Faller Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Hva slags pc har du? (merke) og er det, som Stigma spør om, en laptop eller stasjonær pc? Det kan være at du kommer inn i BIOS ved å trykke 'Esc' eller 'F2' også. Som sagt, det er lettere å vite hvilken tast det er hvis man vet produsenten Mvh Faller Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Produsent og modell står i den første posten min. (ASUS eee 1005PE Bærbar Mini PC) Har kommet inn i BIOS, men skjønner ikke hva jeg skal gjøre her Hvis jeg skal få oversikt over disker osv. så gjorde jeg nokk rett i den forige posten min. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Ok. Takk, nå skjønte jeg mer På feilmeldingen står det: Reebot and select proper Boot Device Boot media and selected Boot device and press a key. Da vil jeg tippe at: Det kan være pga. feil instillinger i BIOS. Isåfall skal dette kunne rettes med noen få tastetrykk og en omstart eller to, uten fare for tap av data. Stigma har hjulpet deg langt på vei, skal se om jeg klarer å veilede deg videre. BIOS er hovedkortets egen programvare, her styrer du instillinger som er på et mer grunnleggende nivå enn operativsystemet (Windows/annet). Dette kan være instillinger som hvilken type enhet man skal lasteoperativsystemet fra, systemtid, klokkefrekvenser på minne og prosessor etc. Første steg er da å komme seg inn i BIOS. Jeg har selv en Asus EEE PC1000HE, og vil prøve å veilede (villede?) deg en smule. Denne er neppe helt lik, men fremgangsmåten er sjelden så veldig varierende fra maskin til maskin. Når jeg starter maskinen får jeg frem et skjermbilde der det bl.a. står "Press F2 to enter setup". "Setup" er da BIOS, tasten kan godt være en annen. Trykk denne tasten repetitivt mens du ser dette skjermbildet, så skal du etterhvert komme inn i BIOS. Skjermbildet i BIOS har typisk et veldig karakteristisk blått og grått utseende. Om du ikke kommer inn i BIOS, start maskinen på nytt og prøv igjen. (edit: posten min tok lang tid å skrive, men dette har du altså allerede fått til) Inne i BIOS har jeg fem faner øverst, Main, Advanced, Security, Boot og Exit. Jeg blar meg mot høyre, til jeg treffer Boot. her har jeg valgene "boot device priority", "hard disk drives" og "boot settings configuration". Å boote vil rett og slett si å laste inn operativsystemet (Windows, eller Linux som jeg selv har på min Asus EEE), og "boot device priority" er en liste over enheter i prioritert rekkefølge, der den vil forsøke å laste Windows fra den øverste først. Gå inn på "boot device priority", merk "1st boot device" og trykk enter. Du vil da få opp en liste med de tilgjengelige (og utilgjengelige) lagringsenhetene. Hvis du er usikker på hvilken du skal velge, gå tilbake to steg (trykk esc to ganger), gå inn på "hard disk drives" og fortell oss hva som er listet opp. Alternativt kan du bare prøve deg frem, det skal ikke gjøre noen skade. Om du har et valg som begynner med "HDD:..." er det trolig det rette valget. Det kan godt hende din BIOS-meny ser annerledes ut. Om så, fortell oss hvilke valgmuligheter du får når du først kommer inn i BIOS. Endret 6. august 2011 av srbz Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 (endret) 1 Boot Device: Hard Drive 2 Boot Device: Removable Dev 3 Boot Device: Atapi CD-Rom Vet ikke helt om vi kan stole på dette, fordi det kan hende jeg har endret på dette når jeg har sett i BIOS tildigere, å da kan jeg ha gjort endringer som jeg ikke har vist hva jeg har gjort. Men tror jeg gjør som Stigma sa, å få ut diskene å ta backup, å bruke et ekstern harddisk adapter, eller et sånn SATA>USB dings. Ser at Jula har et ekstern harddisk adapter til 149 kr. Men skal først og fremst få prøvd å låne av noen. Igjen takk for all hjelp folkens! Edit: Mener at Jula har ekstern kabinett, ikke "adapter" Endret 6. august 2011 av Tastatur Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Ok, se hva som står under menyen "hard disk drives" (eller tilsvarende). Kan hende BIOS ikke finner disken din? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Omg. Dumme meg - hadde vist vært i BIOS hele tiden, viste ikke at det var mer eller mindre et annet ord for Setup. Men uansett - nå er jeg der, skjønner ikke helt hva jeg skal lete etter, men fant dette. [Device] Hard Drive [Removable Device] ..... Kan det bety at en av harddiskene er død, eller hoppet ut? BIOS betegnes ofte som "setup" ja, riktig. Vel, du skal få opp en skjerm omtrent som dette: http://www.playtool.com/pages/biosfiddling/bios1.jpg (skjermen kan variere litt avhengig av type BIOS som er på hovedkortet ditt, men bør være noenlunde gjenkjennelig på alle de mest brukte - og jeg tror faktisk Asus bruker akkurat denne typen BIOS på sine maskiner) I screenshot eksempelet kan du se to harddisker oppdaget: ST3160023A (seagate disker tror jeg det er) ST3200822A og i tillegg 2 CD/DVD enheter som du ser og en Maxtor harddisk Du kan også se at der det er ingenting koblet på står det "not detected" obs obs! Det du skrev ned til oss: 1 Boot Device: Hard Drive 2 Boot Device: Removable Dev 3 Boot Device: Atapi CD-Rom er IKKE det riktige du skal se på (til å begynne med ihvertfall). Dette er bare styringen for hva maskinen skal prøve å starte opp fra - i prioritert rekkefølge. Disse valgene vil ikke endre seg uansett om harddisken oppdages av BIOS eller ikke, så vi kna ikke bruke det til å se etter livstegn fra disken. Bruk i stedet den skjermen som bildet viser. Så du må se på din maskin hva som dukker opp i listen. Du har vel ikke CD/DVD på maskinen, så det bør bare være harddisken som dukker opp dersom den faktisk dukker opp. Hvis alt sier "not detected" så er som sagt disken død - eller feil på kabel eller skade på kontrolleren på hovedkortet. I så fall er neste steg å ta disken ut og koble den i den andre maskinen din or å bekrefte/avkrefte om den er død eller ikke. Har du noen mulighet for å ta et bilde med kamera og laste det opp så vi kan se selv så er jo det det aller beste om du skulle være usikker på hvordan du tolker det som står der. Det er desverre ikke mulig å ta screenshot fra BIOS. Si i fra hva du finner der og rapporter tilbake. -Stigma Endret 6. august 2011 av Stigma Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Man kan fastslå at en harddisk er ødelagt ved å høre hva som skjer med maskina når den starter opp. F.eks. jeg antar maskina datt i gulvet her og fyren bak disken hørte skrapelyder fra maskina når han slo den på for så å se at skjermen er smadret. Får du disse lydene i tillegg til en feilmelding relatert til harddisken, så kan man anta disken er gåen. Eneste måten å finne ut dette er å stappe disken i ett eksternt kabinett for så å se hva som skjer. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Om disken lager skrapelyder ville jeg ikke stolt på den. Det kan hende den vil fungere, isåfall ville jeg tatt backup av så mye som mulig og evt. byttet den ut med en ny disk dersom maskinen ellers kan brukes. Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Kan ikke ta bilder av skjermen i kveld, da jeg ikke har strøm på kameraet. Men skal få gjort det i morgen. Skal skaffe et kabinett Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Om disken lager skrapelyder ville jeg ikke stolt på den. Det kan hende den vil fungere, isåfall ville jeg tatt backup av så mye som mulig og evt. byttet den ut med en ny disk dersom maskinen ellers kan brukes. Jeg tror ikke OP faktisk har sagt noe om skrapelyder - bare iNeo som anntok at dette kanskje var tilfellet så langt jeg kan lese. Da vil jeg ikke basere meg videre på dette uten at OP bekrefter det i så fall - og uansett om den evt. faktisk lager ulyder så kan det fint være mulig å redde ut data fra disken likevel så jeg ville ikke konkludert noe utifra det alene. -Stigma Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Maskinen lager en ekkel skrapelyd. Er ganske sikker på at jeg har sett en sånn docking for disken på kontoret til faren min, skal dra å se i morgen. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Kan ikke ta bilder av skjermen i kveld, da jeg ikke har strøm på kameraet. Men skal få gjort det i morgen. Skal skaffe et kabinett Kabinett? Om du snakker om ekstern harddiskkabinett så er det ikke egentlig nødvendig for å teste. (unødvendig utgift spesiellt med tanke på at disken gjerne er død uansett). Om du har en stasjonær å teste med trenger du sansynligvis bare helt vanlige S-ATA kontakter for strøm og data for å koble den til. (noen harddisker har spesialkontakter, men det tro jeg ikke Asus bruker i sine EEE maskiner) -Stigma Maskinen lager en ekkel skrapelyd. Er ganske sikker på at jeg har sett en sånn docking for disken på kontoret til faren min, skal dra å se i morgen. Ok. skrapelyden kan være viften i maskinen også som er slått løs etter å ha fått slag. Jeg tror ikke du trenger noe fancy docking løsning for å teste dette som sagt - men om du vil prøve det på den måten får du bestemme selv -Stigma Endret 6. august 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Det er ikke nøye hvordan jeg kobler disken til pcn, bare jeg får gjort det. Vil helst gjøre det fortest mulig, og alt er stengt i morgen, så jeg får prøve med det jeg har. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Ta ut Hardisken, legg den i en lufttett pose, sleng i frysen i 24+ timer, gjør dockingen til din far klar. Ta disk ut av frysen, koble til dockingen, kopier ut det du kan på 10-30 minutter. Kjøp deg en ny hdd. Endret 7. august 2011 av AllFather Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg tror ikke du trenger noe fancy docking løsning for å teste dette som sagt - men om du vil prøve det på den måten får du bestemme selv Fordelen med en USB-tilkobling er at du kan tilslutte disken mens maskinen allerede er på. Jeg vet ikke om jeg ville gamblet på å gjøre dette med intern SATA, særlig når disken faktisk har data skrevet til seg som man ønsker å få ut. Om du kobler disken til mens maskinen er av, kan denne disken (som er en OS-disk) potensielt komme i konflikt med maskinens egen OS-disk. Jeg er slett ikke sikker i min sak her, da kan hende det vil fungere uten noen form for docking, men har du først en docking avhenger resultatet utelukkende av om det i utgangspunktet faktisk er en direkte feil på disken. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg tror ikke du trenger noe fancy docking løsning for å teste dette som sagt - men om du vil prøve det på den måten får du bestemme selv Fordelen med en USB-tilkobling er at du kan tilslutte disken mens maskinen allerede er på. Jeg vet ikke om jeg ville gamblet på å gjøre dette med intern SATA, særlig når disken faktisk har data skrevet til seg som man ønsker å få ut. Om du kobler disken til mens maskinen er av, kan denne disken (som er en OS-disk) potensielt komme i konflikt med maskinens egen OS-disk. Jeg er slett ikke sikker i min sak her, da kan hende det vil fungere uten noen form for docking, men har du først en docking avhenger resultatet utelukkende av om det i utgangspunktet faktisk er en direkte feil på disken. Akkurat dette er jo ikke spesiellt vanskelig å styre da. Det er jo ikke som om du kobler mer enn 1 harddisk med et OS installert på så are velger maskinen vilkårlig mellom dem =P Det er slikt man har boot-prioritering for osv. tross alt. Jeg ser ingen betydelig problem med det. Men joda - en USB adapter er fin om man har det. Jeg er dog ikke helt sikker på om det var dette OP mente når han sa "docking". Kanskje han bare bruker uttrykket litt upresist. Hvis det er snakk om et ekstern USB HDD kabinett eller rå USB HDD adapter så er dette det aller enkleste. -Stigma Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Faren min hadde ikke en sånn docking greie. Hvilket utstyr burde jeg kjøpe meg egentlig? For å gjøre det billigst. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Koster et par 100 kr på komplett.no Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Vel, Stigma har sikkert rett i det han skriver om at du kan velge bootdisk i BIOS. Dermed kan du forsøke å putte den i en stasjonær maskin med SATA-kontakter, men du vil fremdeles trenge en SATA-kabel dersom du ikke har det fra før. Imidlertid er det enklere å bruke et eksternt HDD-kabinett, samtidig som du faktisk kan få bruk for dette senere ved å nettopp putte inn en harddisk, og vips så har du en ekstern harddisk. Du kan velge f.eks. harddiskkabinettet Omnithnder linket til tidligere, dette kabinettet (samme pris, alu.finish, ser en tanke mer solid ut) eller noe helt annet så lenge det støtter en 2.5" disk med SATA-tilkobling. Så kan du evt. putte inn en slik disk i harddiskkabinettet etterpå for en snerten eksterndisk på 750 GB, om du føler noe behov for det Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Flott Kan jeg bruke dette fra Jula? Da får jeg tak i det i morgen. jula.no/kabinett-for-2-5-sata-harddisk-map-dl21us-924658 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå