wolgon Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Sist post er oppdatert! Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Foreløpig må du nok bare vente på at den blir reparert. Når det har gått fem uker - og du enda ikke har fått den tilbake - bør du begynne å vurdere å blande Forbrukerrådet inn i saken. Det har ingen hensikt nå, siden forhandler tross alt har loven på sin side når avhjelp tilbys, så fremst at ventetiden ikke er urimelig. 1 Lenke til kommentar
wolgon Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Takk for kjapt svar! Lenke til kommentar
Fornuften selv Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Der jeg jobber solgte vi også PS3 før, og min erfaring er at butikkene har ingen mulighet til å få fortgang på service/reklamasjon på PS3, da alt dette skal ifølge Nordisk Film, gå gjennom Nordisk Film. Og selv hvor mye butikkene maser bruker de like fordømt veldig lang tid på alle sakene. Spesiellt vanskelig blir det med 60gb versjonen, da den må bestilles opp ved behov, mener jeg å huske, slik at butikken ikke bare kan gi ut en ny og vente på å få en fra NF selv de kan selge senere. Hvorvidt man da kan kreve heving fra butikk vet jeg ikke, da de ikke har noen innvirkning på reklamasjonsprosessen. Dette er et håpløst system, som var en av grunnene til at der jeg jobber nå, (liten kjede, ikke Game:)) sluttet med å selge PS3. Lenke til kommentar
jespah Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Krev heving av kjøpet. Gjorde det samme etter fire ukers ventetid selv da min 60 gb tok kvelden. Elkjøp gikk ikke med på det og forsøkte å tilby meg en "tilsvarende" gjenstand (240 gb), men etter seks måneders saksbehandlingstid i Forbrukerrådet - som konkluderte med at ventetiden var urimelig og gjenstanden ikke var tilsvarende - fikk jeg utbetalt mine 6000 kroner. Sannsynligvis vil du få samme tilbud, og det blir opp til deg selv om du ønsker å ta tilbudet eller ikke. Det avhenger av din trang til å spille PS3. det tok dem seks mnd å behandle saken din ? er ikke det alvorlig mye ? ringte dem på idag og han sa at 3 mnd ikke stemmer og vet ikke hvor han som sa det har det fra, men det kunne ta 1 mnd, og jeg kunne verken få låne ps3 eller heve kjøpet, har gått 1 uke nå og 3 uker igjen da. hva burde jeg gjøre ? Stemmer at rundt 1 mnd er normal tid. Nå er det en gang sånn at PS3-konsoller swappes, de repareres ikke. Og dette skjer i England. Altså er det postgang tur/retur England inn i bildet. En PS3 er strengt tatt ikke et produkt du har behov for i den forstand, men et underholdningsprodukt. Butikken gjør derfor helt rett i å ikke låne deg noen maskin. Lenke til kommentar
wolgon Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 fortsatt ikke hørt noe fra butikken... blir 3 uker til tirsdagen Lenke til kommentar
wolgon Skrevet 16. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2012 Hallo folkens . Da er den fordømte maskinen inne på rep igjen, og grunnen er den samme... begynner å bli drittlei den butikkens mangel på nok informasjon og lyst til å hjelpe... om det tar mer enn 3 uker nå hever jeg kjøpet mitt!! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 (endret) Den ble altså reparert, ikke byttet? Jeg mener sistnevnte er vanlig praksis hos dem, selv om det gjerne tar noe tid. Referer til forbrukerkjøpslovens §§ 30 som sier at du har krav på utlånsprodukt dersom avhjelp tar mer enn en uke. For forhandler å forsøke å avfeie dette med at du "egentlig ikke har behov for" en PS3 er å skyte seg selv i foten. Ta det gjerne til forbrukerrådet if need be (men du trenger ikke true med det på forhånd, det hjelper aldri). Toårsgrensen de snakket om forrige gang er fri fantasi, og en tredjepart som forbrukerrådet eller FTU er kanskje det som trengs for å lære denne butikken å drive butikk. Ang. å heve kjøpet er det noe du iht. §§ 31 til 32 har anledning til "dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30", "unntatt når mangelen er uvesentlig". Dvs. at det må foreligge en mangel, avhjelpen "skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren", du skal få låneprodukt dersom avhjelpen tar mer enn en uke, og selger har maksimalt adgang til å foreta to avhjelpsforsøk (herunder både reparasjon og omlevering) for samme mangel. Dersom selger imøtekommer disse kriteriene har du i utgangspunktet ikke hevingsgrunnlag etter loven. Merk forøvrig at om de igjen avskjærer din forespørsel om låneprodukt med dumme bortforklaringer kan det altså være hevingsgrunnlag. Om de ikke gir deg låneprodukt på tross av at avhjelpen tar mer enn en uke, og kravet om låneprodukt ikke kan anses som urimelig, har ikke selger lyktes i å yte avhjelp etter §§ 29 til 30. Gitt at mangelen ikke er uvesentlig vil du dermed kunne heve kjøpet. Merk også at selger har anledning til å kreve bruksfradrag fra kjøpsdato ved heving, men da kan du også kreve renter. Totalt vil disse normalt omtrent utligne hverandre, selv om utbetalt beløp ofte blir noe mindre enn kjøpssummen. Produktets alder har noe å si. Endret 17. mai 2012 av srbz Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Den ble altså reparert, ikke byttet? Jeg mener sistnevnte er vanlig praksis hos dem, selv om det gjerne tar noe tid. NF har ikke vært så ille i det siste. Det virker som at de har gitt seg med 2-3 mnd "service" som de var kjent for å ha tidligere. Lenke til kommentar
wolgon Skrevet 17. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2012 For å være ærlig, så håper jeg å få hevet kjøpet... Slik at jeg kan kjøpe ps3 fra en annen butikk... De er så uprofesjonelle at det er til å bli kvalm av, når hver ansatt har hver sin forklaring sier det sitt... Lenke til kommentar
wolgon Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Den ble altså reparert, ikke byttet? Jeg mener sistnevnte er vanlig praksis hos dem, selv om det gjerne tar noe tid. Referer til forbrukerkjøpslovens §§ 30 som sier at du har krav på utlånsprodukt dersom avhjelp tar mer enn en uke. For forhandler å forsøke å avfeie dette med at du "egentlig ikke har behov for" en PS3 er å skyte seg selv i foten. Ta det gjerne til forbrukerrådet if need be (men du trenger ikke true med det på forhånd, det hjelper aldri). Toårsgrensen de snakket om forrige gang er fri fantasi, og en tredjepart som forbrukerrådet eller FTU er kanskje det som trengs for å lære denne butikken å drive butikk. Ang. å heve kjøpet er det noe du iht. §§ 31 til 32 har anledning til "dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30", "unntatt når mangelen er uvesentlig". Dvs. at det må foreligge en mangel, avhjelpen "skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren", du skal få låneprodukt dersom avhjelpen tar mer enn en uke, og selger har maksimalt adgang til å foreta to avhjelpsforsøk (herunder både reparasjon og omlevering) for samme mangel. Dersom selger imøtekommer disse kriteriene har du i utgangspunktet ikke hevingsgrunnlag etter loven. Merk forøvrig at om de igjen avskjærer din forespørsel om låneprodukt med dumme bortforklaringer kan det altså være hevingsgrunnlag. Om de ikke gir deg låneprodukt på tross av at avhjelpen tar mer enn en uke, og kravet om låneprodukt ikke kan anses som urimelig, har ikke selger lyktes i å yte avhjelp etter §§ 29 til 30. Gitt at mangelen ikke er uvesentlig vil du dermed kunne heve kjøpet. Merk også at selger har anledning til å kreve bruksfradrag fra kjøpsdato ved heving, men da kan du også kreve renter. Totalt vil disse normalt omtrent utligne hverandre, selv om utbetalt beløp ofte blir noe mindre enn kjøpssummen. Produktets alder har noe å si. så hvis de ikke har lånemaskin inne, så er det en grunn til heving? husker jeg måtte vente 2 uker for å få lånemaskin da jeg leverte den inn sist.. setter utrolig stor pris på om du hadde giddet å svare.. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Jeg har aldri sett det bli praktisert, men slik jeg forstår det så kan det, ihvertfall hypotetisk, medføre hevingsgrunnlag ja. Relevante paragrafer i forbrukerkjøpsloven: § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem. § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36. § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Jeg har ikek fått helt tak i hvilken mangel det her dreier seg om, men jeg går ut ifra at den ikke er uvesentlig, som f.eks. at den ikke skrur seg på eller at den ikke leser spill. Lenke til kommentar
wolgon Skrevet 22. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2012 Jeg har aldri sett det bli praktisert, men slik jeg forstår det så kan det, ihvertfall hypotetisk, medføre hevingsgrunnlag ja. Relevante paragrafer i forbrukerkjøpsloven: § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem. § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36. § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Jeg har ikek fått helt tak i hvilken mangel det her dreier seg om, men jeg går ut ifra at den ikke er uvesentlig, som f.eks. at den ikke skrur seg på eller at den ikke leser spill. jeg har fått YLOD for 2 gang. å ble nektet å få låneps3 i mellomtiden... det skulle ta 6 uker sa dem.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Jeg tror "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." avskjærer heving på grunnlag av at selger ikke har låneps3 inne. Det vil fort bli et misforhold mellom kjøpers rimelige behov og selgers utgifter med å skaffe til veie en lånemaskin. Lenke til kommentar
wolgon Skrevet 22. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2012 Men det at de ALDRI har låne ps3 inne, er vel litt rart? jeg ringte han nettopp og da fikk jeg høre at de ikke har låne ps3 inne, og at det kom til å ta 1 mnd... om ikke ps3'en min er klar innen 2 uker, hever jeg kjøpet.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Det har du sannsynligvis ikke rett til. Lenke til kommentar
wolgon Skrevet 22. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2012 Det har du sannsynligvis ikke rett til. fikk mail av FBR idag, der det sto at urimlig tid var over 3 uker, så det er dt jeg går for. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Hvem er FBR? Forbrukerrådet? De er et råd. De har ingen kraft. Rettspraksis, som oftes en dom fra FTU, sier at 6 uker servicetid er urimelig tid på hyllevarer. Lenke til kommentar
Hansiman Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 3 uker er også ikke en usannsynlig ventetid på servicer. Det er jo selvfølgelig å ønske at det skal gå mye kjappere enn det, men når alt skal sendes i posten, og man tar i betrakting at verkstedene får inn ganske mange servicer til dagen, så kan det ta litt tid. Deler må gjerne også bestilles om de ikke har det inne. 6 uker vil jeg være helt enig i at det er urimelig. 3 uker er kjedelig, men en tid vi ser er vanlig på noen verksteder. Nordisk Film bruker rundt 2-3 uker på en service ut fra min erfaring. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Det har du sannsynligvis ikke rett til. fikk mail av FBR idag, der det sto at urimlig tid var over 3 uker, så det er dt jeg går for. Samme supperåd har sagt at 5 uker er innenfor rimelig tid, men at 6 uker er urimelig tid. Det kommer helt ann på hvem du snakker med da alle tolker loven forskjellig. De er, som Flodec sier, uansett ikke lovgivende, kun et "råd". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå