Gå til innhold

uttrykket "fri hasj"

Anbefalte innlegg

Det er absolutt ikke sant at vi ville fått en økning av cannabis-brukere. Hvis vi tar nederland som et eksempel (der cannabis er lovlig), så røyker kun 1,9 mill (9%) av befolkningen, også har vi land som England (der det er ulovlig), og der røyker 2 mill av befolkningen.

En annen måte å se det på er; selvom alkohol og tobakk er lovlig, er det mange som velger å ikke nyte disse rusmidlene (da spesielt tobakk).

2 millioner hasjbrukere i England er under 5% av befolkningen. Sammenlignet med Nederlands 9% vil jeg si det er ganske lite :)

Beklager, da dreit jeg litt på draget i den sammenhengen. Allikevel er det kun 1/10 av befolkningen som nyter cannabis der til tross for at det er lovlig.

Det hadde holdt å legalisere cannabis. Jeg er ikke for legalisering av tøffere naturlige stoffer som du nevner (muligens fleinsopp, med et opplegg rundt salg av det, som gjorde at det ble inntatt kontrollert og ikke for ofte. En mulighet for det hadde vært å eventuelt skape et form for kort, som gjorde at du ikke kunne kjøpe mer enn et x antall gram over en bestemt periode). Grunnen til at jeg er imot legalisering av de tøffere stoffene, er at det er uhyre lett å misbruke og virkelig havne ute på kjøret (i verste fall død).

Tror du at samfunnet kunne tjent på legalisering?

med tanke på at man har mulighet til å skatt legge cannabis etc, sett opp i mot eventuelle utgifter man ville fått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ergo en stigmatiserende holdning?

Nei, ikke nødvendigvis. De holdes ikke utenfor, de setter seg selv utenfor. Jeg ville ikke nølt med å ansette en som brukte hasj ("noen av mine beste venner...") problemet er at de ofte ikke søker.

Mitt syn på saken er selvsagt tildels anekdotisk fundert, og er man uenig kan man mene at det synet som sådan er stigmatiserende.

Geir :)

Lenke til kommentar

med tanke på at man har mulighet til å skatt legge cannabis etc, sett opp i mot eventuelle utgifter man ville fått?

Det er ikke en helt enkel problemstilling. Fordi markedet i utgangspunktet er illegalt, og det derfor finnes etablerte illegale kanaler, kan ikke staten så lett gjøre som med tobakk og alkohol: Skru opp prisene gjennom avgifter. Det er begrenset hvor mye staten kan tjene her, før folk kjøper illegalt istedet. Fortjenestemarginene i det markedet er betydelig, og illegale aktører vil kunne sette prisene mye lavere enn idag og fortsatt tjene gode penger.

Lenke til kommentar

ergo en stigmatiserende holdning?

Nei, ikke nødvendigvis. De holdes ikke utenfor, de setter seg selv utenfor. Jeg ville ikke nølt med å ansette en som brukte hasj ("noen av mine beste venner...") problemet er at de ofte ikke søker.

Mitt syn på saken er selvsagt tildels anekdotisk fundert, og er man uenig kan man mene at det synet som sådan er stigmatiserende.

Nei, jeg tar ikke ditt syn som stigmatiserende.

Jeg har sitter med en oppfattning, av at folk ikke kan stå frem og si at de røyker hasj, i fare for å få "sparken", miste mulighetene for utdannelse, eller på annen måte "bli stemplet" som noe negativt. tror du det er noe i dette?

Lenke til kommentar

Det er ikke en helt enkel problemstilling. Fordi markedet i utgangspunktet er illegalt, og det derfor finnes etablerte illegale kanaler, kan ikke staten så lett gjøre som med tobakk og alkohol: Skru opp prisene gjennom avgifter. Det er begrenset hvor mye staten kan tjene her, før folk kjøper illegalt istedet. Fortjenestemarginene i det markedet er betydelig, og illegale aktører vil kunne sette prisene mye lavere enn idag og fortsatt tjene gode penger.

Denne grensen har vi jo allerede krysset med alkohol og tobakk (peker til hjemmebrent og smugling). Hvorfor skal hasj være et unntak?

Om det er dumt med avgifter på det, får vel være en annen diskusjon.

Jeg tror gatevold vil gå ned, og narko-turismen opp. Mindre statlige utgifter, og mer inntekter på avgifter. Vi vil også frigi mer politi-ressurser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og det stigmaet tror jeg vil vare gjennom en legalisering. Men det vil ikke bli den samme åpne avvisningen hvis hasj ikke lenger er illegalt.

Har selv røykt en joint ved Christiania, samt i Nederland. Jeg opplevde veldig lite til noen stigma, folk virket også vennlige, opplevde at eldre turgåere hilste, selv om jeg bærer en joint.

Lenke til kommentar

Denne grensen har vi jo allerede krysset med alkohol og tobakk (peker til hjemmebrent og smugling). Hvorfor skal hasj være et unntak?

Hasj er ikke et unntak. Problemet er helt aktuelt når det gjelder både alkohol og tobakk. Men forskjellen er at markedet for hasj i dag er illegalt. Mens for alkohol og tobakk er det i all hovedsak legalt, og eksisterende kjøpere vil - untatt når de hamstrer på tur til syden - foretrekke legale kanaler selv om de er dyrere. Det er jeg ikke like overbevist om når det gjelder hasj, fordi eksisterende kjøpere er vant med et illegalt marked.

Om det er dumt med avgifter på det, får vel være en annen diskusjon.

Jeg har for ordens skyld ikke sagt at det er dumt.

Jeg tror gatevold vil gå ned, og narko-turismen opp.

Hvordan fører legalisering av hasj til mindre gatevold? (Det må bety at det er en del gatevold forbundet med hasj - eller omsetningen av det - idag.)

Har selv røykt en joint ved Christiania, samt i Nederland. Jeg opplevde veldig lite til noen stigma, folk virket også vennlige, opplevde at eldre turgåere hilste, selv om jeg bærer en joint.

Ja, men det er oppstått gjennom lang tradisjon i disse landene. Det var ikke en direkte effekt av legalisering. Slik kan det selvsagt også bli i Norge etterhvert. Nå er også Danmark og Nederland betydelig mer liberale og mindre kristenmoralske enn Norge også på andre områder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...