Gå til innhold

uttrykket "fri hasj"

Anbefalte innlegg

hva ser folk for seg, når man bruker slike uttrykk som "fri hasj"?

hvordan ser dere for dere et samfunn med "fri hasj"?

fint om ikke det blir bare en debatt om for eller mot legalisering.

takker for alle tilbakemeldinger!

Endret av Surrealbeta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18 års aldersgrense? Man kjøper det i butikken på samme måte som røyk og alkohol? Eventuelt egne "coffeeshops" sånn som man har med polet...

riktig, på lik linje med øl og vin? tror du det ville blitt lettere eller vanskeligere å bli utsatt for, og begynne å bruke hardere rusmiddler?

Lenke til kommentar

18 års aldersgrense? Man kjøper det i butikken på samme måte som røyk og alkohol? Eventuelt egne "coffeeshops" sånn som man har med polet...

riktig, på lik linje med øl og vin? tror du det ville blitt lettere eller vanskeligere å bli utsatt for, og begynne å bruke hardere rusmiddler?

Det mener jeg at kommer helt ann på deg som person, og ikke på cannbisen. Er du en person som er nysgjerrig på å strekke strikken lengre, og du mener du ikke får nok ut av cannabis-rusen, så er selvfølgelig muligheten der. Men at cannabis er en gateway-drug, syns jeg er direkte BS.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det mener jeg at kommer helt ann på deg som person, og ikke på cannbisen. Er du en person som er nysgjerrig på å strekke strikken lengre, og du mener du ikke får nok ut av cannabis-rusen, så er selvfølgelig muligheten der. Men at cannabis er en gateway-drug, syns jeg er direkte BS.

men hva med alle motargumentene? slik som at det vil bli en økning av cannabis brukere?

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke sant at vi ville fått en økning av cannabis-brukere. Hvis vi tar nederland som et eksempel (der cannabis er lovlig), så røyker kun 1,9 mill (9%) av befolkningen, også har vi land som England (der det er ulovlig), og der røyker 2 mill av befolkningen.

En annen måte å se det på er; selvom alkohol og tobakk er lovlig, er det mange som velger å ikke nyte disse rusmidlene (da spesielt tobakk).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har blitt mye mer "borte" og påvirket av alkohol enn av hasj. Jeg mener likevel at det kanskje burde, til en viss grad, være en smule regulert. Det kan fort bli et kultur sjokk og en ganske brå overgang om det skal bli lovlig overalt. Som Philipo The Hippo sier så burde samme regler som alkohol gjelde, muligens litt strengere siden det kan påvirke folk rundt deg. Det burde så klart passes på at elver på skoler og lignende ikke røyker i friminuttene, på samme måte som man ikke er full på skolen. Jointen og det papiret du kjøper til å rulle burde kanskje være merket på en slags måte, slik at man fort kan skille mellom det og vanlig røyk, selv om mange sikkert kommer til å rulle med eget papir så setter dette i vertfall en grei grunnpilar.

Vet ikke om dette var en smule strengt eller ikke, men tror man må ha et par regulasjoner om det skulle bli lovlig. Tviler på at det blir det noen gang i Norge da, dessverre..

Endret av Carlgutt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke sant at vi ville fått en økning av cannabis-brukere. Hvis vi tar nederland som et eksempel (der cannabis er lovlig), så røyker kun 1,9 mill (9%) av befolkningen, også har vi land som England (der det er ulovlig), og der røyker 2 mill av befolkningen.

En annen måte å se det på er; selvom alkohol og tobakk er lovlig, er det mange som velger å ikke nyte disse rusmidlene (da spesielt tobakk).

Jeg personlig er helt enig med deg. Jeg mener også at et forbud virker mot sin hensikt.

jeg jobber med en oppgave der jeg tar for meg spørsmålet om det er en stigmatisering mot cannabis. føler du at det er er en slik stigmatisering i f.eks. media, rus undervisning etc?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg personlig er helt enig med deg. Jeg mener også at et forbud virker mot sin hensikt.

jeg jobber med en oppgave der jeg tar for meg spørsmålet om det er en stigmatisering mot cannabis. føler du at det er er en slik stigmatisering i f.eks. media, rus undervisning etc?

Det syns jeg det absolutt er. Vi hører nesten kun negativ propaganda i media og på skolen. "Hasj er farlig, veien er da kort til heroin!", "Det er mye farligere enn alkohol!" osv, er kjip propaganda som absolutt ingen har godt av å høre og tro. Hvis man absolutt skal prøve å få trekt cannabis ned i gjørma, sørg værtfall for å komme med argumenter som inneholder saklig fakta, og ikke masse oppspinn man er "lært" opp til å tro.

• Liker 2
Lenke til kommentar

2 millioner hasjbrukere i England er under 5% av befolkningen. Sammenlignet med Nederlands 9% vil jeg si det er ganske lite :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Det syns jeg det absolutt er. Vi hører nesten kun negativ propaganda i media og på skolen. "Hasj er farlig, veien er da kort til heroin!", "Det er mye farligere enn alkohol!" osv, er kjip propaganda som absolutt ingen har godt av å høre og tro. Hvis man absolutt skal prøve å få trekt cannabis ned i gjørma, sørg værtfall for å komme med argumenter som inneholder saklig fakta, og ikke masse oppspinn man er "lært" opp til å tro.

jeg føler likedant, men må ta for meg motasgumentene, for å høre din side. setter virkelig pris på at du hjelper meg her.

Hva tenker du videre, om man legaliserer cannabis, hva med f.eks. sopp, opium, kokain etc som også er naturlige middler?

Lenke til kommentar

2 millioner hasjbrukere i England er under 5% av befolkningen. Sammenlignet med Nederlands 9% vil jeg si det er ganske lite :)

Beklager, da dreit jeg litt på draget i den sammenhengen. Allikevel er det kun 1/10 av befolkningen som nyter cannabis der til tross for at det er lovlig.

Det hadde holdt å legalisere cannabis. Jeg er ikke for legalisering av tøffere naturlige stoffer som du nevner (muligens fleinsopp, med et opplegg rundt salg av det, som gjorde at det ble inntatt kontrollert og ikke for ofte. En mulighet for det hadde vært å eventuelt skape et form for kort, som gjorde at du ikke kunne kjøpe mer enn et x antall gram over en bestemt periode). Grunnen til at jeg er imot legalisering av de tøffere stoffene, er at det er uhyre lett å misbruke og virkelig havne ute på kjøret (i verste fall død).

Endret av Philipo The Hippo
Lenke til kommentar

Nei, jeg trenger ikke.

Kanskje trenger du ikke det. Men hvorfor skriver du da en setning veldig få bortsett fra deg forstår? Hvorfor ikke bare forklare hva du mente med det? Kan umulig være så vanskelig...

Jeg antar han mener at folk som hasjer (sier man det lenger?) har en tendens til å være mindre opptatt av ting som skole og jobb. En oppfatning som jeg forøvrig deler, uten at jeg skal ta diskusjonen om høna og egget her. Ergo faller de utenfor i kampen om jobbene...

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg trenger ikke.

Kanskje trenger du ikke det. Men hvorfor skriver du da en setning veldig få bortsett fra deg forstår? Hvorfor ikke bare forklare hva du mente med det? Kan umulig være så vanskelig...

Jeg antar han mener at folk som hasjer (sier man det lenger?) har en tendens til å være mindre opptatt av ting som skole og jobb. En oppfatning som jeg forøvrig deler, uten at jeg skal ta diskusjonen om høna og egget her. Ergo faller de utenfor i kampen om jobbene...

ergo en stigmatiserende holdning?

Lenke til kommentar

Nei, jeg trenger ikke.

ergo en stigmatiserende holdning?

Har 5-6 venner som bor i Amsterdam, de sier at de fleste som røyker har problemer med å finne jobb selv der.

Om det er stigmatiserende eller ikke så er det på slutten av dagen et faktum. (ikke det at jeg er personlig mot legalisering av det, mest pga kriminaliteten rundt å ha det ulovlig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...