Babality Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Hei, jeg har et problem med at Windows fryser helt tilfeldig. Kan sitte å surfe på internett og plutselig fryser windows, kan ikke trykke på noe, tastaturer fungerer ikke i det hele tatt (kan ikke engang øke / minke lysstyrken på tastene på tastaturet). Det eneste som fungerer er å bevege musa rundt, og jeg må rett og slett slå av datamaskinen med power knappen. Prøvde en gang å la PCen være fryst for å sjekke om det kom noen feilmelding, men etter en stund ble skjermen bare helt svart. Problemet oppstår i gjennomsnitt hver tredje dag, jeg kjører Windows 7 Home Premium 64-bits. Vet ikke hva mer av informasjon som kan være nyttig, men spør gjerne så svarer jeg. Takker på forhånd for all hjelp Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 hmmm, hard-crasher er vanskelig å dianosere. Merkleig at du fremdeles kan bevege musen dog. Du kan i første omgang sjekke om det har blitt generert noen minimdumps av OSet de finner du i så fall normalt under C:\windows\minimdump Hvis det ligger filer her (hvis dato kan samsvare noenlunde med når du har hatt crashene) så last dem opp her for analyse. Hvis vi har slike å se på så hjelper det veldig langt på vei til å finne feilen på en systematisk måte fremfor å måtte gjette oss frem. En annen ting du kunne prøvd var å utelukke alle software-feil ved å bruke en Ubuntu-live CD og boote fra den. Da utelukker du jo hele OSet og all software som kan lage problemer - og ergo om det fremdeles crasher da så er det noe hardware basert eller ihvertfall på BIOS nivå. Dette kunne utelukket mange muligheter. Det eneste problemet er jo at du må da teste med det rimelig lenge siden du bare craher hver tredje dag i gjennomsnitt - mne du kan jo prøve å la maskinen stå på med det over natten og bruke Ubuntu mens du bare surfer likevel. Sjekk minidumps først som sagt, så ser vi hva vi kommer frem til. Kan ikke garantere at jeg personlig vil ha tid til å gå gjennom disse (jeg er uansett langt ifra best på dette området i forhold til mange andre her på forumet) men legger du dem opp så får du nok hjelp at noen på sikt. -Stigma Lenke til kommentar
Babality Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Ingen filer i minidumps som samsvarer med et kræsj. Ubuntu live-CD var er godt forslag, tester dette når jeg får muligheten. Lenke til kommentar
Espen-K Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg har noe av det samme problemet på min maskin. Der ligger det heller ikke minndump filer eller mappe under windows på c: Hvilken nettleser bruker du når dette oppstår? Selv kjører jeg nyeste firefox og jeg har kun opplevd dette når jeg surfer på nettet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Jeg har noe av det samme problemet på min maskin. Der ligger det heller ikke minndump filer eller mappe under windows på c: Hvilken nettleser bruker du når dette oppstår? Selv kjører jeg nyeste firefox og jeg har kun opplevd dette når jeg surfer på nettet. Da rammes dere nok av crasher som ikke er bluescreens rett og slett (jeg anntok nesten det når maskinen bare fryser uten feilmelding). Desverre er det veldig vanskelig å feilsøke slike feil sidne du ikke har noen teknisk info å basere deg på. Du må bare bruke god teknisk erfaring/intuisjon + systematisk feilsøking og begynne å eliminere muligheter rett og slett. Å prøve å få crashen til å skje i Ubuntu som sagt er en god start. Det kan bekrefte eller avkrefte om feilen er i hardwaren eller bare softwaren. Da har vi tross alt eliminert 50% av mulighetene either way - selv om det er mye igjen å teste etterpå Vansligvis ville jeg lent mot å mistenke hardware om maskinen hard-fryser. Software som crasher skal ikke påvirke nyere OS pga. måten programmer er isolert fra resten av systemet. OP sitt tilfelle der alt fryser musen likevel fungerer derimot er et nytt tilfelle for meg så dermed tør jeg ikke konkludere med å totalt utelukke software enda. -Stigma Endret 7. august 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Babality Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Skjedde igjen idag, denne gangen la jeg merke til noe, alt fryser ikke med en gang, jeg fikk fortsatt åpnet faner / scrolle i browseren, kunne få fram startmenyen (men ikke lukke den igjen). Prøvde å få fram task manager med da stod det "forbereder sikkerthetsmuligheter" eller noe lignende. Kan dette være et minne eller harddisk-relatert problem? Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Hei Jeg har lignende problem med min maskin. Installerte Win 7 på en disk hvor det tidligere hadde vært XP, og beholdt alle filene på "media-partisjonen". Merka etterhvert at maskina gikk tregt i blant, og til slutt begynte den å fryse. Mistenkte at det kunne være harddisken som var full av dritt, men jeg hadde ikke lyst å kvitte meg med, eller backe opp de gamle filene, så jeg tok en laptop-harddisk jeg hadde liggende, formaterte den komplett og installerte Win 7 på den. Akkurat samme problemene vedvarer her... Lurer på om det kan være virus eller noe, men NOD32 finner ingenting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå