Gå til innhold

Valg på internett

Hva synes du om internettvalg?  

55 stemmer

1. 1. Vil du ha internettvalg?

• Ja
      28
    • Nei
      24
    • Vet ikke
      3

Anbefalte innlegg

I år er det en prøveordning i ti kommuner med valg på internett. Kommunene som deltar i prosjektet er Bodø, Bremanger, Hammerfest, Mandal, Radøy, Re, Sandnes, Tynset, Vefsn og Ålesund.

Hva synes folk om dette?

Selv er jeg meget skeptisk. Tror det vil bli vanskelig med hemmelig valg når hele familien skal stemme i stua. (OK, her i huset har vi hver vår maskin, men det har ikke alle)

Jeg jobber i bank og vet av erfaring at folk er flinke til å la den med best peiling på data og økonomi styre nettbanken, så jeg er redd at den med "best peiling på politikk" vil få avlegge stemmer mange steder. Og uten å bli helt Fjordman er jeg redd at i mannsdominerte miljøer (ingen nevnt, ingen glemt) vil far i huset ta valget.

Det kan kanskje hevdes at gamle og svake slipper å dra til valglokalet, men nettopp gamle og svake må ha hjelp med elektronisk avstemming og mister dermed retten til hemmelig valg. Bedre da at de får skyss til valglokalet sånn som i dag.

Det eneste positive er at folk som bor i utlandet slipper å møte opp i ambassade eller konsulat for å avlegge stemme.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2011/artikkel.php?artid=10089169

http://www.ostlendingen.no/nyheter/ti-kodenokler-skal-sikre-riktig-opptelling-av-e-valg-1.6398657

Endret av Strappado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et meget godt poeng. Jeg har bare avgitt stemme ved et valg i mitt liv, og må si jeg var overrasket over hvor seriøst dette med hemmelig valg ble tatt. Dette er noe som overhodet ikke kan holdes oppsyn med hvis valget skal skje fra hjemmet.

En annen ting er jo sikkerhets aspektet, valg over internett åpner for enda flere muligheter for å påvirke et valg med ulovlige middler. Dog tror jeg dette ikke er så veldig sannsynlig i Norge, men det er jo teoretisk mulig (uten at jeg vet noe om hvordan man skal kunne gjøre det). Men ingen ting er idiotsikkert, det har man allerede sett nok av eksempler på.

Det positive er jo at folk som ellers ikke ville avgitt stemme får enda mindre unnskyldninger til å ikke gjøre det. Ergo vil man sannsynligvis få større "oppmøte" på valgdagen.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

TS har endret pollen, derfor er dette i spoiler pga foreldret kommentar:

Før jeg i det hele og det store orker å svare på din spørreundersøkelse kan du i det minste lage en ordentlig med noe alla:

"Vil du ha elektronisk hjemmestemming?"

- Ja

- Nei

- Vet ikke/ingen formening

Det du har til nå er bare wtf svar.. >_<

Fra spøk til revolver, jeg vil ikke ha El-valg pga sikkerhetsmessige årsaker. Når hackere kan komme seg inn til pentagons strategiske kvarter for deres midtøstenkrigføring, hvordan kan vi da sikre at man ikke kan flytte/lege til/fjeren stemmer pga hacking?

Jeg vil også legge vekt på at hvordan man skal forhindre at et familiemedlem at hun/han benytter seg at din stemmem, samt at sjansen for at en kan bli overbevist på direkten ved å mota en pengegave for så å logge seg inn på en pc er tilstede..

Sist ut vil jeg også poengtere en lokal venstremann her i i Bodø; "Vi kan ikke gi velgerene flere valgmuligheter for å stemme. Om et parti ønsker økt valgoppsluttning må man føre ann en politikk som gir flere velgere"

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Før jeg i det hele og det store orker å svare på din spørreundersøkelse kan du i det minste lage en ordentlig med noe alla:

"Vil du ha elektronisk hjemmestemming?"

- Ja

- Nei

- Vet ikke/ingen formening

Det du har til nå er bare wtf svar.. >_<

Æsj så kjedelig, men OK. Ble en gang moderert pga en løs og ledig poll og vil slippe det igjen.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

Valg på Internett stiller i samme kategori som prøveordningen med stemmerett til 16-åringer - komplett idiotisk.

Helt enig!

Jeg synes man burde være 21 år for å kunne stemme, men tviler på at det er så mange som støtter det. Ingen partier ville gått til valg på noe slikt, desverre.

Lenke til kommentar

Noen flere enn meg som tenker på DLD ?

Hva med DLD? Det du gjør på internett og hva du skriver i en SMS eller sier i en telefonsamtale blir verken innhentet eller lagret. I verste fall kan de høye herrer se at du har besøkt nettsiden for å avgi stemme, dog er jeg usikker på om DLD faktisk går så langt.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Så man skal altså stole på at dette stemmer... akkurat som på 70 og 80- tallet?

DLD er et verktøy for å overvåke befolkningen, som dataene man får fra valg er vanvittig viktige for de som allerede sitter ved makten, samt andre. Er ikke mulig at stemme over nettet skjer uten at de som sitter med makten ikke får tak i informasjonen om velgerne...

Lenke til kommentar

DLD er et verktøy for å overvåke befolkningen, som dataene man får fra valg er vanvittig viktige for de som allerede sitter ved makten, samt andre. Er ikke mulig at stemme over nettet skjer uten at de som sitter med makten ikke får tak i informasjonen om velgerne...

PST sin overvåkning av ytterliggående grupper på venstresiden under den kalde krigen og DLD i dag er knapt sammenlignbart.

Og jo, det er fult mulig å stemme over nettet uten at de som sitter med makten får informasjon om hvem som stemmer hva. Forøvrig, hvor har du denne informasjonen i fra?

Lenke til kommentar

PST sin overvåkning av ytterliggående grupper på venstresiden under den kalde krigen og DLD i dag er knapt sammenlignbart.

Og jo, det er fult mulig å stemme over nettet uten at de som sitter med makten får informasjon om hvem som stemmer hva. Forøvrig, hvor har du denne informasjonen i fra?

http://www.lmd.no/index.php?article=12347

Datalagring har i de siste årene ført til at politi, etterretningsvesen og selskaper i Polen, Nederland og Tyskland har forsynt seg grovt av data om nett- og telefonibruk. I flere tilfeller har journalisters hemmelige kilder vært et eksplisitt mål. Personvernforkjempere i Polen mener dagens datamisbruk overgår overvåkningen i kommunisttiden.

I 2009 alene ba polsk politi og etterretningstjeneste om innsyn i trafikkdata én million ganger, det vil si 27 anmodninger per 1000 innbygere! Til sammenligning var det i snitt 148 000 anmodninger om innsyn i lagrede data hvert år i de 20 medlemslandene som har innført direktivet.

Lenke til kommentar

Utlevering av trafikkdata er ikke det samme som å se hvilket parti man har stemt på.

Dette er åpenbart misbruk, er vi enig der? Isåfall kan det misbrukes ved en elektronisk avstemning.

Ja, artikkelen du linker til dokumenter ting jeg mener er missbruk. Men slik direktivet er utformet skal ikke innholdet i kommunikasjonen lagres, ergo kan det IKKE brukes til å se hvilket parti du gav din stemme til, selv om de kan se at du har besøkt nettstedet for å avlegge en stemme. Hvordan kan man da missbruke det ved valg på internett?

Eller rettere sagt, på hvilken måte kan den informasjonen missbrukes?

Det er det jeg diskuterer, ikke DLD i sin helhet. Bare sånn at vi er klare på det.

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...