Gå til innhold

Bygging av gaming pc, budsjett på 14-15 000

Anbefalte innlegg

Som sagt, så skal jeg bygge en pc i nærmeste framtid, men sitter igjen med mange spørsmål, ettersom at jeg ikke har så alt for my kunnskap om deler osv osv.

Noen av tingene jeg lurer på er bla. om jeg skal kjøre pc'n med AMD sin x6 prosessor, eller i7, da jeg vil spare penger på det. men har ingen aning på hvordan AMD er i ytelse iforhold til i7.

Noen andre ting er bla. om jeg burde kjøre crossfire, eller et kraftig grafikkkort, og jeg har vell forsåvidt ikke så stor kunnskap på hvordan komponenter som passer best sammen.

Skulle helst ha hatt noen forslag på setups:)

PS: Skjerm skal foresten være inkludert i budsjettet.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første har du ikke sagt noe om hva du skal bruke maskinen til, men jeg vil automatisk anta at det er nyere spill, surfing, film og evt. skriveprogram. Til dette bruksområdet er Intel sine Sandy Bridge-prosessorer bedre egnet enn AMD sine eldrende modeller (AMD sine nye modeller kommer om ikke veldig lenge). Dessuten er i5 mer eller mindre like godt egnet som i7, ettersom nyere spill ikke tar i bruk hyperthreading, som er den vesentligste forskjellen mellom i5 og i7. I praksis er det svært lite som skiller i5-2500k fra i7-2600k når bruksområdet er spill, og fortrinnet kan ut ifra diverse tester å dømme vippe begge veier. Til surfing, film og skriveprogram kreves det minimalt av maskinvaren, så det er i all hovedsak spill som er den vesentlige faktoren. Om du har andre krevende bruksområder enn spill kan i7 likevel være fordelaktig.

Det er ingen faste tillegg for montering av maskin hos Komplett, men et kriterie for at de skal montere den for deg er at du bestiller via deres PC-bygger. Dette er i utgangspunktet ikke så veldig mye dyrere enn å kjøpe komponenter løst hos Komplett, men det finnes nettbutikker som er billigere enn Komplett, og totalprisen kan variere mye mellom deler kjøpt løst hos f.eks. Dustin og en ferdigbygget maskin hos Komplett, gitt at de har relativt like spesifikasjoner. Det er likevel ikke snakk om veldig mange tusen kroner, og det å kjøpe maskinen i mer eller mindre ett stykke har sine fordeler om du en dag skulle trenge å reklamere på den. Er du villig til å legge litt ekstra penger i maskinen for å slippe å måtte feilsøke selv om det plutselig skulle oppstå en feil, går du for en ferdigbygget maskin. Jeg bygger mine maskiner selv hovedsaklig fordi:

1. Jeg har full frihet til å velge nøyaktig hva jeg vil ha i maskinen, og slipper å holde meg til et ganske så innsnevret utvalg

2. Jeg synes det er veldig moro å bygge selv

3. Jeg evner å lokalisere feil selv når de oppstår, slik at jeg kan reklamere på den defekte komponenten

4. Det er noen kroner å spare på å kjøpe delevis

Om du eksempelvis tar utgangspunkt i denne maskinen kan du konfigurere den med

Strømforsyning: Corsair HX 750W

Hovedkort: ASUS P8P67 PRO B3

Prosessor: Intel® Core™ i5-2500K

DDR3 minne: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX PCI-Express 2.0,"Goes like Hell - GLH"

Harddisk SSD: Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB

og la resten stå på standardvalgene, da ender du opp på totalt 14 646,-

Merk at denne prisen inkluderer også bl.a. mus, tastatur, musmatte, høyttalere og Crysis 2. Dette kan du fjerne/endre om du ikke ønsker det.

Fjerner du disse tingene ender du opp på en totalsum på 12 750,- (dette er også inkl. skjerm, som du sa du ville ha)

Her er et tilsvarende oppsett fra Dustin, i deler. Som du kanskje ser, er prisforskjellen overraskende liten.

Du må gjerne føye til om du også trenger mus, tastatur og denslags inkludert i prisen. Dersom du føler maskinen er "for billig" ville jeg heller prioritert å legge ekstra penger i skjerm enn å bruke mer penger på f.eks. prosessor eller skjermkort. Kjøper du f.eks. en god skjerm med IPS-panel er det noe som taper seg i verdi langt tregere enn f.eks. toppmodeller av CPU og skjermkort.

Hva angår SLI/Crossfire: hovedkortet jeg har tatt utgangspunkt i har god støtte for SLI, og strømforsyningen leverer også nok strøm til to stk. av det skjermkortet jeg har lagt til. På denne måten kan du enkelt oppgradere maskinen selv på et senere tidspunkt, om du skulle føle det nødvendig, ved å sette inn et ekstra skjermkort av (ca) samme type. Jeg vil imidlertid ikke anbefale å "starte" med SLI ettersom det spiser mer strøm, lager mer varme (både fordi to kort avgir mer varme, og fordi to kort i større grad hindrer luftflyten i kabinettet) og fordi to kort ikke yter dobbelt så bra som ett. SLI er ment som et oppgraderingsalternativ så du skal slippe å måtte kvitte deg med det du har fra før når du en gang vil oppgradere maskinen. (edit: akkurat det samme gjelder for Crossfire, men ettersom det enn så lenge er et nVidia-kort som er foreslått, er det SLI som potensielt blir aktuelt)

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar. :)

Hmm, gamer hovedsakelig på pc'n ja, men tenker å begynne med litt redigering av film osv.

lurer på om jeg ikke burde kjøpe en 850w strømforsyning, for å ha en hvis stabilitet, og muligheter til upgrades.

angående prossesoren så trodde jeg AMD sin AMD Phenom II X6 1090T Black Edition var bedre, men som sagt, så har ikke jeg så mye peiling.

At pc'n blir billigere en forventet er bare et pluss.

Når det kommer til skjerm så skal den helst være 24-27 tommer, og 2 ms responstid. Har hørt at såkalte IPS panel skjermer er bedre ja, men hva er fordelen med disse? lurer også på om jeg ikke skulle slått på stortromma å gått for en 120 hz skjerm, så jeg slipper å upgrade den på noen år. :)

Lenke til kommentar

Phlake : AMD Phenom II X6 1090T Black Edition blir jo ikke testet der, ser det ut som. :/

1090T og 1100T er samme prosessoren med 100MHz høyere klokkefrekvens og et par hundre kroner ekstra i pris. De yter innen 3% fra hverandre, i spill er en 1100T like god som en 970BE, AMD blir gruset av Intel nå.

Lenke til kommentar

Annet en det lurer jeg bla. på om jeg ikke burde slenge ut en ekstra 1000lapp for i7 prossesor, og når det kommer til kabinett, så lurer jeg på om jeg skal kjøpe nzxt sitt big tower, eller Cooler master : >

Lurer også på om noen av dere vet om en bra skjerm med IPS panel som koster mellom 2-4k

Endret av Aleksimo
Lenke til kommentar

Annet en det lurer jeg bla. på om jeg ikke burde slenge ut en ekstra 1000lapp for i7 prossesor, og når det kommer til kabinett, så lurer jeg på om jeg skal kjøpe nzxt sitt big tower, eller Cooler master : >

Lurer også på om noen av dere vet om en bra skjerm med IPS panel som koster mellom 2-4k

Vurder selv: link. Forskjellen er nok mest 100MHz høyere klokkefrekvens på i7-2600k

Kabinett er smakssak, begge tårnene er veldig gode om du har bruk for plassen.

Dell: U2311H, U2410

HP ZR24W

Lenke til kommentar

Lurer også på om 120 hz skjerm ville vært et lurt kjøpt, og om jeg er avhengig av en 2ms responstid skjerm, som gamer ;p

De som er seriøse er avhengige av det. Inputlagen er også en del lavere på mange 120Hz-skjermer under en "gamemode".

Personlig tar jeg bildekvalitet framfor ytelse, men jeg spiller heller ikke så mye fps.

Lenke til kommentar

Vanskelig valg altså. :/ Vil ha en bra skjerm, med bra bilde kvalitet, IPS panel, lav responstid, 120 hz osv osv. men blir vell vanskelig med mitt budsjett. :)

For ikke så alvorlig gaming fungerer et IPS-panel helt fint ;)

Det finnes ingen IPS-panel som kjører 120Hz eller har 2ms responstid, men responstiden er god nok og inputlag er god nok til at det ikke er så ille.

Lenke til kommentar

Så, i utgangspunktet er IPS skjermene best til film, redigering osv. ?

I utgangspunktet er IPS-panel en stor forbedring over vanlig TN, de lærde strides i hva som er mest verdt av skikkelige farger eller raskere responstid. IPS-panel er på et stadie der de er "gode nok" til vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Sett mye på komponentene, og har funnet ut at jeg skal slå på stortromma å gå for en i7 2600k, lurer på om jeg må gjøre noen endringer iforhold til hovedkort osv, da :)

Så også på den SSD'en jeg ble anbefalt. lurer på om jeg trenger mer en 60gb for OS og noen spill på SSD'en? ;P isåfall, en SSD å anbefale?

Lenke til kommentar

Mitt setup så langt er som følger:

Kabinett:

NZXT Phantom Big Tower Sort Vifter: 2x 120mm Side, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, LED på/av, mATX, ATX, eATX

Strømforsyning:

Corsair HX 850W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 6x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm

Hovedkort:

ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI

Prossessor:

Intel® Core™ i7-2600K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan

Ram:

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin

Skjermkort:

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX PCI-Express 2.0,"Goes like Hell - GLH", GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, 800MHz

SSD:

Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, SandForce® SF-2281

Hardisk:

Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms

Skjerm: BenQ 24" LCD G2420HD 1920x1080, 40000:1, 2ms, VGA/DVI/HDMI

Velger å bare gå for en billig skjerm for øyeblikket, blir ganske dyrt det her.

Noen inspill angående setup? lurte bla. på om det hovedkortet blir kompitabelt med alt osv. : >

Endret av Aleksimo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...