Gå til innhold

kun et raskt spørsmål


Anbefalte innlegg

kjøpte en komplett gamer med hovedkortet: MSI Pg7A-GD65, hvor det også funglte med en cd plate hvor man kunne instalere control center, som ser slik ut:

post-197169-0-84570000-1312664684_thumb.png

 

Har ingen erfaring med overclokking, så derfor lurer jeg på: kan jeg eks endre core speed til eks x41? uten å gjøre noe, og så vil jeg få bedre ytelse? eller ligger det mere bak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frekvensen prosessoren jobber på [core speed] blir bestemt av bus speed [base clock] x multiplier [ratio]. 100MHz bus speed med en multiplier på 38 blir altså 3800MHz core clock. Ved å heve multiplier til 41, vil du øke denne med 300MHz, altså 4100MHz. Ja, sånn fungerer det sånn grovt sett, men jeg anbefaler deg på det sterkeste å lese litt om temaet overclocking generelt, og overclocking på ditt system spesielt, før du begynner. Skal det gjøres ordentlig, må du kalkulere inn et helt hav av forskjellige faktorer, dette blir vanskelig og kanskje tom. risikabelt hvis du ikke innehar en viss basiskunnskap.

Lenke til kommentar

Frekvensen prosessoren jobber på [core speed] blir bestemt av bus speed [base clock] x multiplier [ratio]. 100MHz bus speed med en multiplier på 38 blir altså 3800MHz core clock. Ved å heve multiplier til 41, vil du øke denne med 300MHz, altså 4100MHz. Ja, sånn fungerer det sånn grovt sett, men jeg anbefaler deg på det sterkeste å lese litt om temaet overclocking generelt, og overclocking på ditt system spesielt, før du begynner. Skal det gjøres ordentlig, må du kalkulere inn et helt hav av forskjellige faktorer, dette blir vanskelig og kanskje tom. risikabelt hvis du ikke innehar en viss basiskunnskap.

 

ha, vet du hvor jeg kan lese om dette? har veldig lyst å lese meg opp:) pcen min:

har nemmelig et stort ønske om å bli Dataingeniør;)

 

Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower

Vifter: 1x 140mm Front, 1x 120mm Bak, 19 dBA, ATX,

 

Corsair HX 650W PSU

 

MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155

 

Intel Core? i5 Quad Processor i5-2500

 

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

 

Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

 

Samsung SpinPoint F3 1TB

 

Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5260S

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke går over volt-rangen på pakken til prosessoren går ikke garantien noe sted, hvis du overstiger volten som står på pakken sliter du komponenten mye fortere, men som regel er det trygt å ha ca 0.20V over det som står på pakken. Den prosessoren der er jeg ganske sikker på at ikke har låst multiplier, dvs. du kan gjøre stort sett hva du vil, og den er lett å overklokke, sett multiplier på 16 og klokke på ca 263 og volt opp ca 0.20V så skal den nok kjøre stabilt om du har gode rambrikker.

 

Anbefaler å kjøre Prime95 torture test i minst 8-9 timer etter du har klokket den opp.

Lenke til kommentar

får veldig helt info :S

 

ehh, hvem kan jeg stole på ?

finnes det noe bra info/videoer ect på norsk, sliter med teknisk engelsk, og vil ha med meg alle detaljene :) men vis det bare finnes på engelsk så er jo det greit :) helst noen som bruker det programmet jeg tenkte å bruke.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke går over volt-rangen på pakken til prosessoren går ikke garantien noe sted, hvis du overstiger volten som står på pakken sliter du komponenten mye fortere, men som regel er det trygt å ha ca 0.20V over det som står på pakken. Den prosessoren der er jeg ganske sikker på at ikke har låst multiplier, dvs. du kan gjøre stort sett hva du vil, og den er lett å overklokke, sett multiplier på 16 og klokke på ca 263 og volt opp ca 0.20V så skal den nok kjøre stabilt om du har gode rambrikker.

 

Anbefaler å kjøre Prime95 torture test i minst 8-9 timer etter du har klokket den opp.

 

Man skal være veldig forsiktig med å røre Base-clock på Sandy Bridge, kun multiplikator. TS skriver også at han har i5 2500 som i utgangspunktet er låst. i5 2500k derimot har ulåst multi.

Lenke til kommentar

Skru av Turbo, øk CPU-multiplier til 37x, du kommer ikke høyere på multiplier fordi du ikke har k-varianten mener jeg å huske (eller var det 38x :hmm: , ett fett), så kan du øke baseclock i 0.1MHz-steg opp til 105MHz.

Gjør dette i BIOS, test stabilitet med IntelBurnTest i windows og sørg for å ikke overstige 80C på kjernetemperaturer i Core Temp

 

P.S.

Dataingeniører skriver programmer, de lager ikke maskinvare eller overklokker. De sørger ideelt sett for at man ikke trenger å overklokke.

 

P.P.S.

Husk å ha installert Service Pack 1 i Windows 7 før du begynner.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...