumt, men den ha så langt ikke lekket en dråpe. Vil en økning i temperaturen resultere i at den starter å dryppe litt? Det er i så fall uaktuellt.

Håper dere kan hjelpe meg, for bading er em million ganger bedre enn dusjong. Og det er ikke mye som skal til før denne tanken leverer nok. Det mangler bare bitte litt for å fylle karet med varmt nok vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, OSO med S.

Deretter har vi det med at den står i et rom uten sluk, noe som fort blir veldig dyrt HVIS du får en lekkasje en gang i fremtiden. (Med eller uten temp stigning.)

Tror de tankene der står på 60-65 grader fra fabrikk.

Øker du temperaturen så er det vel mulig at du eller andre i eller innom husstanden kan skolde seg i varmt vann.

Tror ikke trykket i tanken vil øke så mye på såpass "lave" temperaturer.

De tankene fra OSO er jo testa med 15 bar trykk og det har du ikke sjangs til å få til med den termostaten som sitter der.

Men uansett hva du gjør, så ta ut stikk kontakta eller ta sikringen før du fikler i koblingsboksen.

Husk også å sjekke for drypp/lekk fra sikkerhets ventilen i bunn regelmessig, spesielt siden du ikke har sluk.

Det gjelder også hvis du ikke stiller opp temperaturen.

Lenke til kommentar

Ulempen med høyere temperatur i berederen, er at det blir mer varmelekkasje til omgivelsene. I enkelte andre land er det vanlig at man pakker varmtvannstanker inn i isolerende materiale, men det har jeg foreløpig ikke sett gjort i Norge.

Levetiden på berederen vil neppe påvirkes om du skrur opp termostaten. Etterpå kan du gjerne justere skruen som regulerer tappetemperaturen, slik at du unngår skåldingsproblematikken som Mitra nevnte.

Lenke til kommentar

Bruker å stille opp tempen på tankene jeg har hatt hittil.

Tett under 90 grader er fint for da ligger driftstermostaten lavere en overtemperatursikringen samtidig med at man får masksimalt med varmtvann ut av tanken.

Til gjengjeld har man muligheten for skolding som man må ta med i beregningen.

Lenke til kommentar

Som conundrum sier, juster rattet på kaldtvannsrøret til du får ønsket virkning.

En lur ting å gjøre siden de i utgangspunktet ikke pleier å stå helt åpene, er å lage et lite merke på rattet og på godset med feks sprit tusj, så du husker hvor den stod før du begynte å stille.

Det er ikke mye du skal skru, før det gir ganske store utslag i temperaturen i krana.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror de tankene der står på 60-65 grader fra fabrikk.

OSO står på 75 *C fra fabrikk.

Det kan være at din er justert ned, sjekk hva den står på. Den bør uansett ikke være under ca 65*C pga fare for legionellasmitte. Du kan gjerne sette den på ca 85*C, men som andre har sagt: Juster innblandingsventilen slik at du får passe max-temperatur ut i rørene dine (du vil ikke ha 85*C i krana!).

Lenke til kommentar

Problemet er vel ikke at han ikke får varmt nok vann i krana men heller at tanken går for fort tom og da hjelper det ikke å skru på blandeventilen.

Og når det kommer til blandeventilen er ikke dette rakettforskning så ikke vær redd for å stille på den, det værste som skjer er at varmtvannet i krana ikke blir varmt nok og da er det bare å åpne litt mere.

Lenke til kommentar

Problemet er vel ikke at han ikke får varmt nok vann i krana men heller at tanken går for fort tom og da hjelper det ikke å skru på blandeventilen.

DET vert faktisk feilslutning. XX liter med vamtvatn som held 85 grader rekk ein del lengre blanda med kaldtvatn til høveleg badevatn enn dei same XX literane med varmtvatn når det held 65 grader. I fyrste tilfellet treng du mindre varmtvatn og meir kaldtvatn for å få blandinga du ynskjer.

Blandeventilane er det berre å justera på. Konsekvensen ved å setje han for lågt er ikkje nok varmt vatn (og evt legionellasmitte, om han står FOR lågt), konsekvensen av å setja han for høgt er brende fingrar, serleg bornefingar når born "leiker" med kranen og enno ikkje har omgrep om koss ein justerer høveleg temperatur. Skriv deg dei konsekvensane bak øyra og juster i veg til han høver livsmønsteret hjå deg7/dykk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

DET vert faktisk feilslutning. XX liter med vamtvatn som held 85 grader rekk ein del lengre blanda med kaldtvatn til høveleg badevatn enn dei same XX literane med varmtvatn når det held 65 grader. I fyrste tilfellet treng du mindre varmtvatn og meir kaldtvatn for å få blandinga du ynskjer.

Les det du siterte (sammen med det tekniske jeg forklarer under) en gang til, og tenk etter hva som blir feilslutning.

Blandeventilane er det berre å justera på. Konsekvensen ved å setje han for lågt er ikkje nok varmt varmt nok vatn (og evt legionellasmitte, om han står FOR lågt)

Blandeventilen regulerer ikke temperaturen på vannet inne i tanken, det er det termostaten som gjør. Blandeventilen blander derimot det varme vannet fra tanken med kaldt vann (fra tilførselen til berederen) før det går ut i varmtvannsrørnettet. Legionellabakteriene finnes/formerer seg hovedsakelig inne i tanken, ikke i rørnettet. Temperaturen på det stillestående vannet i varmtvannsrørene vil uansett variere (og falle til "legionella-vennlig") når man ikke har tappet varmtvann på en stund.

Trådstarter: Skru gjerne termostaten opp til 85-90-95 grader, men still også blandeventilen så vannet som kommer ut holder ca. 50 grader, med mindre du har et behov for å tappe "kokvarmt" vann i krana et sted. Da bør du også ha barne/idiotsikring på alle kranene.

Lenke til kommentar

Blandeventilane er det berre å justera på. Konsekvensen ved å setje han for lågt er ikkje nok varmt vatn (og evt legionellasmitte, om han står FOR lågt), konsekvensen av å setja han for høgt er brende fingrar, serleg bornefingar når born "leiker" med kranen og enno ikkje har omgrep om koss ein justerer høveleg temperatur. Skriv deg dei konsekvensane bak øyra og juster i veg til han høver livsmønsteret hjå deg7/dykk.

Når man bader ønsker man da å ha en behagelig temperatur i badekaret som man da regulerer på kranen.

Og har man da 85 grader på vannet rekker volumet i tanken lengere en om vannet holdt 65 grader.

Det eneste blandeventilen hjelper mot er skolding men her i huset er blandeventilen stengt og ungene har lært seg at skrur man på varmt vann så kommer det varmt vann ut av kranen.

Fungerer fjell.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...