Gå til innhold

Hente ut filer fra ødelagt harddisk - MULIG?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe et slikt kabinett (eller tilsvarende) for å koble den til en ammen PC: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638594#links

Etter å ha hentet ut de filene du kan få ut, kan du prøve å reformatere harddisken. Går det bra kan du fortsette å bruke disken som en ekstern disk. Du bør kjøre en sjekk av harddisken før du bruker den til viktige filer. Her finner du et utvalg programmer du kan bruke til dette: http://hddguru.com/software/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en typisk laptop-harddisk:

ST%2092011.gif

Dersom denne er fysisk ødelagt har du lite annet håp enn å sende den til et firma som driver med slikt, IBAS er et fint eksempel, men dette koster typisk langt mer enn Ola Nordmann er villig til å betale. Det er heller ikke sikkert at de klarer å hente ut alt, men de kan ihvertfall rekonstruere data fra harddisksektorer som ikke er skadet.

Hvis du mener at maskinen bare ikke skrur seg på betyr ikke det nødvendigvis at harddisken er defekt. Da kan (og bør) du følge Omnithunders forslag, ettersom dette er en billig løsning som vil kunne redde samtlige data på disken (igjen gitt at disken i seg selv ikke er fysisk ødelagt, eller har fått kluss med indekseringen).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Spesifiser bedre hvordan du vet at harddisken er ødelagt. Fordi om PCen i seg selv ikke starter lengre så kan harddisken fint være helt i orden for eksempel. Det er rimelig enkelt å ta ut disken og koble den til en annen PC for å teste dette.

Er disken derimot død på en annen PC er det mye værre.

Ved mekanisk feil er det så og si ingen mulighet for å hente ut dataene (bortsett fra svindyre IBAS og tilsvarende løsninger).

Er det elektronisk feil er mulig å overføre printkortet fra en identisk disk og dermed få liv i det igjen - men da må du være litt komfortabel med å rote med hardwaren og dessuten er det vanskelig å konstatere at feilen faktisk er i elektronikken før du tester.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Takker for svar.

Vet ikke 100% sikkert at harddisken er ødelagt,- men jeg var innom en random internettkafè på Grønland, som reklamerte med PC service, og han fyren i disken sa at skjermen og harddisken var ødelagt. Han verken undersøkte "innvendig eller utvendig", bare slo den på å så.

Det er bare halve skjermen som er ødelagt, men har likevel koblet til en ekstern skjerm.

Får bare opp en feilmelding på en svart skjerm. Pcn lager en hakkete lyd.

Har ikke skrudd eller lignede i maskinen, da jeg ikke har peiling på sånt.

Setter stor pris på at dere prøver å hjelpe meg :)

Endret av Tastatur
Lenke til kommentar

Om han ikke fikk opp en feilmelding på skjermen (gjorde han det?) og ikke åpnet maskinen fysisk har han ingen mulighet for å avgjøre om disken er kaputt.

Å ta disken ut av maskinen fysisk er ingen kunst. Et par skruer ut så er bunndekselet av, så er det bare å lirke den forsiktig ut. Deretter kan du putte den i et eksternt harddiskkabinett ala det som linkes til lenger opp, og koble til en annen maskin.

Lenke til kommentar

Om han ikke fikk opp en feilmelding på skjermen (gjorde han det?) og ikke åpnet maskinen fysisk har han ingen mulighet for å avgjøre om disken er kaputt.

Å ta disken ut av maskinen fysisk er ingen kunst. Et par skruer ut så er bunndekselet av, så er det bare å lirke den forsiktig ut. Deretter kan du putte den i et eksternt harddiskkabinett ala det som linkes til lenger opp, og koble til en annen maskin.

Ja, han fikk opp en feilmelding.

Hvis harddisken ikke er ødelagt, hvorfor må jeg sette harddisken inn i et eksternt harddisk-kabinett? Hvorfor kan jeg ikke bare bruke pcn vanelig da?

Jeg kommer meg ikke inn i Windows, bare en svart skjerm med en feilmelding.

Beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål osv. men jeg er helt blank på slike ting.

Endret av Tastatur
Lenke til kommentar

Hva sier feilmeldingen?

Det er ikke nødvendigvis en fysisk skade ser du, men kan være en programvarefeil som hindrer Windows i å starte. Du trenger å kjøre et operativsystem for å kunne overføre filer.

Om du kobler disken til en annen maskin som allerede kjører et operativsystem vil du få tilgang til filene dine (såfremt disken ellers er ok).

Deretter kan du eventuelt reinstallere Windows dersom det ikke er noe annet i veien med maskinen enn en programvarefeil. Dette innebærer at harddisken må formateres, og da slettes alt som ligger på den. Derfor er det viktig at du tar backup av filene dine før du setter i gang med noe slikt.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hei. Takker for svar.

Vet ikke 100% sikkert at harddisken er ødelagt,- men jeg var innom en random internettkafè på Grønland, som reklamerte med PC service, og han fyren i disken sa at skjermen og harddisken var ødelagt. Han verken undersøkte "innvendig eller utvendig", bare slo den på å så.

Det er bare halve skjermen som er ødelagt, men har likevel koblet til en ekstern skjerm.

Får bare opp en feilmelding på en svart skjerm. Pcn lager en hakkete lyd.

Har ikke skrudd eller lignede i maskinen, da jeg ikke har peiling på sånt.

Setter stor pris på at dere prøver å hjelpe meg :)

I så tilfelle bør du ikke annta at disken er død.

Vi bør få vite hva feilmelingen er først og fremst - men det som kan ha skjedd er:

- At maskinen har en annen feil enn på harddisken og dermed ikke starter opp.

- At maksinen har software feil og ikke hardware feil.

I begge tilfeller kan harddisken være den fint fungerer og dermed ikke egentlig er noe problem å hente ut dataene fra.

Du kan enten prøve å få tilgang på dataene direkte på maskinen (i så tilfelle må vi vite hva feilmeldingen er) eller du kan ta den mer direkte måte og koble den til en annen maskin. Dette kan du gjøre enten via en direkte kabel akkurat som enhver annen harddisk (etter du har tatt den ut av maskinen) eller via en USB adapter. Du kan bruke en slik:

http://cgi.ebay.com/IDE-SATA-5-25-S-ATA-2-5-3-5-Adaptor-Cable-usb-2-0-new-/320739565557?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aad915ff5

(obs de tar gjerne 2-3 uker for levering for slike pga. sending fra hongkong)

Lignende selges også i norge men koster nok en god del mer.

Kort sagt ville jeg ikke konkludert med at harddisken er død før du har undersøkt på denne måten.

Hvis du synes alt dette er vanskelig så er selvfølgleig en siste mulighet å la en av oss her på forumet som har litt peil (og riktig utstyr liggende) undersøke disken for deg. Hvis du bor i en storby så er sjansene gode for at du kan bare droppe den av hos noen og få hjelp. Jeg kan tilby meg for slik hjelp om det trengs (Bergen, nær Nesttun, send PM om det skulle være aktuellt) om du kommer til meg på døren. Selvfølgleig - om du har spesiellt sensitive data på disken så må du jo vurdere dette.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Takk, nå skjønte jeg mer ;)

På feilmeldingen står det:

Reebot and select proper Boot Device Boot media and selected Boot device and press a key.

Dette betyr at BIOS ikke finner disken den skal boote fra.

Det KAN bety at disken er defekt.

eller

Det kan bety at det er bare en enkel kontaktfeil

eller

Det kan være pga. feil instillinger i BIOS.

Dette er nok grunnen til at vedkommende på butikken sa at harddisken var død - men det er bare en anntegelse. Det KAN være den er død, men det kan også være andre ting galt. Om du skal være helt sikker måtte du undersøkt mer i detalj som forklart tidligere.

En ting du kunne begynnt med er å se om harddisken viser seg i BIOS. Hvis ikke er disken død eller det er et fysisk kontaktproblem i kabelen eller skade på kabelen eller kontrolleren på hovedkortet. I så fall er HDDen mest sansynlig død - men som sagt kan du ikke være helt sikker på at det er andre skader i maskinen som forårsaker at disken ikke oppdages skikkelig. Når du tester i en maskin med store fysiske skader kan du kort sagt aldri være helt sikker. Det er derfor det er best å teste via en annen maskin om det er mulig.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du kan prøve Spinrite?

Hjelper nok neppe om disken ikke viser i BIOS til å begynne med (ikke bekreftet av OP om er tilfellet enda). Jeg tror ikke det er her jeg ville begynnt å undersøke. Spinrite kan fikse en del sektorproblemer på utslitte disker og denslags, men om kontroller eller elektronikk er gåen (eller mekanisk feil) så hjelper den nok lite.

-Stigma

Stigma: Det nermeste jeg kommer i å ha skrudd i en datamaskin er vel å ha åpnet lokket på mobilen min. Men jeg er 13 år å vil ha dette som en utfordring, men takk for tips, og tilbudet :)

Oki. Det er ikke så veldig vanskelig å gå frem egentlig o mdu vil gjøre det selv.

step1: Sjekk om disken viser i BIOS.

step2: Fortell om du har en stasjonær eller bærbar du kan bruke for å teste disken på.

Rapporter tilbake når du har sjekket så skal jeg guide deg videre om du ønsker.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva og hvor er forresten BIOS?

Har en stasjonær som jeg bruker nå. :)

BIOS (Basic Input Output System)er det systemet som starter opp resten av systemet. Du kan tenke på det som et mini-operativsystem som er installert direkte på hovedkortet. Det har blandt annet oppgaven å finne disker og enheter som Windows skal bruke senere.

Du kan gå nn i BIOS ved å trykke riktig tast helt i oppstarten av systemet (du ser enten en bunch med hvit tekst med tekniske data eller en produsentlogo når maskinen holder på å starte BIOS).

Det står som regel hva du skal trykke for å gå inn i BIOS, enten på logoen et sted (bunnen som regel) eller blandt den hvite teksten som ramser systemet ditt helt i starten.

Det er ofte DELETE knappen, men kan også være F1 på noen systemer. Det kan variere litt. Test de to først (bare hamre dem helt fra du slår på maskinen) og om de ikke fungerer så må du lete litt i det som står på skjermen og se om maskinen sier i fra hva knappen er (det gjør den som regel).

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Omg. Dumme meg - hadde vist vært i BIOS hele tiden, viste ikke at det var mer eller mindre et annet ord for Setup.

Men uansett - nå er jeg der, skjønner ikke helt hva jeg skal lete etter, men fant dette.

[Device] Hard Drive

[Removable Device] .....

Kan det bety at en av harddiskene er død, eller hoppet ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...