007CD Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Eventuelt billigste måten er å låne en stasjonær maskin og bare plugge inn harddisken som disk nr 2. Da trenger du ikke kabinett eller noe og er klar til å prøve. Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Tror ikke jeg skal begynne å skru i stasjonær pcn. Har begynt å operere mini PCn nå. Jeg får ikke vippet av tastaturet. Har skrudd ut de 4 skruene + den som er til RAM-brikkene, men tastaturet sitter helt fast. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Det å operere en laptop eller mini PC er mye mye verre enn å skru på en stasjonær Sistnevnte er laget for å demonteres og er modulær i sin oppbygging. Så om du får ut disken av laptopen, så er det barnemat å montere den i den stasjonære, forutsatt at du har en ekstra SATA kabel liggende. Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 - Og det har jeg ikke. Yes! Fikk det til! Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Hva skal jeg gjøre med de to båndene som er festet til tastaturet? Har klart det nå. Morgendagen vil vise om disken funker Endret 7. august 2011 av Tastatur Lenke til kommentar
techn9e Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Hvis man har en ekstra hardisk liggende og fil ha filer ut av den, er det bare å koble den gamle hardisken ut og koble den andre med samme ledningenge? Jeg prøvde det, men så fikk jeg melding opp som "no boot device avaible". Må man forrandre noe i BIOS for å få den til å funke eller er den bare ødelagt? Jeg prøvde hardisken i 2 forskjellige pcer og fikk samme feilmelding. Endret 7. august 2011 av techn9e Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Hvis man har en ekstra hardisk liggende og fil ha filer ut av den, er det bare å koble den gamle hardisken ut og koble den andre med samme ledningenge? Jeg prøvde det, men så fikk jeg melding opp som "no boot device avaible". Må man forrandre noe i BIOS for å få den til å funke eller er den bare ødelagt? Jeg prøvde hardisken i 2 forskjellige pcer og fikk samme feilmelding. Dersom du har en disk fra PC #1 som du vil hente ut via PC #2, kan du ikke bytte OS-disken fra PC #2 ut med disken fra PC #1. PC #2 trenger sin egen OS-disk for å starte, du skal koble begge diskene til og evt. sette BIOS til å boote fra riktig disk (altså den disken som sto i fra før). Da vil du forhåpentligvis klare å starte OS og få disken fra PC #1 opp som en ny stasjon. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Hvis man har en ekstra hardisk liggende og fil ha filer ut av den, er det bare å koble den gamle hardisken ut og koble den andre med samme ledningenge? Jeg prøvde det, men så fikk jeg melding opp som "no boot device avaible". Må man forrandre noe i BIOS for å få den til å funke eller er den bare ødelagt? Jeg prøvde hardisken i 2 forskjellige pcer og fikk samme feilmelding. Jeg ville gjort følgende: Koble BARE den skadede(?) disken i maskinen. Seørg for at du kobler strøm til disken og ikke bare datakabelen (ja jeg vet det er obvious, men når du aldri har gjort det før er det verdt å nevne). Så starter du maskinen og går inn i BIOS. Så ser du (som jeg skrev tidligere og viste med bilde) på skjermen i BIOS som viser oppdagede harddisker/CD/DVD enheter. Hvis harddisken ikke viser der på denne alternative maskinen så mener jeg at du kan annse den som død og jeg ville ikke brukt mer tid på å prøve å rette det. Sjansen for at dataene kan reddes fra disken (uten IBAS) når den ikke oppdages av BIOS i en fungerende maskin - gitt at du kobler disken til riktig - er veldig veldig liten. Jeg ser ikke helt poenget med å koble til begge diskene som srbz sier. Viser den ikke i BIOS så vil den ikke vise om du får bootet opp i windows heller. Det er helt unødvendig å starte opp maskinen normalt for å sjekke om det er noe grunnleggende liv i disken. Dersom den skulle faktisk vise i BIOS derimot så er det håp - men da får du jo heller si i fra så skal vi si hvordan du går frem for å redde evt. data som kan reddes. -Stigma Endret 7. august 2011 av Stigma 2 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg ser ikke helt poenget med å koble til begge diskene som srbz sier. Nei, det var jo isåfall for å hente ut data, gitt at disken faktisk fungerer. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Har han griseflaks så er det bare en partisjonstabell som har fallt ut. Men mest sannsynligvis er disken kaputtski mekanisk. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Alt er mulig - men viser ikke disken i BIOS på den andre maskinen heller (gitt riktig tilkobling) så er det ihvertfall rimelig konkluderende. Jeg tror bare ikke det er verdt å spekulere i så mye annet før dette er sjekket - for jeg mistenker at disken er kaputt. Skulle den gi svar fra seg så får vi heller se hva vi kan gjøre videre med den. Viser den i BIOS så har jeg god tro på at data kan reddes. -Stigma Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 Alt er mulig - men viser ikke disken i BIOS på den andre maskinen heller.- Jeg har ikke prøvd disken i en annen maskin. Det inlegget skrev en anen dude. techn9e Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Disken er død, får den ikke opp på pcen, og det er fra den skrapelyden kommer. Er siste ord sagt, eller er det noe jeg kan gjøre for å redde filer? Fikk et forslag om å legge den i frysern, er det serriøst \- er det noe jeg bør gjøre? Endret 8. august 2011 av Tastatur Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Disken er død, får den ikke opp på pcen, og det er fra den skrapelyden kommer. Er siste ord sagt, eller er det noe jeg kan gjøre for å redde filer? Fikk et forslag om å legge den i frysern, er det serriøst \- er det noe jeg bør gjøre? OM du ikke får diskne til å registrere i BIOS så er det nok ikke mye du kan gjøre. IBAS er en mulighet selvfølgleig. De åpner disken på laboratorium og bruker dyrt spesialutstyr til å scanne dataplatene direkte. Det koster fleeesk. Vi snakker 5-10.000kr, så det er ikke aktuellt for det fleste. Frysertrikset er seriøst ja. Det en kjennt "oldschool" måte å midlertidig fikse disker med noen typer mekaniske feil. Det henger sammen med at metall kymper litt når det blir kaldt, og derfor var det av og til mulig å få liv i lesehoder som hadde begynnt å sette seg fast og dermed ikke kunne lese dataene lengre. I slike tilfeller kunne du få 10-15minutter liv ut av disken til å hente ut viktige data i en nødsituasjon. Det er på ingen måte noe "fiks alt mulig" triks dog. Jeg har mine tvil om at det vil fungere her i dete tilfellet men det skader forsovidt ikke noe å prøve om du vil. Jeg vil annbefale at du bruker en plastpose rundt disken både mens den er i fryseren og etterpå. Det vil hjelpe å motvirke fukt og kondensasjonsproblemer. (kaldt metall i romtemperatur = vannkondens på overflaten = ikke særlig bra for elektronikk). Det unngår du om du kan holde luften vekk fra overflaten med en vanlig brødpose eller noe slikt. -Stigma Endret 8. august 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Da har jeg lagt den i frysern. Hvor lenge burde den ligge der? Endret 8. august 2011 av Tastatur Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 MÅ jeg få av den metallramma av disken før jeg legger den i fryseren? Nei, du kan bare dumpe hele greien nedi om du vil prøve det. Bare ta en plastpose (vanlig brødpose) på og lukk den så den er lufttett. Jeg annbefaler at du kobler PÅ ledningene før du lukker posen rundt dem - for da kan du bare ta den rett fra fryseren og koble den i maskinen uten å bekymre deg videre om kodensproblemer. Som sagt - det er liten sjanse for at det fungerer (det fungerer bare på veldig spesifikke problemer, og de problemene involverer som regel ikke at disken ikke oppdages av BIOS) men det koster deg jo ikke noe særlig å prøve heller. 3-4 timer burde holde til å kjøle den tilstrekkelig. -Stigma Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 (endret) På nettet har jeg lest at man burde vente 12 og 24 timer, så jeg tar det i morgen tildig. Burde jeg reparere pcen, det er defintivt lønnsomt hvis det er bare harddisken og skjermen som er ødelagt, da ender jeg opp på rundt 800 kr, men kan det være mer som er ødelagt i maskinen? Sier igjen tusen takk for alt av hjelp og tips! Endret 8. august 2011 av Tastatur Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 På nettet har jeg lest at man burde vente 12 og 24 timer, så jeg tar det i morgen tildig. Burde jeg reparere pcen, det er defintivt lønnsomt hvis det er bare harddisken og skjermen som er ødelagt, da ender jeg opp på rundt 800 kr, men kan det være mer som er ødelagt i maskinen? Sier igjen tusen takk for alt av hjelp og tips! Om maskinen ellers er grei spesifikasjoner på, så gitt at "kun" skjerm og HDD er ødelagt så er det ikke uoverkommelig pris å fikse nei. Kan du virkelig få det gjort for 800kr dog? det hørtes billig ut (med tanke på ny skjerm). Anngående andre skader - det er jo ikke lett å si, men det er gjerne harddisken som er mest ømfintlig for sjokk-skader. Hva var det egentlig som skjedde med den? Fallt den i gulvet? Når maskinen starter i det hele tatt som den gjør så vil jeg si det er et meget godt tegn på at den kan repareres tilbake til god stand. -Stigma Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Kan få det gjort for 800 kr. HDD koster 350 + frakt på Komplett. Skjerm på eBay koster rundt 400 kr inkl frakt. Broren min slo i lokket på den, mens den var klapset sammen. Har mange bærbar PCer som bare ligger å slenger, kan jeg ta ut harddisken fra noen av de å sette den inn i Mini-pcen? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Kan få det gjort for 800 kr. HDD koster 350 + frakt på Komplett. Skjerm på eBay koster rundt 400 kr inkl frakt. Broren min slo i lokket på den, mens den var klapset sammen. Har mange bærbar PCer som bare ligger å slenger, kan jeg ta ut harddisken fra noen av de å sette den inn i Mini-pcen? Da ville jeg forsøkt å reparere hvis PCen ikke er helt utdatert ja. Du kan som regel bruke en hvilken som helst harddisk som har samme kontrollgrensesnitt og formfaktor. Selvfølgelig kan du bare bruke en "mini" versjon (2.5tommer) og ikke fullstørrelse. Det eneste annet du trenger å tenke på er at det må være samme kontrollrensesnitt. Nyere disker bruker S-ATA. En del eldre disker går på IDE IDE: http://www.pcwizkid.co.uk/images/IDE%202.5%20HDD.jpg S-ata: http://www.pqi.com.tw/upload/BASIC/SATA%2064G.jpg Sp, du ser er det forskjellige kontakter for både data og strøm, så disse må være lik som den forrige disken i maskinen for at du skla brukke montere den internt. Utover det vil det fungere fint. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå