iChristian Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Du er mentalt frisk selv om du er sjalu... 1 Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Ikke når du spør typen om han har hatt kontakt med andre jenter en gang i UKEN. 3 Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Du er mentalt frisk selv om du er sjalu... Sunn sjalusi kan være å føle sjalusi mot noe spesielt, evt noen spesiell. Ikke føle at man må ha kontroll på profilen til kjæresten på en sosial side i tilfelle en eller annen jente kanskje muligens tar kontakt via melding eller chat. Som man kanskje muligens føler er upassende. Det er derfor en nær sammenheng mellom overdreven og eventuell sykelig sjalusi og narsissisme. Sjalusi ligger bak mange voldshandlinger og drap. Overdreven eller sykelig sjalusi er vanlig ved mange psykiske lidelser og ved rusmiddelmisbruk (alkohol), men også hos personer med lav selvfølelse uten at de har noen formell psykisk lidelse. Sjalusi kan være utløst av reelle krenkelser, men ved sykelig sjalusi er dette ikke tilfelle. Riktignok kan det ofte være en kjerne av sannhet i det som utløser sjalusi, men den krenkedes forståelse av situasjonen er gjerne mer dramatisk og mindre nyansert enn det de faktiske forhold skulle tilsi. Store Norske leksikon Sier ikke at man er mentalt syk om man er sjalu, men irrasjonell sjalusi burde ikke fôres. Det burde jobbes med. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Prinsipper og verdier er noe av det som gjør oss til oss. Og jo, jeg syns det blir mye av det samme. Det syns ikke jeg. Blir som å sammenligne ære med krig. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Prinsipper og verdier er noe av det som gjør oss til oss. Og jo, jeg syns det blir mye av det samme. Det syns ikke jeg. Blir som å sammenligne ære med krig. Kan noen finne frem robåten med årene her? 6 Lenke til kommentar
Kea Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg personlig syns ikke det er noe galt med å gi passordet til for eksempel facebook til kjæresten, men som nevnt i tråden allerede har folk forskjellige syn på dette med privatliv. Folk har også forskjellige prinsipper å gå på. Og det er en grunn til at man ikke gir opp prinsippene sine. Om et kjærestepar har forskjellige syn og prinsipper, så handler det om kompromiss. Er ingen av partene villig til DET, så spørs det om man burde revurdere forholdet. Med meg og min kjæreste, så er det slik at vi deler alt uten å blunke. Han har alle passord til alle mine konti og omvendt. Dette fordi ting har skjedd i dette forholdet tidligere som gjør at det er vanskelig for meg å vise 100% ubegrenset tillit, men jeg jobber med det. Så må jeg også bare påpeke at man kan være det som by definition er "sykelig sjalu" og fremdeles mentalt frisk. Det har veldig med usikkerhet og selvtillit å gjøre. Både jeg og ei venninne av meg sliter med det, og vi er begge mentalt friske. 1 Lenke til kommentar
MrBrightside Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Hvis man ikke kan gi passordet til kjæresten hvis h*n virkelig ønsker det for å forsikre seg om at det ikke er noe du skjuler så burde man lure på selve forholdet.. hva er det dere sa om det å vise tillit igjen? Skal det ikke gå begge veier? Det der er det absolutt dummeste jeg har hørt på flere dager. At du i det hele tatt prøver å legitimere meningen din med tillit-kortet er skremmende. Finnes det et snev av tillit, så tilates et privatliv. Man burde virkelig lure på forholdet dersom du ikke stoler på din kjære. Jeg hadde blitt provosert, rasende og ikke minst svært, svært forvirret dersom du hadde spurt meg om mitt Facebook-passord for å kontrollere at jeg ikke skjuler noe for deg, slik at du skal kunne ha tillit til meg. For jeg fatter ikke hvordan ditt tillitsargument kan forsvares. For meg er det ulogisk, hvor det eneste logiske er at det slekter mot paranoia - ikke tillit. Endret 10. august 2011 av MrBrightside 8 Lenke til kommentar
Helpsomer Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hva skjedde med trådstarter mon-tro. Han har redigert bort alle postene sine. Måtte han gi bort passordet til diskusjon-brukeren sin også? 8 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Veldig dumt gjort, for hele tråden gir 0 mening nå. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det skulle jo ikke ha noe å si om du gir passordet, fordi du burde jo ikke ha noe å skjule. Men, det er jo ganske unødvendig egentlig.. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Ikke faen om noen skulle fått mine passord. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det der er det absolutt dummeste jeg har hørt på flere dager. At du i det hele tatt prøver å legitimere meningen din med tillit-kortet er skremmende. Finnes det et snev av tillit, så tilates et privatliv. Man burde virkelig lure på forholdet dersom du ikke stoler på din kjære. Jeg hadde blitt provosert, rasende og ikke minst svært, svært forvirret dersom du hadde spurt meg om mitt Facebook-passord for å kontrollere at jeg ikke skjuler noe for deg, slik at du skal kunne ha tillit til meg. For jeg fatter ikke hvordan ditt tillitsargument kan forsvares. For meg er det ulogisk, hvor det eneste logiske er at det slekter mot paranoia - ikke tillit. Jeg skjønner hva du mener men hele diskusjonen går ut av kontroll og man har en barnehagementalitet uten like. Tillit meg og tillit meg der, JEG MENER at hvis f.eks MIN KJÆRE hadde hatt vansker med å stole på meg så føler jeg at JEG ER PLIKTIG til å gjøre så han blir trygg på meg. Ett forhold handler om å gi og ta, og av og til må bare en av partene back the fuck up og ta den ''voksne'' avgjørelsen og gi litt. Det er det JEG mener. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det er ikke nødvendigvis den voksne avgjørelsen å gi seg dersom den andre partens krav er urimelig. Å kreve i utgangspunktet uinnskrenket tilgang til min kommunikasjon bare for at jeg skal "bevise" at du kan stole på meg er urimelig, med mindre jeg har gjort noe konkret som en alminnelig fornuftig person ville mistet tilliten til meg for. 3 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg skjønner hva du mener men hele diskusjonen går ut av kontroll og man har en barnehagementalitet uten like. Tillit meg og tillit meg der, JEG MENER at hvis f.eks MIN KJÆRE hadde hatt vansker med å stole på meg så føler jeg at JEG ER PLIKTIG til å gjøre så han blir trygg på meg. Ett forhold handler om å gi og ta, og av og til må bare en av partene back the fuck up og ta den ''voksne'' avgjørelsen og gi litt. Det er det JEG mener. Da 'mater' du bare denne usikkerheten. Du er ikke pliktig til å gjøre dette, da det dreier seg om at han må bli trygg på seg selv, ikke deg. Jeg slet selv i min ungdomstid med sjalusi og eiendoms-trang. Samme hva dama sa og gjorde, så holdt jeg på med det samme takket være min egen usikkerhet og sjalusi. Det var først når jeg tok et oppgjør med meg selv at dette opphørte - jeg fant ut at enten måtte jeg skjerpe meg, ellers måtte jeg ut av forholdet, såpass skyldte jeg dama istedet for å ødelegge henne pga mine egne problem. Alle har en plikt til å la den andre ha et privatliv selv om de er sammen. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Da 'mater' du bare denne usikkerheten. Du er ikke pliktig til å gjøre dette, da det dreier seg om at han må bli trygg på seg selv, ikke deg. Jeg slet selv i min ungdomstid med sjalusi og eiendoms-trang. Samme hva dama sa og gjorde, så holdt jeg på med det samme takket være min egen usikkerhet og sjalusi. Det var først når jeg tok et oppgjør med meg selv at dette opphørte - jeg fant ut at enten måtte jeg skjerpe meg, ellers måtte jeg ut av forholdet, såpass skyldte jeg dama istedet for å ødelegge henne pga mine egne problem. Alle har en plikt til å la den andre ha et privatliv selv om de er sammen. Jeg skjønner hva du mener, men det er en forskjell på å ha en skikkelig sjalu kjæreste som ønsker å kontrollere alt du gjør og det å ønske å vite at personen du deler livet ditt med ikke ønsker å skjule noe for deg. Jeg har absolutt ingen problemer med å dele ting med min kjære, og hvis jeg en dag skulle ombestemme meg så ville jeg revurdert hele forholdet og hvor mye jeg faktisk elsker han, for hvis jeg ikke kan dele mitt facebook-passord med han så er det noe galt i mine prioriteringer. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det er det samme med meg det - jeg deler enkelt alt med min partner. Hun får passord til bank, kode til visakort mm, men FB passordet får hun ikke - men jeg sitter jo ofte rett ved siden av henne med FB oppe, så ser ikke behovet og hvis jeg vill hatt det for meg selv, så hadde jeg da også hatt det. Hennes private sfære får også være hennes hvis hun vil det og det er en selvfølge at hun da får ha slike ting for seg selv hvis hun vil det. Regner med og det blir vel noe alla sy-forening der de prater om ting de kanskje vil ha for seg selv - ikke direkte for å skjule, men litt privatliv må det være lov å ha. Tror ikke hun hadde likt at jeg hadde blitt med på jentekveldene og 'kontrollert' eller bare MÅTTE ha vært der - like lite som at jeg ikke vil ha henne med når jeg har en guttekveld. Det har absolutt ikke noe med om man elsker sin partner å gjøre eller ei dette. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Du ville kanskje ikke likt at hun ba deg ta med deg taperecorder og tok opp alt som skjedde heller...? Det er jo det hun ber om mtp Facebookpassord o.l. - mulighet til å sjekke over alt som skjer i livet ditt online. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Og tenk på faren for facerape 1 Lenke til kommentar
sportyboii Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 eksen min kunne passordet mitt, altså min daværende kjæreste, for ca 1 år siden, men jeg fant ut at hun snek seg på facebooken min og leste meldinger osv mens jeg var på jobb! Det ble rabalder! så anbefales ikke! Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg har absolutt ingen problemer med å dele ting med min kjære, og hvis jeg en dag skulle ombestemme meg så ville jeg revurdert hele forholdet og hvor mye jeg faktisk elsker han, for hvis jeg ikke kan dele mitt facebook-passord med han så er det noe galt i mine prioriteringer. Så du sidestiller villighet til å oppgi passord med hvor mye man elsker hverandre? Hvis jeg deler 8 av 10 passord med deg, elsker jeg deg bare 80%? Nå har TS trukket seg tilbake, så dette spm er egentlig til han, men jeg stiller det allikevel: Hva er egentlig hensikten med å oppgi passord til FB? Hun logger seg inn, for å .... Sjekke om det kommer inn uanstendige meldinger fra andre damer? Om sexy bilder fra fest finner veien frem? Er det hennes mistenkeliggjøring av han som skal styre opplegget? Hvis hun har laget en default regel om at han har ugler i mosen, så er det jo hennes tillit (og usikkerhet) som er problemet. Det at hans motvillighet til å gi fra seg passord tolkes som mangel på tillit av henne (og tydeligvis deg også) er et typisk misforstått lojalitetstema. Dessuten er det en typisk sjalu dame ting . Yeah, I said it! Hadde en ex som "krevde" å ha felles bankkonto fordi hun var vant med å ha foreldrene som hadde det. Jeg var ikke interessert i det, da jeg vil ha kontroll på egne penger. Har ingenting med tillit å gjøre, men man er fortsatt et individ med rett til privatliv selv om man er i et forhold. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå