BuffyAnneSummers Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg har absolutt ingen problemer med å dele ting med min kjære, og hvis jeg en dag skulle ombestemme meg så ville jeg revurdert hele forholdet og hvor mye jeg faktisk elsker han, for hvis jeg ikke kan dele mitt facebook-passord med han så er det noe galt i mine prioriteringer. Så du sidestiller villighet til å oppgi passord med hvor mye man elsker hverandre? Hvis jeg deler 8 av 10 passord med deg, elsker jeg deg bare 80%? Nei, det sier jeg ikke på noen måte, men hvis jeg prioriterer mitt facebookpassord ovenfor at personen jeg påstår at jeg elsker skal føle seg trygg på meg så er noe galt. Kan hende det ikke gjelder andre her, men facebookpassordet mitt er ett av de minst viktige tingene i hele universet for meg, og er derfor ikke en av de tingene jeg hadde tviholdt på at jeg skulle holde privat fra en elsker og som jeg deler seng med! (det gjelder ikke alle heller da ikke alle er like når det gjelder hvem og hvorfor man har sex, if you know what I mean) Som jeg sa til en kompis her en dag: ''Jeg sparer heller kampgløden min til den dag vi skal bestemme hva barna skal hete!'' Enkelte ting er bare ikke like viktig som andre. 1 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Nei, det sier jeg ikke på noen måte, men hvis jeg prioriterer mitt facebookpassord ovenfor at personen jeg påstår at jeg elsker skal føle seg trygg på meg så er noe galt. Streit nok, men om kjæresten min insisterer på å vite alle passordene mine for å kunne stole på meg, vil jeg påstå at det er noe ganske galt med forholdet i utgangspunktet. Jeg har ingenting å skjule, men liker likevel ikke tanken på at noen andre (selv en kjæreste) skal snoke i min private korresponsanse. Om jeg fikk beskjeden "enten får jeg tilgang til alle deler av ditt privatliv, ellers slutter jeg å elske deg" hadde jeg i det minste krevd å vite hva hun mistenker at jeg skjuler (noe hun åpenbart hadde gjort). 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Streit nok, men om kjæresten min insisterer på å vite alle passordene mine for å kunne stole på meg, vil jeg påstå at det er noe ganske galt med forholdet i utgangspunktet. Jeg har ingenting å skjule, men liker likevel ikke tanken på at noen andre (selv en kjæreste) skal snoke i min private korresponsanse. Om jeg fikk beskjeden "enten får jeg tilgang til alle deler av ditt privatliv, ellers slutter jeg å elske deg" hadde jeg i det minste krevd å vite hva hun mistenker at jeg skjuler (noe hun åpenbart hadde gjort). Utpressing blir ikke helt det samme. Hvis kjæresten min hadde kommet bort til meg og sagt at nå må jeg gi fra meg alt av passord ellers slutter han å elske meg så hadde jo jeg og reist øyebryna og spurt ''wtf is going on?'', men hvis han er redd for at jeg gjør noe jeg ikke burde gjøre og f.eks i det minste ønsker muligheten for å sjekke at det ikke stemmer så gjør ikke det meg noe å betrygge han. Som sagt tidligere så er ikke utbyttbare passord det jeg tviholder mest på i ett forhold.. (dette kan komme av FLERE forskjellige grunner, trenger ikke å ha noe med noe jeg har gjort eller at han ikke stoler på meg) 1 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Utpressing blir ikke helt det samme. Hvis kjæresten min hadde kommet bort til meg og sagt at nå må jeg gi fra meg alt av passord ellers slutter han å elske meg så hadde jo jeg og reist øyebryna og spurt ''wtf is going on?'', men hvis han er redd for at jeg gjør noe jeg ikke burde gjøre og f.eks i det minste ønsker muligheten for å sjekke at det ikke stemmer så gjør ikke det meg noe å betrygge han. Som sagt tidligere så er ikke utbyttbare passord det jeg tviholder mest på i ett forhold.. (dette kan komme av FLERE forskjellige grunner, trenger ikke å ha noe med noe jeg har gjort eller at han ikke stoler på meg) Da ville jeg i det minste bedt om en forklaring på hvorfor hun ikke kan stole på meg uten å snoke på facebooken min. Et generelt "jeg vet ikke, men jeg kan ikke stole på deg uten å sjekke hva du sier og gjør når jeg ikke er til stede", ville fått meg til å lure litt på hva hun egentlig driver med, som får slike tanker om meg. "What goes around, comes around", og det ville i utgangspunktet fått meg til å tro at hun selv hadde noen svin på skogen. Men for all del, hun kunne godt fått passordet av meg, men hadde selvsagt forventet å få hennes passord i samme slengen da. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Titt for tatt, så å si, må forekomme i såfall. Enkelte mennesker bare har større vansker for å stole på folk og trenger flere bekreftelser enn andre, så jeg hadde ikke syntes at det var så rart. Det er som hvis man er sammen med en ekstremt kjekk fyr som er perfekt på de fleste måter så kan jeg skjønne hvorfor enkelte trenger noen form for bekreftelse om at ingenting ''galt'' forekommer. Også hvis man er f.eks vandt med at folk skuffer deg gjennom hele livet så syns jeg ikke at det er så rart hvis man ønsker ''bevis'' på at man ikke blir lurt trill rundt. And so it goes on.. Trenger ikke være at man ikke stoler på personen man er sammen med, men det kan være andre omstendigheter som gjør at en trenger mer innsyn enn andre gjør, for eksempel at mennesker generelt har en tendens til å knuse deres hjerte. 1 Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 jeg hadde ikke gitt fra meg passordet. hadde heller pent logga inn om partneren hadde trengt det. så kunne h*n sitte å bla gjennom det som var for å roe nervene dems. men mine passord ER private! 4 Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Titt for tatt, så å si, må forekomme i såfall. Enkelte mennesker bare har større vansker for å stole på folk og trenger flere bekreftelser enn andre, så jeg hadde ikke syntes at det var så rart. Det er som hvis man er sammen med en ekstremt kjekk fyr som er perfekt på de fleste måter så kan jeg skjønne hvorfor enkelte trenger noen form for bekreftelse om at ingenting ''galt'' forekommer. Også hvis man er f.eks vandt med at folk skuffer deg gjennom hele livet så syns jeg ikke at det er så rart hvis man ønsker ''bevis'' på at man ikke blir lurt trill rundt. And so it goes on.. Trenger ikke være at man ikke stoler på personen man er sammen med, men det kan være andre omstendigheter som gjør at en trenger mer innsyn enn andre gjør, for eksempel at mennesker generelt har en tendens til å knuse deres hjerte. Ok... hvis f.eks. typen din er den som er uthulet av manglende selvtillit, så skal han automatisk få rollen som overkontrollør for å kompensere? Eller hvis du er den i forholdet uten selvtillit: han vil aldri få lov til å gå ut på byen med kompiser alene, fordi du frykter x, y, z. Hadde det ikke vært bedre å bruke tid på å bygge opp den "svake parten"? Det er jo tross alt det som er problemet. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Ok... hvis f.eks. typen din er den som er uthulet av manglende selvtillit, så skal han automatisk få rollen som overkontrollør for å kompensere? Man trenger ikke la personen ta kontroll over alt for å vise han at han har ingenting å frykte.. Eller hvis du er den i forholdet uten selvtillit: han vil aldri få lov til å gå ut på byen med kompiser alene, fordi du frykter x, y, z. Hadde det ikke vært bedre å bruke tid på å bygge opp den "svake parten"? Det er jo tross alt det som er problemet. Det spørs jo på hvor mye av seg selv man legger i å få personen til å stole på deg? Hvis man ønsker å prioritere facebook-privatlivet ditt over å vise at personen du er sammen med kan stole på deg fult ut så sier det jo seg selv at personen da hadde blitt mer mistenksom når du skal ut enn hvis du hadde vært åpen for å la personen forsikre seg om at ingenting skjer på si? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Hvis man ønsker å prioritere facebook-privatlivet ditt over å vise at personen du er sammen med kan stole på deg fult ut så sier det jo seg selv at personen da hadde blitt mer mistenksom når du skal ut enn hvis du hadde vært åpen for å la personen forsikre seg om at ingenting skjer på si? Hehe, jeg vil heller si det er større sjanse for at parten ER utro selv om partner får se FB og ev passord jeg da. Gjør partner tryggest mulig og gjør hva man vil utenom. Å vise FB sier absolutt 0 om tillit og om man er å stole på. Det er så enkelt som å lage seg 2 FB og være den flotte karen/damen der under sitt orginale navn og ha den andre kontoen til andre ting ... noe partner ikke vet. På meg høres du litt typisk blåøyd ut Buffy (ikke ond ment) - tror du virkelig de som farer rundt er dumme selv om de velger å være utro eller andre ting. Det er de 'glatte' man bør passe seg for, ikke de som bare vil ha litt privat sfære. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 For å svare på tittel: Ikke gi dama passordet ditt. Dama (nå exen) til en kamerat av meg fikk hans passord til facebook. I enden av forholdet begynte de å krangle, og det resulterte i at dama tok sin hevn. Hun gjorde dermed om hele hans facebook til en eneste stor gay-orgie. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Hehe, jeg vil heller si det er større sjanse for at parten ER utro selv om partner får se FB og ev passord jeg da. Gjør partner tryggest mulig og gjør hva man vil utenom. Å vise FB sier absolutt 0 om tillit og om man er å stole på. Det er så enkelt som å lage seg 2 FB og være den flotte karen/damen der under sitt orginale navn og ha den andre kontoen til andre ting ... noe partner ikke vet. Det er da man må vise tillit tilbake. På meg høres du litt typisk blåøyd ut Buffy (ikke ond ment) - tror du virkelig de som farer rundt er dumme selv om de velger å være utro eller andre ting. Det er de 'glatte' man bør passe seg for, ikke de som bare vil ha litt privat sfære. Har på ingen måte sagt at man absolutt ikke er utro hvis man ikke er det på en beviselig måte, skjønner ikke hvor du har det fra? Min kjæreste kan f.eks aldri være 100% sikker på at jeg ikke puler bak ryggen på han, men hvis jeg kan gjøre han LITT tryggere på meg hvorfor skulle jeg ikke gjøre det hvis det å gi bort facebookpassordet mitt kunne gjort det? Forøvrig; er i ett forhold som er langt fra ''GI MEG PASSORDET DITT ELLERS FORLATER JEG DEG''-stadiet. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Min kjæreste kan f.eks aldri være 100% sikker på at jeg ikke puler bak ryggen på han, men hvis jeg kan gjøre han LITT tryggere på meg hvorfor skulle jeg ikke gjøre det hvis det å gi bort facebookpassordet mitt kunne gjort det? Fordi det er noe feil en plass hvis det er slik. Det er overvåking og det har ingenting i et sunt forhold å gjøre. Hadde dama ville hatt passordet så hadde jeg som sagt ikke gitt henne det. Har HUN problemer med tillit til meg, så må hun jobbe med seg selv - det at hun hadde fått passordet hadde ikke hjulpet i det hele tatt, det hadde bare foret usikkerheten som sagt tidligere. Hun: Hvorfor fikk jeg passordet? - jo, han prater sikkert ikke der med damene, han gjør det andre plasser. Har han flere kontoer kanskje, har han google+, har han twitter, har han ... Jeg må ha passordene der også. Kanskje han har andre plasser - er han på ... Dette er en evig foring på en persons usikkerhet på seg selv - du får ikke 100% tillit hvis ikke denne tar et oppgjør med seg selv - det er alltid noe som kan overvåkes og hvis du syns et slikt forhold er ok, så er det greit det, men for meg hadde dette vært uholdbart - mitt forhold er bygd på tillit begge veier og ikke overvåkning. 1 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Fordi det er noe feil en plass hvis det er slik. Det er overvåking og det har ingenting i et sunt forhold å gjøre. Enig. Jeg tviler på at det "stopper" ved facebook-passordet. For min egen del kan det sies omtrent slik: - Jeg viser gjerne kjæresten hva som finnes på min facebook, men vil helst ikke gi fra meg passordet. - Jeg forteller gjerne kjæresten hvor jeg befinner meg, men jeg vil ikke innstallere sporingsprogram på telefonen slik at hun kan se hvor jeg er ved hjelp av gps til enhver tid. - Jeg viser henne gjerne innboksen på mailen min, men gir helst ikke fra meg passordet. - Jeg viser kjæresten gjerne innboksen på telefonen, men vil helst ikke la henne gjennomsøke denne uten at jeg er til stede. - Jeg viser henne gjerne mine private brev, men vil ikke la henne gjennomgå denne i detalj om jeg ikke selv er til stede. For meg høres det egentlig ut som litt sykelig sjalusi, og det er ikke greit å føle at man må trå på nåler for å ikke ubevisst gjøre noe som kan føre til usikkerhet hos kjæresten. Hva skjer den dagen hun finner det gamle kjærlighetsbrevet du fikk av din første kjæreste da du var 12? Må du brenne det, fordi hun føler seg usikker? Hva med bilder? Bør man slette alt av bilder fra tidligere forhold, eller er det akseptabelt å spare på bilder hvor exen er med på familiebilder? Du har helt rett i at det nok ikke tar slutt med passordet til FB, og da er hvertfall ikke økt overvåkning veien å gå for å skape et mer stabilt og harmonsisk forhold. 2 Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Å kreve å få opplyst en annen persons passord er i utgangspunktet et tillitsbrudd. Det den handlingen sier er "Jeg stoler ikke på deg, men hvis du gir meg X, så skal jeg stole på deg". At X i dette tilfellet er passord som gjør at man kan logge seg inn for å sjekke om typen snakker med andre damer, vel... Krever du å få mine passord har du allerede bevist at du ikke har tillit til meg. Tilgang til mine passord betyr i mine øyne at du krever en rett til å opptre på mine vegne - for det er det du gjør ved å logge inn på mine konti. Hvorfor skal jeg vise deg den tilliten? Godt sagt! Men jeg syns også det har noe å si hvordan det hele kommer fram. Hvis hun krever tilgang til noe privat, så ser jeg på det som et problem da det viser mangel på tillit. Hvis hun spør om hun kan få lov til å se, så ser jeg ikke på det som et like stort problem. Selv om det skal sies at de to glir litt i hverandre. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Fordi det er noe feil en plass hvis det er slik. Det er overvåking og det har ingenting i et sunt forhold å gjøre. Hadde dama ville hatt passordet så hadde jeg som sagt ikke gitt henne det. Har HUN problemer med tillit til meg, så må hun jobbe med seg selv - det at hun hadde fått passordet hadde ikke hjulpet i det hele tatt, det hadde bare foret usikkerheten som sagt tidligere. Hun: Hvorfor fikk jeg passordet? - jo, han prater sikkert ikke der med damene, han gjør det andre plasser. Har han flere kontoer kanskje, har han google+, har han twitter, har han ... Jeg må ha passordene der også. Kanskje han har andre plasser - er han på ... Dette er en evig foring på en persons usikkerhet på seg selv - du får ikke 100% tillit hvis ikke denne tar et oppgjør med seg selv - det er alltid noe som kan overvåkes og hvis du syns et slikt forhold er ok, så er det greit det, men for meg hadde dette vært uholdbart - mitt forhold er bygd på tillit begge veier og ikke overvåkning. Utpressing blir ikke helt det samme. Hvis kjæresten min hadde kommet bort til meg og sagt at nå må jeg gi fra meg alt av passord ellers slutter han å elske meg så hadde jo jeg og reist øyebryna og spurt ''wtf is going on?'', men hvis han er redd for at jeg gjør noe jeg ikke burde gjøre og f.eks i det minste ønsker muligheten for å sjekke at det ikke stemmer så gjør ikke det meg noe å betrygge han. Som sagt tidligere så er ikke utbyttbare passord det jeg tviholder mest på i ett forhold.. (dette kan komme av FLERE forskjellige grunner, trenger ikke å ha noe med noe jeg har gjort eller at han ikke stoler på meg) Altså, diskusjonen går bare i en sirkel nå siden dere tydeligvis ikke vil forstå hva jeg mener. Alt er ikke svart/hvitt og vi må ikke bare ha ekstreme ytrepunkter. Lenke til kommentar
Nie Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg har passordet til min kjæres konto, og om han tenker godt etter har han til min også. Jeg bruker ikke facebook-kontoen hans noe særlig, jeg er inne innimellom når jeg blir hektet på diverse spill, eller fikser ting for ham. Jeg ser ikke noe gale i å ha passordet, jeg ser derimot noe veldig galt i å bruke det aktivt til oppsjekking. Jeg har ingenting å skjule for min kjære. Jeg har ingenting jeg ikke kan si til ham. Men mine venner har kanskje ting de vil si til meg, som de ikke nødvendigvis vil at han skal vite. Jeg holder min facebook privat, og rører ikke det på min kjæres konto som ikke foregår offentlig, av den enkle grunn at det handler om respekt for våre venner. Selvsagt, veldig greit med en arena der jeg kan prate uten å bli "overhørt" også, selv når jeg ikke har mulighet til å sitte face2face med mennesker. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Altså, diskusjonen går bare i en sirkel nå siden dere tydeligvis ikke vil forstå hva jeg mener. Alt er ikke svart/hvitt og vi må ikke bare ha ekstreme ytrepunkter. Jeg prøver å forstå så godt jeg kan. Jeg tror jeg skjønner hva du mener og ditt forrige innlegg sa vel dette klart egentlig ... tror jeg?. Du mener at det å gi han passordet vil gi han litt mer tro og trygghet på deg, mens jeg mener det er bare en foring på usikkerheten, da man kan ha xx ymse ting man er registrert på og da blir det en evig ond sirkel med overvåking. Det blir som at damen min skulle sjekket lommene mine uten å ha en skjellig grunn til det. Sjekket tlf osv ... Skulle hun vasket klærne så er det en skjellig grunn, men bare for å sjekke/kontrollere, så blir det altså feil i mitt hode. Joda, man kan vise alt og det gjør da de fleste med et sunt forhold - man sitter ved siden av hverandre når man er på FB, e-post osv og da har den andre full mulighet for å lese osv ... men jeg har fortsatt ingen forståelse på en slik overvåking som du mener er greit. Opplys meg gjerne hvis du mener jeg missforstår hva du mener. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg har på ingen måte sagt at overvåkning er greit, og det er det jeg har prøvd å poengtere gjennom hele tråden. Man trenger ikke å være en kontrollfreak på grunn av at man trenger litt forsikring om at alt er OK og alt er som det skal være, og det er ikke slik at alle som er i ett forhold som føler seg usikre og ønsker litt innsyn ønsker å kvele alt av privatliv partneren deres har. Det virker som om dere mener at enten er man en snill liten pike og lar typen din holde alle kortene til seg selv uten å bitche, ellers er du en psycho bitch som ønsker å ta kontrollen over alt. Dessverre så er realiteten en helt annen. Lenke til kommentar
pakini Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg har passordet på facebook til min kjære, mailen og! Men er aldri innpå mailen, facebook er jeg til tider innpå, bare for å glo på folk jeg ikke er venner med (jada, vet det er teit) Han har passord til min facebook og, men han tror jeg alderi har vært innpå, for han har null interesse... Vi kan og kodene på visakortene til hverandre, men sånne ting er vel helt vanlig når man har vært samboer noen år med felles økonomi Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det er ikke det jeg mener i alle fall. Jeg mener bare at den forsikringen du snakker om er falsk. Naturlig er det å sitte siden av hverandre osv ... og ha et naturlig 'innsyn' og man kan gå ifra maskinen med FB oppe og der den andre kan lese hvis den vil osv ... FB f.eks er det egentlig ikke grunn å ha passordet til annet enn for overvåking som sagt - hvilken annen grunn er det? Jeg har f.eks en FB profil med falskt navn/nick. Hvilken forsikring annet enn et falskt et får da min dame utav et passord dit - jeg kan ha MANGE profiler og selvfølgelig hadde jeg ikke delt hverken passord eller innsyn til der jeg har brutt tilliten, hun hadde selvfølgelig ikke vist om profilen engang. Så hva hjelper det med en falsk forsikring? Det sier bare litt om den andre parten som går på slikt - de tror de er forsikret gjennom det - noe de ikke er. Realiteten er at forhold må bygge på tillit og realiteten er at de som ikke er tilliten verdig skuler dette og er ikke så dum at de viser dette på FB når de vet at partner er av den sjalu typen som må sjekke opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå