Hannelore Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg har veldig lyst til å prøve å lage en teknologisk/elektronisk innretning på egenhånd, men synes det er vanskelig å finne på noe. Tingen må nemlig være noe som er lett nok til at jeg faktisk skal kunne få til å lage den, samtidig som at det helst skal være litt imponerende å ha fått den til.. Jeg har gått et år på teknisk kybernetikk ved NTNU, og har da hatt kretsteknikk med labkurs (med bl.a lodding), til høsten skal jeg også ha kretsanalyse. Jeg har lyst til å få litt praktiske erfaringer og lære litt på egenhånd i tillegg til det som foregår på universitetet. Tenker at det å lage ting selv er et veldig godt utgangspunkt for å gjøre det. Noen som har noen tips til en som vil komme igang med egenproduserte duppeditter, og som er helt nybegynner? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Testutstyr og strømforsyninger er en sikker vinner for hobbyelektronikk. Dette er ting du lærer av å lage, og ting du kommer til å få bruk for. Lenke til kommentar
Hannelore Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Testutstyr og strømforsyninger er en sikker vinner for hobbyelektronikk. Dette er ting du lærer av å lage, og ting du kommer til å få bruk for. Takktakk for tipset, det høres lurt ut! Har du noen råd ang hvor jeg kan starte med å få tak i utstyr og ting jeg trenger og slikt? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Jeg har brukt http://www.futurlec.com/ til komponenter. Det er forholdsvis rimelig. De har også noen pakker (klikkbar) som gir mye for pengene om du ikke vet helt hva du kommer til å trenge. Denne siden sender fra Thailand og det er ikke uhørt at det kan ta så mye som 3-4 uker før pakken kommer, med mindre du er villig til å betale en del mer i frakt. Men jeg har ikke hatt noe tull med dem så langt og har ikke hørt om andre som har hatt noe tull. Du kan også bestille fra https://www.elfaelektronikk.no/ Da slipper du unna moms på pakker over 200 kr, men prisene på enkeltkomponenter er ofte så høye at det er mer lønnsomt å bestille fra utlandet. ebay er også et bra sted å sjekke hvis du trenger mye av en bestemt del (lysdioder til et skilt f.eks.) Utstyr som loddebolt, multimeter osv. er jeg ikke helt sikker på hvor du burde gå for å få noe som er bra til en billig penge. Jeg har tilgang til dette via arbeidsgiver så jeg har ikke orket å bruke penger på det enda. Edit: Jeg glemte av at vi har den Den elektriske kaféen (klikkbar) på forumet. Anbefaler deg å sjekke ut denne tråden for info og inspirasjon. Endret 6. august 2011 av Dj_eLmO 1 Lenke til kommentar
Hannelore Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Jeg har brukt http://www.futurlec.com/ til komponenter. Det er forholdsvis rimelig. De har også noen pakker (klikkbar) som gir mye for pengene om du ikke vet helt hva du kommer til å trenge. Denne siden sender fra Thailand og det er ikke uhørt at det kan ta så mye som 3-4 uker før pakken kommer, med mindre du er villig til å betale en del mer i frakt. Men jeg har ikke hatt noe tull med dem så langt og har ikke hørt om andre som har hatt noe tull. Du kan også bestille fra https://www.elfaelektronikk.no/ Da slipper du unna moms på pakker over 200 kr, men prisene på enkeltkomponenter er ofte så høye at det er mer lønnsomt å bestille fra utlandet. ebay er også et bra sted å sjekke hvis du trenger mye av en bestemt del (lysdioder til et skilt f.eks.) Utstyr som loddebolt, multimeter osv. er jeg ikke helt sikker på hvor du burde gå for å få noe som er bra til en billig penge. Jeg har tilgang til dette via arbeidsgiver så jeg har ikke orket å bruke penger på det enda. Edit: Jeg glemte av at vi har den Den elektriske kaféen (klikkbar) på forumet. Anbefaler deg å sjekke ut denne tråden for info og inspirasjon. Tusen takk for hjelp Lenke til kommentar
buzzman Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 kansje denne siden er noe for folk som styrer med lys og bilde ang hobbyelektronikk? blogg om elektronikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå